Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Азия

Китай променя стратегията за справяне с митата на Тръмп

При настоящия конфликт със САЩ Китай предпазливо парира американските мерки, опитвайки се да се представи като атрактивна дестинация аз инвестиции

Китай променя стратегията за справяне с митата на Тръмп

Снимка: Ройтерс

Китай предприема необичаен подход в отговор на ескалиращия търговски конфликт със САЩ, търсейки съюзници в Европа, Азия и дори в самите САЩ.

Предишните търговски спорове със страни като Япония, Франция, Филипините и последно Южна Корея бяха придружени от нарастваща враждебност в китайските държавни медии и „бойкотираща дипломация“ срещу корпорациите на тези страни.

При настоящия конфликт със САЩ обаче Китай предпазливо парира американските мерки, опитвайки се да се представи като атрактивна дестинация за инвестиции, посочва в. Financial Times в свой материал.

Спокойният отговор на Китай идва от важността на двустранната търговия и инвестиции от САЩ. „Американската е голяма по мащаб и различна по вид икономическа сила в сравнение с Япония или Кореа. Това прави (нещата – бел. ред.) доста уникални“, посочва икономистът Чакс Зенглайн от Merics Institute в Берлин. Китайският търговски излишък със САЩ ограничава способността на Пекин да налага реципрочни мита, допълва още той.

Още по темата

Двете държави вече имат наложени двустранни мита върху стоки на стойност 34 млрд. долара, като Вашингтон обяви тази седмица, че готви нов пакет от налози върху китайски стоки за 200 млрд. долара, на които Пекин обеща да отговори подобаващо.

Това кара китайските преговарящи начело с вицепремиера Лу Хи да се фокусират върху намирането на потенциални съюзници, включително сред настроените положително към бизнеса държавни представители във Вашингтон, които те се надяват да спечелят с инвестиционни отстъпки.

Вместо да атакува американски компании директно, Пекин предлага по-добър пазарен достъп на конкуренцията. Китайските представители предлагат на европейски и японски корпорации да се възползват от списък с реформи, обявени в началото на тази година.

„Предизвикателството, което китайците ще имат, е в това, че няма много място за отговор що се отнася до митата“, посочва Кели Майман, търговски експерт към McLarty Associates.

Пекин не иска да изплаши чуждестранните си инвеститори или да се изложи на риск от намаляване на така необходимите си инвестиции и заеми. Реципрочните мита със САЩ също носят известен риск за китайската икономика, тъй като биха могли да дадат тласък на инфлацията.

„На пръв поглед Китай се опитва да нанесе удар върху САЩ. На практика обаче крайният резултат ще бъде удар по Китай. Трите неща, които избрахме (да обложим с мита) – соя, самолети и чипове, са и продуктите, от които се нуждаем най-много“, посочва Шън Динли, експерт по международни отношения към Университета Фудан в Шанхай.

Пред обществеността Пекин омаловажава потенциалното влияние от митата. Търговските новини се публикуват на вътрешните страници на официалния ежедневник People’s Daily вече няколко поредни дни.

В същото време по-тесните връзки между Китай и САЩ също са предопределящи за липсата на по-остра реакция, както при предишни търговски спорове. „САЩ има наистина голямо влияние върху Китай. Влиянието е десет пъти по-голямо от това на Корея. САЩ влияе върху китайската идеология, китайската икономика и се отразява върху личните интереси на много хора. Затова мнозина китайци не биха искали да говорят“ срещу САЩ, посочва Сима Пинбан, блогър и анализатор.

Думите му подкрепя факта, че само през последните 12 години в САЩ са учили най-малко 2 млн. китайци, а милиони други работят за американски компании или съвместни предприятия в Китай.

По статията работиха: Елена Илиева, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

Коментари (0)


Още от Азия
Китай настоя САЩ да анулират сделката за продажба на оръжия с Тайван