Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Топящото се доверие в американския надзор може да изиграе лоша шега на Boeing

Голямото влияние на Китай в аерокосмическия сектор и търговската вражда между Пекин и Вашингтон могат да блокират пътя на 737 MAX към глобално възраждане

Топящото се доверие в американския надзор може да изиграе лоша шега на Boeing

Снимка: Mike Siegel/The Seattle Times/Bloomberg

Авиационните регулатори по света отложиха вземането на решение за връщане обратно в небето на модела самолети на Boeing 737 MAX въпреки решението на Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) да прекрати 20-месечния принудителен престой на земята на машините. Това подчертава промените в глобалния регулаторен ред, причинени от двете катастрофи с участието на въпросните самолети, пише Ройтерс.

През март 2019 г., когато втората катастрофа на MAX в рамките на пет месеца доведе до смъртта на 346 души, Китай предприе бързи действия по приземяване на самолетите от този модел, отключвайки поредица от забрани за полети по целия свят.

Всичко това подчерта нарастващото влияние на Китай в аерокосмическия сектор и в геополитиката. 

Още по темата

Сега обаче процесът на връщане на 737 MAX в небето се очаква да отнеме дни, седмици или дори месеци, тъй като чуждестранните регулатори проверяват работата на FAA и налагат свои условия за възстановяване на полетите на машините на Boeing.

И докато същите тези регулатори в миналото следват сляпо насоките на FAA, днес те действат предпазливо, след като американският регулатор беше обвинен в небрежност по отношение на своя надзор.

Очаква се Канада и Бразилия, две държави с развита въздухоплавателна индустрия, да подкрепят решението на FAA до седмици. И двата регулатора на страните заявиха в сряда, че все още не са готови да вземата решение.

Наличието на регулатор като FAA улеснява дейността по сертифициране на даден самолет в САЩ, като намалява разходите и отделеното време, тъй като агенциите от другите страни могат да валидират резултатите, без да се налага да ги дублират, посочва анализаторът на Teal Group Ричард Абулафия. „Това, от което FAA се нуждае, са повече ресурси“, добавя той.

Според много анализатори влиянието на Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA), която е пряк партньор на FAA, се засилва на фона на пандемията. Тя е тясно ангажирана с проверката на MAX и се очаква да има по-голям контрол върху бъдещи проекти като Boeing 777X, докато FAA може да направи същото по отношение на самолетите на Airbus.

Кризата засили влиянието на EASA, тъй като някои агенции очакват нейното решение за MAX, вместо да копират становището на FAA.

„Работим с EASA от първите дни по въпроса и тяхната позиция ще бъде взета предвид“, каза говорител на Австралийския орган за безопасност на гражданската авиация.

Източници от бранша посочват, че EASA може да разреши на 737 MAX да извършва пътнически полети още през следващата седмица, последвана от 30-дневен период за коментар.

Но се очаква да има разлика между становището и заповедта на FAA и тези на EASA и канадския регулатор за националните авиокомпании по отношение на 737 MAX.

Остава неясно и какви мерки ще предприеме китайският регулатор. Като най-голям оператор, решенията му оказват непосредствено въздействие върху Boeing. Според някои анализатори Пекин може да използва случая с MAX в преговорите с Вашингтон относно търговията.

Според Бъркет Хюи, анализатор от Morningstar, новата американска администрация може да се окаже с по-слаб борбен дух по отношение на търговската политика и това да даде възможност на Пекин да ескалира допълнително напрежението между двете страни, включвайки в битката и 737 MAX.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Влиянието на Китай в ЕП подклажда сериозно напрежение