Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Азия

Китай напредва към тоталната електрификация на транспортния сектор

Пекин въвежда долна граница от 30 хил. електромобила за всички чуждестранни концерни, които искат да произвеждат и продават в азиатската страна

Китай напредва към тоталната електрификация на транспортния сектор

Снимка: Ройтерс

Под влиянието на новите регулации, които Китай наложи в транспортния сектор в началото на годината, местните и чуждестранни автомобилни производители ускориха прехода към замяна на конвенционалните превозни средства към електрически, което се вижда и от представените модели на Международното автомобилно изложение в Гуанджоу. 

Още по темата

Този процес беше започнат от китайските концерни, които получиха силен старт чрез държавни субсидии и протекция от чуждестранната конкуренция.

Външните компании се състезават да не изостанат в процеса на електрификация при автомобилите, като стана ясно, че експериментът с прехода към електрически двигатели ще бъде завършен най-напред в Китай - най-големият автомобилен пазар в света.

Щедрата държавна подкрепа, на която се радва въпросният сектор обаче създава риск от изкривяване на индустрията, изразен най-вече в евентуално свръхпроизводство.

По време на откриването на изложението в петък, китайският производител на електромобили BYD показа своя SUV Tang, който може да измине 600 км с едно зареждане, побеждавайки в това отношение модела Leaf на конкурента Nissan.

Tang може да ускори до 100 км/ч с 0,5 секунди по-бързо от Model X на Tesla, твърдят от китайския концерн.

Beijing Automobile Works (BAW), един от най-големите китайски производители на електрически превозни средства, дебютира на изложението с шест модела, като във фокуса на прожекторите беше поставен футуристичният SUV EX3, който разполага с подобен на Tang капацитет при пробег.

И двете китайски компании са лидери на местния автомобилен пазар. Продажбите на електромобили от началото на годината до октомври са се повишили с впечатляващите 91% до 726 хил. броя. От тази цифра 163 хил. броя принадлежат на BYD, докато BAW са продали 114 хил. автомобила.

Електромобилите са един от главните фактори в стратегията на китайския президент Си Дзинпин Made in China 2025 за модернизиране на всички индустрии в страната.

Тъй като правилата в автомобилната индустрия се променят, Китай вижда сериозен шанс да поеме лидерството от конкурентите от Европа, Япония и САЩ, които доминират във все още продължаващата ера на двигателите с вътрешно горене.

Частично или напълно захранваните с електричество превозни средства съставляват малко над 3% от общите продажби на автомобили в Китай, но се очаква те да надхвърлят 30% до края на следващото десетилетие, смятат от Mizuho Bank.

Китай ще изисква част от производството и продажбите на нови автомобили да залагат на технологията за електромобили, като минимумът за всеки концерн ще бъде 30 хил. електромобила годишно.

Правителството ще предоставя кредити за чуждестранните компании, които желаят да инвестират в производство и продажба на автомобили в страната.

Размерът на кредитите за превозни средства с нов вид захранване ще зависи от общото производство и вноса на компаниите.

Концерните, които не отговарят на изискванията за кредити, ще трябва да закупят такива от конкуренти, които са успели да ги получат.

Автомобилопроизводителите трябва да имат кредити в размер на 10% от тяхното производство и внос на автомобили с двигатели с вътрешно горене през 2019 г. и 12% през 2022 г.

Някои концерни ще могат да спечелят до пет пъти повече кредити спрямо своите конкуренти в зависимост от пробега на техните електромобили.

Също така китайското правителство ограничава броя на регистрационните номера за конвенционални превозни средства в големите градове, за да насърчи продажбите на електромобили.

В резултат на тези мерки, броят на местните производители на батерии нарасна значително през последните години, като голяма част от тях се превърнаха в лидери в световен мащаб.

Чуждестранните автомобилни концерни вече са започнали бавно, но сигурно да навлизат в пределите на китайския пазар.

Японската Honda Motor планира да стартира производството на електромобили през декември, като за целта ще си партнира с китайската CATL, най-големият производител на батерии за електрически коли в света.

Още през август Nissan започна производството на електрически коли, предназначени за китайския пазар, а подобно на Tesla Volkswagen вече изгражда завод за електромобили в Шанхай.

Друг японски концерн, Toyota Motor, ще стартира продажбите на свой електромобил през 2020 г., създаден в партньорство с Guangzhou Automobile Group (GAG).

Но пречките през чуждестранните компании за налагане на китайския пазар за електромобили остават.

Основен фактор в това отношение е огромната конкуренция.

Изчислено е, че в страната вече съществуват около 250 производителя на електрически превозни средства, който трябва да изпълнят плана на правителството до 2020 г. - производството на 2 млн. електромобила, които да бъдат пуснати на пазара.

Но търговското напрежение между Пекин и Вашингтон и размяната на мита върху стоки за стотици милиарди долара доведе до забавяне в ръста на продажбите на електромобили в Китай.

Очакванията са размерът на годишните продажби за 2018 г. да се понижи за първи път от 28 години насам.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Азия
Франция и Япония засилват военноморските връзки в Индо-Тихоокеанския регион