IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Климатичните действия ще буксуват, докато не се реши финансовият проблем

Голямото препятствие вече не е предлагането на чиста енергия, а нуждата от преоборудване на цялата икономика

21:15 | 30.08.21 г. 18
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Снимка: Bloomberg

Дебатът за климата, пише за Financial Times Сам Айри (анализатор в UBS), може да бъде обхванат от три прости въпроса: Има ли спешна ситуация? Ще я адресираме ли? И кой трябва да плати разходите?

Изглежда, че първият въпрос бе уреден от последния доклад на Междуправителствения панел за климатичните промени (IPCC) и заключението му, че вероятно ще изпитаме глобално затопляне с 1,5°C в рамките на 20 години, което Парижкото споразумение се надяваше да избегне. Вторият въпрос трябва да бъде решен този ноември на Конференцията по климата на ООН в Глазгоу, на която за първи път в историята ще участват САЩ, Европа и Китай, вече като обещали път към нулеви нетни емисии. Така че повторението на конференцията от 2019 г., където не беше договорено нищо забележително, изглежда почти немислимо. Което означава, че днес оставаме с последния и най-труден въпрос: как да платим за зеления преход.

Това вече не е въпрос за енергийния сектор, където чистите технологии узряват от десетилетия. Нашето изследване показва, че ако можем просто да вземем капитала, който все още инвестираме всяка година във въглища, нефт и газ (напоследък около трилион долара) и го прехвърлим към зелени проекти (където харчим много по-малко), бихме могли най-малкото да удвоим нашия бюджет за чиста енергия и да се поставим на пътя за постигане на 100% снабдяване с чиста енергия. 

Но предлагането на чиста енергия не е единственото, от което се нуждаем. Имаме нужда и от търсене на чиста енергия. В крайна сметка това означава, че ще трябва да заменим всички активи в икономиката, като например сгради, бойлери и готварски печки, които работят с изкопаеми горива. Нашето изследване сочи, че точно тук ще са необходими големите пари.

Вземете като прост пример домашен хладилник-фризер с рейтинг A. Ако работи с типично захранване, той може да излъчва 175 кг CO2 емисии всяка година. За да се отървете от тези емисии, трябва да го включите към възобновяемо захранване. Тъй като премията за възобновяемите енергийни източници вече клони към нула, това скоро ще бъде опция на много места.

По-трудно е да си представим как ще смените този хладилник, когато той се повреди. Тогава ще ви трябват много неща, които все още не съществуват: метали, пластмаси, гума, стъкло, бои, лепила, електроника, хладилен агент, пяна за изолацията и т.н., всичките с нулев въглерод.

Ще ви трябват тези неща, произведени, експедирани и сглобени чрез верига за доставки с нулев въглерод. Служителите по тази верига на доставки ще трябва да работят в офиси и фабрики с нулев въглерод по целия свят. И когато новият уред излезе на пазара, ще трябва да го купите чрез уебсайт с нулеви въглеродни емисии, който предлага доставка в рециклируеми опаковки и за предпочитане с възможност за рециклиране на стария ви уред.

Това, което важи за вас, се отнася за всички. В света има 1,5 милиарда домашни хладилници, a 200 милиона нови се продават всяка година. И това, което важи за хладилниците, ще важи за всичко останало - от смесителни уреди до острилки за моливи. Общо смятаме, че до 300 трлн. долара допълнителни инвестиции може да са необходими за преоборудване на световната икономика с активи, които могат да бъдат произведени, дистрибутирани, експлоатирани и в крайна сметка рециклирани, използвайки само чисти енергийни източници.

За да поставим това в контекст, инвестиционните разходи на човечеството днес (за всичко, което правим) са около 20 трилиона долара годишно. Намирането на още 300 трилиона долара за 30 години може да не е невъзможно. Но в такъв случай нашият инвестиционен бюджет трябва да се увеличи с 50% от утре, като увеличението трябва да бъде финансирано по някакъв начин. Вариантите са да се увеличи дългът, да се вдигнат данъците (включително върху богатството) или да се възприеме военновременен манталитет, като се жертва жизненият стандарт. Никой от тях не е политически привлекателен, което в дълбочина е причината финансовият въпрос да остава без отговор - и климатичната криза нерешена.

