Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Възможен ли е пазарният тайминг?

Има само два вида инвеститори: тези, които не могат да го прилагат, и тези, които знаят, че не могат да го прилагат

Възможен ли е пазарният тайминг?

Въпросът винаги е бил на кой влак да се качат инвеститорите. Снимка: Bloomberg

За последно писах за проблемите на т. нар. пазарен тайминг на тези страници през 2013 г. Статията бе озаглавена „Пазарен тайминг: не опитвайте това вкъщи”, пише за Financial Times Тери Смит, главен изпълнителен директор на Fundsmith LLP.

С доминацията на пандемията от Covid-19 над новините и при сегашната волатилност на световните фондови пазари, може би отново слушате много за пазарния тайминг.

Съветници и финансови коментатори вероятно няма да използват точно този термин. Това, за което те ще говорят, е дали трябва да продадете някои или всички свои инвестиции в акции поради икономическите ефекти на коронавируса върху пазарите.

Още по темата

На езика на инвеститорите обаче това се нарича „пазарен тайминг“ - задържане на инвестиции или изтегляне на част или всичките ви пари от пазара, когато очаквате спад.

Думата „очаквам“ отразява първия проблем с този подход. Повечето хора, които срещам, изтеглят парите си по време или след спада - както направиха през март. Те могат да бъдат оприличени на шофьори, каращи докато гледат в огледалото за обратно виждане (или в най-добрия случай през страничния прозорец на колата). Трябва да гледате напред, за да шофирате безопасно. Проблемът с това по отношение на борсата е, че видимостта често е толкова лоша, че се усеща като шофиране в мъгла.

Подобни подходи към инвестициите са почти безплодни. Пазарите са системи от втори ред. Това означава, че за да приложите успешно стратегии за пазарен тайминг, не само че трябва да можете да прогнозирате събития - повишаване на лихвите, войни, петролни шокове, въздействие на пандемии, изход от избори и референдуми - но също и да знаете какво очаква пазарът, как ще реагира и да се нагодите към това. Не е лесно.

Има обаче доста дълги периоди, когато пазарът спада и отнема много време, за да възвърне предишните си върхове. Как да преценим дали трябва да се опитате да се възползвате от това?

Вземете пазара (в случая индексът Dow Jones Industrial Average Index, който ще използвам, защото има данни за тази стратегия, предоставени от YCharts) в периода 1970-2020 г. Това са 50 години, които обхващат инфлационни и дефлационни цикли, а също така няколко кризи и сривове, както и бичи пазари. Изглежда като дълга и представителна извадка.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

1
 
0
 
2
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Възможен ли е пазарният тайминг?

: НЕ
3
 
3
 
1
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Имам съмнения в изчисленията на Тери.
Само от последната ковид-19 криза уцелилият момента инвеститор би спечелил 22% от Dow Jones. За период от 50 години щеше да уцели още няколко подобни събития...

Още от Анализи
Тръмп се присъединява към Пекин в „демонтирането“ на демокрацията в Хонконг