Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бюджет и финанси

Българският гаранционен фонд е спечелил арбитражното дело заради "Олимпик"

С това се поставят основите на процеса засегнатите от фалита на застрахователната компания да могат да получат обезщетение

Българският гаранционен фонд е спечелил арбитражното дело заради "Олимпик"

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Арбитражното дело заради фалита на застрахователната компания „Олимпик“ е приключило в полза на българския Гаранционен фонд, съобщават от Фонда.

Делото беше образувано по иск на българския Гаранционен фонд срещу Гаранционния фонд на Република Кипър пред Съвета на бюрата. Основното заключение в арбитражното решение е, че Конвенцията от 1995 г. за правото на регрес между гаранционните фондове е приложима по случая, съответно кипърският Гаранционен фонд е отговорен по отношение на застрахователните договори, сключени чрез българския клон на "Олимпик“, посочва се в съобщението.

Решението на арбитъра е първата важна стъпка в процеса по осигуряване на възможност лицата, които имат вземания по застрахователни договори, сключени чрез българския клон на застрахователна компания "Олимпик", да получат обезщетения, подчертават от Гаранционния фонд.

След потвърждение, че кипърският Гаранционен фонд ще се съобрази с решението на арбитъра предстои провеждането на преговори за изработване и сключване на Техническо споразумение. С него ще се уредят процедурите и механизмите по разплащанията. Те предвиждат разплащанията по вземанията да бъдат извършвани от българския Гаранционен фонд, а изплатените от него суми да бъдат възстановявани от страна на кипърския Гаранционен фонд.

Фондът поема ангажимент да оповестява своевременно информация за развитието на процеса.

Доколкото обхватът на Конвенцията е ограничен до инциденти, възникнали на територията на Република България, българският Гаранционен фонд ще има право на възстановяване и на разходите си към Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ) по системата „Зелена карта“, ако инцидентите, във връзка с които са изплатени суми на компенсационни органи, са възникнали в страната, поясняват от Фонда.

До арбитражното дело се стигна, след като кипърският Гаранционен фонд отказа да признае приложимостта на Конвенцията за правото на регрес между гаранционните фондове от 1995 г. и да поеме отговорност по отношение на застрахователните договори, сключени със застрахователна компания „Олимпик“ - клон България. Според залегналия в Конвенцията принцип в случай на неплатежоспособност на застраховател със седалище в друга държава членка на ЕС, който извършва дейност при условията на правото на установяване или свободата на предоставяне на услуги, увредените лица се обезщетяват от компенсационната схема (гаранционен фонд) по седалище на застрахователя.

Подобен подход е възприет и в българското законодателство, като според Кодекса за застраховане Гаранционният фонд, чрез управлявания от него „Обезпечителен фонд“ , има право да компенсира увредените лица в случай на несъстоятелност на застраховател със седалище Република България. От покритието му са изключени застрахователи със седалище в държава от ЕС, извършващи дейност чрез клон в България, какъвто е случаят с „Олимпик“.

Към момента на възникване на казуса „Олимпик“ няма единна и общо приложима уредба на равнище ЕС в областта на компенсирането на ползвателите на застрахователни услуги в случай на несъстоятелност на застраховател. Понастоящем на равнище ЕС се осъществява инициатива за хармонизация на режима на компенсационните схеми в автомобилното застраховане чрез Моторната директива. След четири години преговори измененията в Моторната директива вече са приети от Съвета на ЕС и Европейския парламент и се очаква обнародването ѝ.

Сред промените е въвеждането на хармонизиран механизъм за компенсация в случай на неплатежоспособност на застраховател, предоставящ задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. В него е залегнал принципът, че отговорност при компенсиране в случай на неплатежоспособност на застраховател има гаранционната схема в държавата по произход на застрахователя, обясняват от Гаранционния фонд.

„Олимпик“ фалира през 2018 г., което остави почти 200 хил. шофьори в България без гражданска отговорност. Тогава Комисията по финансов надзор (КФН) обяви, че компанията дължи над 9,3 млн. лева на 197 551 българи заради предсрочно прекратени полици „Гражданска отговорност“.

Ликвидацията на „Олимпик“ започна през 2019 г. след решение на кипърски съд.

По статията работиха: Миглена Иванова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Бюджет и финанси
ПП няма да се откаже от повишаването на максималния осигурителен доход