IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Застрахователите се опитват да актуализират дефиницията за война

Украинската криза демонстрира до каква степен компаниите се превърнаха в обект на санкции

15:07 | 22.04.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Сградата на Lloyd&#39;s в лондонското Сити. <em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Сградата на Lloyd's в лондонското Сити. Снимка: Bloomberg

Откакто Русия нахлу в Украйна, повече от 750 западни компании или напуснаха Русия, или ограничиха дейността си там. Само тези в санкционираните сектори бяха принудени да напуснат; другите го направиха в подкрепа на Украйна или в резултат от натиск на потребителите, пише за Financial Times Елизабет Бро, сътрудник на аналитичния център American Enterprise Institute.

Но компаниите, които остават в Русия, може да имат проблеми със застраховането, тъй като застрахователите се опасяват, че неволно ще застраховат компании с операции, които засягат области под санкции на САЩ, Обединеното кралство или ЕС. Компаниите, които нарушават санкциите, са изправени пред значителни наказания, особено от правителството на САЩ, чиито мерки варират от глоби за милиони долари до затвор за ръководители.

Геополитиката създава различни проблеми и на други бизнеси. След повече от три десетилетия на глобализация компаниите вече са удобна мишена, когато правителствата искат да отвърнат на други страни. Например, Пекин ограничи достъпа до китайския пазар на фирми от Австралия, Тайван и други страни. А Русия планира да конфискува активите на западните фирми, които сега напускат страната. Mercedes-Benz прогнозира загуби от 2 милиарда евро, ако руските власти конфискуват активите ѝ.

Застраховката, разбира се, има за цел да защити бизнеса от различни рискове. Но изземването на активи като геополитически инструмент не влиза в конкретна застрахователна категория. „САЩ, Обединеното кралство и ЕС се опитаха да хармонизират санкциите си, но все още има значителни разлики и всяка от тях е капан“, коментира Нийл Робъртс, ръководител за морското и авиационното направление в организацията на застрахователната индустрия Lloyd’s Market Association.

„За застрахователите няма избор. Ако искат да продължат да застраховат, те трябва да продължат с надлежните проверки, но въпреки това е трудно да се забележи експозицията към санкции. Освен това има морален и репутационен аспект и виждаме нарастващо самосанкциониране, при което субектите просто решават да се оттеглят, дори ако им е разрешено да търгуват.“

Междувременно геополитически мотивираните спирания на вноса или наказателни мита засегнаха 96% от износа на австралийските винопроизводители за Китай. И докато застрахователите предлагат военна застраховка, ситуации като тези не се вместват точно в понятието война.

„Застрахователната индустрия се опитва да актуализира определението за война“, казва Джулиан Енойзи, който доскоро беше главен изпълнителен директор на Pool Re, застраховател срещу тероризъм, подкрепян съвместно от застрахователната индустрия и правителството на Обединеното кралство. „Но ще има пропуски, които ще създадат несигурност. Бизнесът може да си помисли, че има застрахователно покритие, а да не е така, или може да искат да си купи застраховка и да не могат."

Тъй като конфронтациите между държавите, които не се водят война, продължават да се разрастват, компаниите ще се сблъскат с други нови и скъпи непредвидени ситуации, които също не се вписват съвсем в съществуващите застрахователни категории. Застрахователите дори са изправени пред необходимостта да моделират и оценяват всички рискове, произтичащи от враждебни правителствени действия, които все още не са налице. „Дори изменението на климата е по-лесно за моделиране, отколкото свързаните с войната действия“, отбелязва Енойзи. "Средният застраховател не може да знае на какво е способна една държава."

Днешните геополитически спорове са толкова опасни за бизнеса, защото се провеждат в глобализиран свят. Международните операции, вериги за доставки и продажби, разбира се, са предпоставка за постоянен финансов успех. Но сега това присъствие се превръща в уязвимост.

В своя доклад за очертаващите се рискове за 2021 г. лондонският застрахователен пазар Lloyd's предполага, че се появява празнина в геополитическата застрахователна защита. Подобно на застрахователите, които решават да спрат покритието, за да не рискуват неволно да нарушат санкциите, презастрахователите може да заключат, че не си струва да се опитват да застраховат неизвестни заплахи, породени от каращи се правителства. И без налична застраховка, която да ги защитава, фирмите биха могли да заключат, че някои видове бизнес вече не са осъществими.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:09 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още