IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Даниел Алексиев, БОРИКА: Мигновените плащания ще са движещата услуга за 2022 г.

Наблюдава се силен ръст на безкешовите плащания, казва директорът "Финтех услуги" в БОРИКА

17:48 | 05.05.22 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Даниел Алексиев. Снимка: БОРИКА</em></p>

Даниел Алексиев. Снимка: БОРИКА

Даниел Алексиев е директор „Финтех услуги“ в БОРИКА АД. Има 15 години стаж в банковата сфера, като през по-голямата част от тях е работил върху развитието на дигитални продукти и услуги. През 2018 г. става част от екипа на програмата Elevator Lab – най-мащабната мрежа за партньорство на финтех компании и стартъпи в Централна и Източна Европа. До 2019 г. ръководи отдел „Дигитално банкиране и иновации“ в Райфайзенбанк (България), като отговаря за дигиталната стратегия и трансформация на банката. Към екипа на БОРИКА АД се присъединява в началото на 2020 г. със задачата да създаде и развие стратегическия за компанията проект InfoPay.

Проектът е в отговор на европейската платежна директива PSD2 и новите регулации, които тя налага. Чрез уеб приложение и мобилна апликация InfoPay клиентите – физически и юридически лица, ще получат бърз и лесен достъп до техния  финансов профил и ще могат да управляват финансите си навсякъде и по всяко време. Даниел Алексиев има магистърска степен по „Икономика“ към Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

- Една от най-популярните думи на нашето време е "трансформация". Една успешна промяна (например Apple в края на 90-те години) е пътуване, в което трябва да се включат хората и тяхната среда. Съществува ли нещо като генерален план за трансформация или организационни промени? Или не? Кои са петте фактора за успешна трансформация в банковия/финансовия сектор?

Има движещи тенденции на пазара, но според мен всяка компания сама избира пътя, по който да осъществи промените, за да продължи да е успешна и конкурентна. Трансформацията във финансовия сектор е част от общите процеси. От една страна, съвременните технологии, промениха генерално начина, по който се прави бизнес. От друга страна, решенията на редица местни и международни регулаторни органи, се превърнаха в ускорител на настъпващата трансформация. 

В банковия сектор за сравнително кратък период от време се случиха много нововъведения, които значително промениха традиционния начин на банкиране. Съвременните финтех решения предложиха иновативни услуги, нов начин, по който тези услуги достигат до крайните потребители и най-вече нов начин на общуване между клиентите и финансовите институции. Банките вече са много по-гъвкави, прозрачни и отворени в комуникацията си с клиентите.

От опита, който имам в банковата сфера, а и сега като част от екипа на БОРИКА, който развива финтех услугите на дружеството, бих обобщил факторите за успешна трансформация в следните основни направления:

•     Поставяне на клиентите в центъра и предлагане на персонализирани решения - Вниманието към потребителите е водещо за всяка успешна компания. В променената обществена ситуация говорим за едно изцяло ново клиентски изживяване, затова битката за потребителите ще бъде все по-оспорвана. Според експерти клиентите вече си задават въпроса „защо“ да купя вашия продукт, а не „къде“ и „как“ да го купя. Затова анализът на потреблението и предлагането на персонализирани решения ще се превръщат във все по-важно и конкурентно предимство за компаниите. На база на данните, които всяка институция има за своите клиенти има възможност да предлага решения, които са базирани на индивидуалното потребление, интереси и нужди на всеки отделен клиенти. Тук се появява и въпросът за т.нар. „big data“, който ще ни даде възможност много точно да събираме, обработваме и анализираме наличните данни, и в крайна сметка да бъдем по-полезни за клиентите си.

•     Digital first  и промяна в мисленето – Тези фактори са ключови за осъществяване на всяка една трансформация. Двигателят е приоритетното използване на дигитални канали на банкиране, като част от стратегическата промяна на банките в новите условия. Но ако няма промяната в мисленето, която се случва с активното участие на мениджмънта, е трудно да се осъществи трансформацията. Важно е също така да се прилагат адаптивни практики за работа, да се инвестира в подобряването на набора от уменията на служителите в организацията, за да може да се адаптират към променената организация на работа.

•     Модернизиране на инфраструктурата – това е необходима стъпка, за да се осъществи дигитализацията на сектора - APIs, микросервизи, DevOps биха дали гъвкавост и биха спомогнали за постигането на по-бързи резултати на по-кратки цикли.

- Какви тенденции и иновации ще определят финансовата 2022 година? За какво трябва да се подготви финансовата индустрия? Ще се увеличи ли търсенето на B2B и E-Commerce? Намаляват ли парите в брой?

Както знаете, БОРИКА е в основата на платежна система в България и разполагаме с много точни данни за движението на парите. Тенденцията, която наблюдаваме от години, е ръст в безкешовите плащания. За това говорят както растящият брой на операциите, така и на сумите, реализирани през ПОС терминали.

Само за информация - през третата седмица на декември 2021, който е най-активният период на годината, в картовата система на БОРИКА са регистрирани близо 5,4 млн. трансакции на ПОС терминали (физически и виртуални). Ръстът в броя на трансакциите спрямо същия период на 2020 година е цели 35,86%. Отчетен е значителен ръст от над 43% и в сумата на покупките през тази седмица, които са се покачили от 248 млн. лв. през 2020 г. на 355 млн. лева през 2021. Сами виждате колко значително е покачването.

Новата услуга, която БОРИКА вече пусна на пазара – незабавните плащания – също ще допринесе за намаляване на парите в брой. Мигновените разплащания заемат все по-голям дял в банковите трансфери по света. Това е световна тенденция, която ние успяхме да внедрим и на нашия пазар. Този тип разплащания позволяват на потребителите само с няколко клика, през телефона или компютъра, за секунди да преведат пари на свои близки или бизнес партньори. За нас това е стратегически проект и смятаме, че за българския пазар това ще е движещата услуга за 2022 г., а и за следващите няколко години.

- В световен мащаб ESG придобива все по-голямо значение при вземането на инвестиционни решения. Каква е тенденцията във финансовия сектор у нас? 

Финансовият сектор не е изолирано явление, така че новите тенденции в екологичното, социално и корпоративно управления се отнасят и за него. Все повече средства се насочват към климатични инвестиции, към по-устойчива екологично отговорна индустрия, така че неминуемо секторът ще трябва да осигури нов подход в отношението и оценката на тези инвестициите. Дори самите клиенти биха искали това.

Има международни данни, че около 75% от поколението на милениълите се насочват към социално и екологично аргументирани компании, защото смятат, че техните инвестиции могат да повлияят на промяната. Наблюдавам, че на банковия пазар у нас се появиха т.нар. „зелени“ продукти, които са насочени към екологични проекти, добавящи стойност за всички страни – клиентите, компаниите, околната среда и обществото като цяло. Самият преход към дигитализация на банките също е в подкрепа на тези тенденции.

- Защо подкрепяте водещото финансово събитие BANKING TODAY?

За нас винаги е ценна срещата с професионалисти и обмяната на идеи. БОРИКА участва активно във финтех живота на страната. Като една от първите финтех компании в България от години развиваме тази дейност и смятаме, че е важно да говорим за новостите в сектора, особено сега, когато и регулациите помагат за реализирането им.

Даниел Алексиев ще участва в конференцията BANKING TODAY  на Investor Media Group. Финансови експерти, представители на банки, технологични и финтех компании ще споделят кои са новите предизвикателства пред бизнеса и какви промени предстои да бъдат направени за развитие на бизнеса. Събитието е на 9 май от 14 часа в Hyatt Regency Sofia, зала Васил Левски.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:54 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още