IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо някои страхотни идеи просто не могат да станат масово търговски

Всички мащабируеми идеи са еднакви, всяка немащабируема е такава по свой начин

16:06 | 20.03.22 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Снимка: Bloomberg

Анди Уорхол (разностранен американски творец, 1928-1987 г. – бел. прев.) го изрази най-добре. „Можете да гледате телевизия и да виждате Coca-Cola, и знаете, че президентът пие кола, Лиз Тейлър пие кола, и просто си мислете, че можете и вие да пиете кола“, заявява той през 1975 г. „Колата си е кола и срещу никаква пари не можете да получите по-добра от тази, която пие безделникът на ъгъла. Всички коли са еднакво добри.”

Това е вярно не само за Coca-Cola или пък за супата Campbell или подложките Brillo. Може да се каже почти същото за холивудските филм, Gmail, рафтовете на Ikea, Microsoft Office, iPhone, приложението Uber, Big Mac, ваксината Moderna и YouTube, пише Тим Харфърд за Financial Times.

Ако Уорхол беше жив, той би могъл да възрази, че можете да участвате в частна прожекция на филм или да платите за първокласен абонамент за YouTube. Напълно вярно. Но важи широкият принцип, на жаргона на Силициевата долина, че всички тези продукти и услуги са „масови“.

Но това не важи за всичко. Изследователи и регулаторни спецове отдавна изучават пилотни схеми като програми за рехабилитация на престъпници, инициативи за обществено здраве или иновативни училища. Те се страхуват от познатия феномен на пилотната програма, която дава сензационни резултати, само за да избледнее в по-голям мащаб. Тази обезсърчаваща тенденция беше наречена „спад на напрежението“ от психиатъра Ейми Килбърн и нейните колеги през 2007 г.

Икономистът Джон Лист проучва причините за този спад на напрежението, първо в статия от 2019 г. заедно Омар Ал-Убайдли и Дана Саскинд, а след това в скорошната си книга „Ефектът на напрежението“. Лист е добре квалифициран за задачата, с комбинация от теоретични знания и опит както в областта на политиките, така и в Силициевата долина. Той е възхваляван заради провеждането на реалистични експерименти с цел хвърляне на светлина върху икономическата теория и политика; той създава предучилищно заведение в Чикаго с цел „установяване на модел, който други училищни райони по света може някой ден да са в състояние да приложат“; и той е главен икономист в Lyft, позиция, която преди заемаше в Uber, две от компаниите, които се опитват да мащабират процеса на физическо придвижване на хората.

И така, защо напрежението „пада“ при толкова много обещаващи идеи? Един често срещан проблем е, че първоначалният ефект е бил илюзорен. Помислете за известен експеримент, проведен преди повече от 20 години от психолозите Шийна Айенгар и Марк Лепър, при който на клиентите в скъп супермаркет са предложени безплатни проби сладко по два начина – избор измежду 6 или 24 вкуса. По-широкият избор се оказва драматично демотивиращ. Десет пъти повече хора купили сладко, след като им е бил показан по-малкият асортимент.

Това е един от най-известните резултати в психологията, но също така се оказва и доста труден да бъде възпроизведен в последващи експерименти. Може би ефектът го няма, бидейки резултат от експериментална статистическа случайност. Или може би той съществува, но без да има силата, показана в оригиналния експеримент. Някой сериозно ли вярва, че вашият местен супермаркет би продал 10 пъти повече продукти, ако само опрости продуктовата си гама?

Друг източник на спад на напрежението се наблюдава, когато първоначалният ефект не важи извън необичайни обстоятелства. Любимият ми пример е Arch Deluxe, гурме хамбургер, пуснат от McDonald's през 1996 г. с маркетингови фанфари. Гигантът за бързо хранене имаше всички основания да очаква успех, защото фокус групите харесаха ястието от подлютен бекон с дресинг от горчица и майонеза в хлебче.

Проблемът, казва Лист, е, че доброволците във фокус групите не са били добър ориентир за отношението на типичния потребител: „Човек, който се регистрира за участие във фокус група на McDonald's, вероятно е някой, който е луд по McDonald's или обича всички видове бургери, или и двете. Но се оказва, че обикновеният човек отива в McDonald's за Биг Мак, а не за някаква по-изискана версия.“

Дори ако идеята е реална и обхваща широка аудитория, може да е трудно тя да се повтори, след като излезе извън контрола на оригиналния творчески екип. Едно пилотно училище може да работи добре, но е по-лесно да наемете 20 добри учители, отколкото 20 000. Един мастър шеф може да работи само в една кухня в даден момент.

