IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Българите купуват по-евтини, но по-качествени стоки на изплащане

Клиентите предпочитат да върнат максимално бързо стоковия си кредит въпреки по-високите вноски, показва проучването “Топ 10 на изплащане“ на БНП Париба Лични финанси

17:17 | 30.10.19 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични финанси за България.&nbsp;<em>Снимка: БНП Париба Лични Финанси</em></p>

Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични финанси за България. Снимка: БНП Париба Лични Финанси

Българите са на трето място по оптимизъм в желанието си да купуват стоки на изплащане в сравнение с румънци, унгарци и словаци, показва проучване на БНП Париба какви са потребителските нагласи на източноевропейците.

При евентуална рецесия

„При забавяне на икономиката ще правим оценка на риска при потребителите въз основа на макроикономическите проучвания, съобщи Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични финанси в България. "Но зад това ще стои анализът на данни и ако има притеснения, това ще се отрази в оперативния процес. Засега няма такива данни, но задължително преценяваме дали даден клиент ще се справи с новия проект – вземане на заем за покупка на стоки на изплащане“.

Банкерът обяви, че засега не се предвижда промяна на лихвите, но в банката задължително ще продължат да правят индивидуална оценка на клиента, като се позовават и на историческите данни от неговите заеми.

„Годишната лихва започва от 6,4%, уточни той. В портфолиото с просрочия процентът се запазва стабилен под 10 на сто", коментира Салойо.

По-внимателно с покупките

Тенденцията, която наблюдават в БНП Париба Лични финанси в новото издание на класацията, седем от десет стоки през тази година се купуват на по-ниски средни цени в сравнение с 2018 г. Това са смартфоните, телевизорите, пералните, матраците, хладилниците, матраците и готварските печки.

Според Нели Недялкова, заместник изпълнителен директор на БНП Париба Лични финанси в България, българите стават по-внимателни, когато управляват личния си бюджет и си дават сметка как ще погасяват  заема си. „Това е знак, че хората са по-внимателни при покупките си и предпочитат да не харчат много пари, особено, когато разполагат с разумни алтернативи на по-скъпи стоки", заяви тя.

Освен че се насочват към по-евтина, но функционална електроника, когато пазаруват уреди на изплащане, клиентите предпочитат да се освободят от задължението си в максимално кратък срок въпреки по-високите вноски, обясняват от БНП Париба Лични финанси.

Акцент към качеството

Покупките на бяла техника през тази година са от по-висок енергиен клас, в сравнение с предишните години, което е доказателство, че клиентите  мислят за бъдещото потребление. Тази тенденция се отразява и при покупките при обзавеждане на спалня. Докато по-рано най-търсеният модел спален комплект е струвал 750–800 лева, сега цената на покупката се е повишила до 900 – 950 лева, но новия топ модел е изпълнен с по-скъпи материали и по-луксозни платове, които гарантират по-дълготрайна употреба.

Смартфонът не води в класацията на най-търсени стоки на изплащане, изпреварва го телевизорът. През тази година най-търсеният смартфон за покупка на изплащане е по-евтин с 40% или 370 лева в сравнение с победителя през 2018 г. в популярната класация „Топ 10 на изплащане“ на БНП Париба Лични Финанси. Средната цена, на която най-често клиентите са търсили финансиране за покупката на смартфони, е между 530-580 лева. Независимо от по-ниската си цена, купувачите са държали на качеството на устройството като характеристики, които са важни за модерния потребител – голям 6,4 инча екран, впечатляваща тройна камера и батерия с голям капацитет.

С поглед към иновациите

В БНП Париба Лични финанси констатират, че в новата класация „Топ 10 на изплащане“ има значителен ръст на онлайн заявленията за финансиране на покупки на изплащане. През последната година броят им расте с 31%, което показва, че българите ползват алтернативни канали за заеми, като оценяват дистанционното подписване на договора за заем, както и кредитната карта, които дават възможност да се пазарува онлайн по същия начин, както и ако кандидатстват за кредит в магазина.

Жозе Салойо прогнозира, че се променя  начинът за обслужване на клиентите, като към технологиите се прибавя и клиентското преживяване, при което се разчита да се засили доверието на клиента. „Дигитализацията при кандидатстване за потребителски заем, комбинирана със защита на личните данни, както и чатботът на компанията вече дават добри резултати, които се превръщат в стандарти“, заяви той.

Банкерът обяви, че в магазините, където се предлага покупка на кредит, оборотите растат с до 50%, като очаква през ноември и декември българинът да удвои активността си в пазаруването на техника, изделия за дома и подаръци спрямо средномесечните нива.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:37 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 9 rate down comment 1
julian12
преди 4 години
Смях, смях....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още