Друга възможност е да си поставяме големи цели, но да не ги постигаме, като само наблюдаваме как се развиват по-екстремните температурни сценарии, очертани от IPCC. Ако искаме да избегнем този ужасен резултат, трябва спешно да се заемем с въпроса как може да платим за по-добър.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:56 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

18
rate up comment 2 rate down comment 0
zelka007
преди 2 години
2025 ... запиши си го ако искаш , 30% от производителите на двг повече няма да произвеждат такива ... :))) ... поточните линии в ЕС за автомобили на 50% ще произвеждат САМО и ЕДИНСТВЕНО електрички . па ти спи на тая кълка , за краят на електричките ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 2 rate down comment 1
julian12
преди 2 години
Мда, представям си танка как стои до реката и чака да се зареди от водното колело. Смях, смях!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 2 rate down comment 3
scott
преди 2 години
годината е 1925-та. Сички, които са си поръчали и платили ел.вазила, такива на пара и такива на водород ХОДАТ ПЕША! Производителите са фалирали, към момента са произвеждан 0, повтарям нула, воцила на електричество. Еллюбителите са се сбогували с парите си и са платили втори път за возило на ДВГ. И пак така ше стане. Водородните не е ясно, там може да има ефективен пробив, незнам. Но електричеството си ЗАМИНАВА. още докъм 2025.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 2 rate down comment 2
zelka007
преди 2 години
хех ... годината е 1900 , в хамерика са произведени 4192 превозни средства , от които 1681 работят на пара , 1575 работят на електричество и 936 използват бензинови ДВГ ... запитани потребителите какви автомобили искат : на първо място посочват електрическите , на второ парните и на последно с ДВГ ... :))) ... парните могат да се движат със всичко което гори - дърва , въглища , керосин , отпадъци , каквото намериш и може да гори , само вода да има . бензиновите трябва да се дестилира петрол за тях , пък трябва да се очиства дестилатът , пък трябват специални зарядни станции (бензиностанции ... :))) ... ) ... но кой съм аз да ти говоря за достъпност на горивата и свободата ... ?! ... един парен камион с кондензатори за парата е можел да измине 2400км без да спира ... :))) ... но кой съм аз да ти говоря за ефективност ... ?! ... една електрическа кола е можело да се зареди от водно колело с генератор , сложен на близката река ... но кой съм аз да ти говоря за евтино ... ?! ... и това колко са тежки електричките и как ще изпочупят хасфалта не го пиши , че само смях предизвиква ... :))) ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 4 rate down comment 2
scott
преди 2 години
Аз твърдъ и твърдъ също така, че електрическо задвижване, което да пибели войни и да убива врагъ ефективно е НЕВЪЗМОЖНО. Знам, че не ти харесва. Сичкото това - електроиграчки-бетоновози са само ГЪЗАРИЯ ЗА ПРИБИРАНА НА ПАРИТЕ НА ЛУДОБОГАТИТЕ. Не можа да се постигне ефективност и дълбочина да тома, че да ПОБЕДИ ДВГ! Дори бил гейтс си му каза на Мъск: мож да си нпаравиш каргобус с батерии, ама нема да е ефективен. или ше разрушава асфалта, че тежък при окачването, или с ниско кпд, че требва да вози и батериите. Мъскологетите или вервате в дедо коледа, или в светлото комонистическо бъдеще. по друг начин не си го обесневам......
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 2 rate down comment 4
zelka007
преди 2 години
така е ... оплетено ти е ... :))) ... и по заплетено ще ти става ... тука се надпреварвахте да се упражнявате , като ви писах преди няколко години , че ще има електррически автобуси и те ще стават все по-масови . дори и у нас .... от тази година започват и доставки на електрически камиони за смет , скоро и у нас ... ще започнеш да виждаш и електрически камиони за всякакви дейности - самосвали , бетоновози , за далечни разстояния ... багери вече има електрически ... :))) ... от там стъпката до електрически военни машини е малка ... дали ти харесва или не е друга тема ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 4 rate down comment 2
scott
преди 2 години
упс, в афганистан, де, тука се оплетох.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 5 rate down comment 2
scott
преди 2 години
искаш да кажеш, че има спичелени бойни действия с електросамальотчета?На летището в Ирак се ползваха ел.заряди и убиха военните + цивилните?Не ми показвай картонени прототипи. по таз логика и россиа има безаналогиви екоракети, дето могат да спичелът сека война. само дето, никой не ги е виждал в дейстгвие,де. ДНЕШНАТА ВОЙНА С ДВГ СЕ ПИЧЕЛИ. Мушеника мъск мож да си фантазира квот иска. Дали извратената му ел.мвизия ше върши барота на ВОЕННИТЕ е друг въпрос. Щот на бойното поле - никъв шанс!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 2 rate down comment 5
zelka007
преди 2 години
виж и това ... :))) ... https://***.youtube.com/watch?v=BPkY3hD9t-k
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 2 rate down comment 4
zelka007
преди 2 години
според теб разработката на тесла cyber truck , с този просвет дето има и тези гуми и този пробег от 800км , за къде е предвидена ... ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още