Веднъж ми сервираха храна, дошла направо от изследователските кухни на мултинационална компания за бързо хранене. Беше много по-добра, отколкото можех да намеря на местната ми чаршия, което, уви, е предизвикателство за цялата идея за изследователска кухня.

И все пак е невъзможно да се намери едно-единствено обяснение за „спада на напрежението“. Всъщност, най-мъдрото изречение в книгата на Лист е вдъхновеният от Толстой епиграф: „Всички мащабируеми идеи са еднакви; всяка немащабируема е такава по свой начин”.

Абсолютно вярно. Светът е голямо, сложно, удивително разнообразно място. Всички кока-коли са еднакви, както и всички iPhone 13s. Но училищата, ресторантите, полицейските управления, музеите, комедийните концерти и клиниките не приличат много на кола или iPhone. Може би загадката не е, че идеите често не успяват да се мащабират, а защо въобще сме се убеждавали, че трябва да става така.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:55 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 2 rate down comment 0
Mechkata
преди 2 години
След Средновековието идва Ренесансът, не го забравяй. "И накрая ще се озовем в Свят, който почти целия ще е съставен само от полуфабрикати, които се вписват в средата." - точно тогава започва пробуждането и новото начало. Просто природата си знае работата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 0
ing5rov
преди 2 години
на печелившите -честито ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 4
дядя Вова
преди 2 години
Търговските идеи му кахър на Пешето. Българската морска търговия заминава, той йок кахър: Одесса. Попутно сообщается, что часть выставленных морских мин сорвало штормом и унесло в сторону Румынии и Болгарии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 2
anonimnii
преди 2 години
Интересна статия.Това е малко като конфликтът между теорията и практиката. Идеи, които на теория изглеждат много добри, когато се прилагат на практика може и да не проработят.Иначе за Анди Уорхол, това неговото е типичната гледна точка на Запада. Т. е. Западът мечтае да създаде полуфабрикати, които да се радват че живеят в такова общество и че са с общи интереси, еднакви дрехи, коли и т. н.При комунистите равенството се разбира по съвсем друг начин. Комунистите искат всички да се еднакво бедни. Да няма нито средна класа, нито едри капиталисти, нито царе и аристокрация. За комунистите идеалната държава е всички да са бедни и зависими от "партията".При Запада е по друг начин. Той се възхищава на средната класа. Всички хора трябва да са болтчета в една обща машина. Но и Западът отхвърля монархиите (тези монархии, които сега са останали са доста беззъби). Т. е и комунизмът и Запада отхвърлят елитът и мечтаят за едно егалитарно общество, но всеки от тях по различен начин.За съжаление при това положение Светът се превръща в някаква скучна сивота, в която хората просто ходят на работа и нямат някакви възвишени цели, а само да са болтчета в машината и да са достатъчно добри полуфабрикати за да се впишат в средата. При това положение Светът ще има нужда от майстори, IT, офис, мениджъри, адвокати, юристи, прокурори и т. н. професии, но няма нужда от изкуство. Няма нужда от поети, художници, писатели, музиканти. Или ако има изкуство то ще е само в рамките на харесванията на този Свят, Свят който се е превърнал в полуфабрикат. Т. е. и изкуството ще е полуфабрикат, или ако някъде все още има проблясъци от истинско изкуство, то леко полеко ще отмира. И накрая ще се озовем в Свят който почти целият ще съставен само от полуфабрикати, които се вписват в средата. Ще останат разбира се и съвсем малко истински хора, но на тях ще им е много трудно да живеят в този Свят в който почти никой не ги разбира.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 2
юрист
преди 2 години
Интересен материал, който провокира към размисли. Мисля, че има поне още две причини за ''спада на ентусиазма''- 1. Никой от създателите на ''новите неща'' не прокламира факта, че освен положителни страни, те имат и недостатъци и/или отрицателни страни. На никой потребител не му е приятно сам да узнае от 1ва ръка недостатъците на новият продукт, защото тогава си мисли, че може да е бил измамен или най-малкото- въведен в заблуда, че продуктът ще направи животът му по-лесен и по-добър, а всъщност го е направил по-проблематичен и е добавил още един проблем за разрешаване в твърде промблематичното му битие 2. Хората сме различни имаме много различен вкус за удовлетворяване на един и същи базови потребности от основата на Пирамидата на Маслоу. Един харесва малко по-пикантна храна, друг не може да я понася, а трети харесва филия хляб, намазана от едната страна с пикантна горчица, а от другата- с конфитюр от ягоди. Така, че- ограничаването на приложеното поле на новата стока/ таргета/, би било нещо далеч по-полезно за маркетинга на самата стока.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още