IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Великобритания се нуждае от по-добра защита за дребните инвеститори

Местният финансов регулатор трябва точно както поднадзорните си лица да се поставя на мястото на потребителите

21:34 | 04.06.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Снимка: Bloomberg

Две години след прекратяването на водещия фонд на Нийл Уудфорд над 300 000 инвеститори, които са напът да загубят около 1 млрд. паунда от ликвидацията му, все още очакват отговори от финансовия регулатор на Обединеното кралство, пише Financial Times в редакционен коментар.

Органът за финансов контрол (FCA) стартира принудително разследване през юни 2019 г., след като фондът за акции Woodford Equity Income в размер на 3,7 млрд. паунда беше спрян, но призна пред депутати наскоро, че разследването е малко вероятно да приключи до края на тази година, без „точен график“ за резултата.

Продължителните разследвания на скандали, засягащи клиентите, за съжаление се превърнаха в отличителен белег на FCA. Две години след колапса на LCF, където над 11 000 инвеститори в нерегламентирани мини-облигации загубиха 237 милиона британски лири, данъкоплатците финансират схема за обезщетение на вложителите. Такива големи закъснения са неприемливи, като задълбочават първоначалните проблеми.

Би било погрешно да се предопределят резултатите от разследването на FCA във фонда на Уудфорд, но инвеститорите трябва да чакат неприемливо дълго време за отговори. Уудфорд е нетърпелив да продължи напред. Със сигурност би било неподходящо за фонд мениджъра да търси каквато и да е форма на регулаторно разрешение за новия си инвестиционен бизнес, докато официалният процес на FCA не приключи, независимо от обещанието му да работи само с професионални инвеститори в бъдеще.

FCA трябва да задава проникновени въпроси. Финансовите регулатори са по-скоро реактивни, отколкото проактивни, заети да се справят с последната криза, вместо да търсят следващата. FCA в никакъв случай не бе създаден със защитата на потребителите в основата си. Промяната в неговия мандат е отдавна закъсняла, особено след като „пенсионните свободи“, въведени от правителството през 2015 г., дадоха възможност на неконсултирани инвеститори да получат достъп до променящи живота суми в техните пенсионни фондове, увеличавайки потенциала за вреда.

Регулаторът трябва също да бъде в крак с това как цифровите иновации изпреварват финансовото регулиране, като се има предвид вълната от инвеститори на дребно, които започнаха да търгуват акции, договори за разлика и криптовалути онлайн при пандемичното затваряне. Честа критика към настоящия регулаторен подход е, че той е твърде основан на правила, а не на резултати.

Последните проблеми на инвестиционния пазар на дребно в Обединеното кралство произтичат от регулирани от FCA фирми, продаващи нерегламентирани инвестиционни продукти - объркващо разкритие за потребителите, които са били измамно успокоени за нивото на риска, който поемат.

Установено бе, че липсва и комуникация от страна на регулатора с потребители и разобличители. През февруари бившият шеф на FCA Андрю Бейли призна пред депутати, че когато е поел поста е „нямало система“ за извличане на информация или за „червени лампички“ от 200-те хиляди обаждания годишно, поучавани от надзорния орган.

С нарастването на финансовите измами по време на пандемията „предупредителният списък“ на FCA за разкрити инвестиционни измами никога не е бил по-необходим, но проучванията показват, че малко потребители са чували за него.

Има някои доказателства, че регулаторът отчита тези недостатъци. Никил Рати, неговият нов главен изпълнителен директор, оглавява вътрешна „програма за трансформация“. Той обсъжда нови правомощия, включително „потребителски принцип“, който би поставил по-големи очаквания за доверителната отговорност, която финансовите институции имат пред своите клиенти.

FCA казва, че иска да види фирмите "да се поставят на мястото на своите клиенти", питайки: "Бих ли се радвал да се отнасят с мен по начина, по който моята фирма се отнася с клиентите си?" Тъй като стотици хиляди инвеститори на дребно очакват решението на регулатора във връзка с краха на Woodford, би било добре той да си зададе същите въпроси.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:49 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още