Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бюджет и финанси

Глоба до 3000 лв за търговците, които блокират потребители на географски принцип

Санкциите започват от 500 лева, но стигат до 10 хиляди при повторно нарушение

Глоба до 3000 лв за търговците, които блокират потребители на географски принцип

Снимка: Pixabay

Глоба от 500 до 3 хил. лева ще се налага на търговците, които не спазват европейския регламент и блокират на географски принцип стоки или услуги. Това предвиждат текстовете в преходните и заключителни разпоредби от приетия на второ четене Закон за дейностите по предоставяне на услуги.

Със законопроекта се синхронизира българското законодателство с изискване на Европейския съюз, което беше прието на 28 февруари 2018 г., предаде БТА.

Още по темата

Целта на промяната е да се преодолее необосновано блокиране на географски принцип и на други форми на дискриминация при търговски практики въз основа на националността, местопребиваването или мястото на установяване на клиентите в рамките на вътрешния пазар общността.

Със закона се гарантира, че всички клиенти от Европейския съюз ще имат същия достъп до оферти, цени и условия на продажби както гражданите и местните лица на държавата членка, в която е установен търговецът.

Санкции при нелоялни търговски практики

В преходните и заключителни разпоредби на приетия законопроект е предвидено още за едноличните търговци и юридическите лица да се налага имуществена санкция в размер от хиляда до 5 хил. лева за всеки отделен случай. При повторно нарушение от страна на търговците, блокирали стоки и услуги на географски принцип, глобата ще варира от хиляда до 6 хил. лева.

Предвидената имуществена санкция за всеки следващ случай на нарушение е в размер от 2 хил. до 10 хил. лева. Контролът за спазването на законовите изисквания е възложено на Комисията за защита на потребителите.

Със законопроекта се създава специален раздел за защита от дискриминация, според който доставчиците на услуги не могат да дискриминират пряко или непряко получателя на услугата по причини, свързани с гражданство, местопребиваване или място на установяване. Единното звено за контакт ще е Европейският потребителски център. Всички засегнати лица, които са обект на дискриминация, ще имат право на съдебна защита.

Investor.bg  припомня, че в края на 2018 г. влезе в сила европейска директива срещу ограниченията за онлайн пазаруване в ЕС.

Новите правила в Евросъюза за равен достъп до стоки и услуги означава, че в три случая търговците няма да могат да дискриминират клиентите по отношение на общите условия – включително цените. Това са случаите, когато търговецът:
    продава стоки, които се доставят в държава членка, в която търговецът предлага доставка, или се получават на място, договорено с клиента;
    предоставя по електронен път услуги, например компютърни услуги „в облак“, услуги по съхраняване на данни, хостинг на уебсайтове и предоставяне на електронни защитни стени (firewall);
    предоставя услуги, които се получават от клиента в държавата, в която търговецът извършва дейност, например хотелско настаняване, спортни събития, отдаване на автомобили под наем или продажба на билети за музикални фестивали или увеселителни паркове.

За разлика от ценовата дискриминация, ценовата диференциация няма да бъде забранена, така че търговците ще могат да предлагат различни общи условия, включително различни цени, и да се насочват към определени групи клиенти на определени територии.

Нещо повече, търговците няма да са задължени да доставят стоки на клиенти извън държавата членка, до която предлагат доставка.

Платежни операции

Необоснованата дискриминация на клиенти по отношение на платежните средства ще бъде забранена. Следователно на търговците няма да е позволено да прилагат по отношение на клиентите различни условия на плащане по причини, свързани с тяхното гражданство, място на пребиваване или място на установяване.

Свободен достъп до уебсайтове за електронна търговия

Търговците няма да имат право да блокират или ограничават достъпа до своя онлайн интерфейс от страна на клиентите по причини, свързани с тяхното гражданство или място на пребиваване.

Когато търговецът блокира или ограничава достъпа или пренасочва клиенти към различна версия на онлайн интерфейса, той ще трябва да дава ясно обяснение за това.

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Бюджет и финанси
Нина Стоянова: Платежните услуги ще гарантират сигурност за клиентите