IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

КФН: Система със сключване на застраховка само на шофьора няма никъде в ЕС

Малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%, защото системата трябва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети, обясняват от регулатора

14:07 | 09.11.18 г. 15
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: БТА</em></p>

Снимка: БТА

За да се отчита персоналната отговорност и поведение на водачите, но и да се спазват българските закони. Така накратко от Комисията за финансов надзор (КФН) отговарят на най-често срещания въпрос по темата за системата "бонус-малус" -  защо „бонус-малус“ не се сключва на името на водачите. 

„Правният режим в България позволява дадено МПС да бъде прехвърляно на другиго само чрез нотариално заверен договор, като това не се отразява в регистрите на МВР. Автомобилът може фактически да бъде владян от лице, различно от вписания собственик, само на базата на писмено пълномощно и може да бъде управляван от всекиго само с устно разрешение. Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътно-транспортно произшествие с едно МПС. Има страни в Европейския съюз, където в талона на автомобила изрично се вписват всички водачи, които имат право да го управляват, и законът не позволява водачи на дадено МПС да бъдат лица, които не са вписани в талона. Такава система позволява при сключването на застраховката реално да се отчитат характеристиките на действителните водачи на автомобила“, поясняват от КФН в публикувани днес разяснения относно предлаганата от регулатора наредба.

Припомняме, че след като през последните седмици стана ясно, че проблемите със задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ (ГО) са напълно реални, управляващите се задействаха с намирането на решение. Преди дни Комисията за финансов надзор (КФН) публикува за обществено обсъждане проектонаредба за въвеждане на системата "бонус-малус". Новият подход предвижда финансови насърчения за коректните шофьори и сериозни санкции за нарушителите на правилата. Междувременно в парламента се обсъжда и темата с въвеждането на лимити при изплащането на обезщетения по неимуществени вреди на разширен кръг лица (след решение на ВКС от юли тази година), което на практика изправя застрахователния сектор пред две алтернативи – фалити на компании или драстичен скок на цената на ГО, тъй като дружествата не разполагат достатъчно голям буфер, който да покрие новите претениции. 

Според КФН система със сключване на застраховка само на водача не съществува никъде в рамките на Европейския съюз. Европейското законодателство изисква изрично „Гражданската отговорност“ да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. Също така трябва да се покрива отговорността на лица, които управляват съответното МПС без разрешение (например при кражба) или без валидно свидетелство за правоуправление. Това по същество налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил, уточняват експертите.

От поясненията става ясно още, че персоналната застраховка ще създаде други икономически утежнения. За пример се посочва едно семейство, което притежава един автомобил, който обаче се управлява от двама или повече водачи. Тогава за управлението на този автомобил ще трябва да се плаща повече от една застраховка.

По повод обвиненията, че малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%, от КФН обясняват, че системата следва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети от застрахователни събития и след въвеждането на „бонус-малус“. Това означава, че по-малкият приход от добросъвестните шофьори следва да се компенсира от по-голям приход от тези, които са извършили нарушения на пътя. „Съгласно предоставената от МВР статистика по-голямата част от водачите са изрядни и нямат регистрирани нарушения или причинени вреди и чисто математически процентът "бонус" няма как да бъде по-голям от процента "малус". Очаква се по-голямата част от собствениците на автомобили да бъдат в бонус класовете и да имат намаление на премията. Тяхното намаление трябва да се компенсира с увеличението, плащано от по-тесен кръг хора, което обуславя и по-големия процент на увеличение“, става ясно от обясненията на регулатора.

Относно санкциите за добросъвестни купувачи на автомобили, с които обаче са извършени множество пътно транспортни произшествия или административни нарушения, от КФН посочват, че ако „бонус-малус“ класът на автомобилите не се запазва, системата ще бъде заобикаляна много лесно чрез формално прехвърляне на други лица без нарушения, различни от шофьора с много нарушения. „Например, при натрупани много нарушения баща може да прехвърли автомобила си на своето малолетно дете или на друг близък роднина, който няма регистрирани нарушения“, обясняват експертите.

Новата наредба предвижда при покупка на автомобил купувачът лесно и бързо да може да получи информация от Гаранционния фонд относно статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола или да иска отстъпка от цената, която да покрие разходите му за по-скъпата застраховка. Това ще бъде и допълнително утежнение за собственика на автомобил, който допуска много административни нарушения или причинява много вреди при управлението на автомобила, защото този собственик ще бъде затруднен да продаде автомобила си.
От КФН уточняват и защо системата няма да се прилага за автомобили държавна и общинска собственост. Според тях системата „бонус-малус“ много трудно би могла да бъде съвместима с механизма на обществената поръчка. „В някои от държавните ведомства дори не се обявяват индивидуални данни за МПС, за които се сключват застраховките и по този начин не може да се проследи индивидуална история за тези конкретни МПС“, става ясно от отговорите.
 
Относно критиките, че стартът на системата и изрядните шофьори, и тези с нарушения ще тръгват от равни позиции, от КФН твърдят, че e приложен принципът, че човек трябва да е информиран предварително за евентуални неблагоприятни икономически последици за него от настъпването на промени в нормативната уредба. Чисто логически изрядните шофьори ще имат интерес да останат с такова поведение на пътя, а нарушителите да коригират своето поведение, пише в разясненията на регулатора.

Общественото обсъждане на новите текстове от наредбата приключва на 6 декември.

Наредба за единните изисквания за коригирането на застрахователната премия, в зависимост от поведението на водача на моторното превозно средство, покрито от застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, е част от Кодекса за застраховането (чл.490, ал.5). Настоящият проект обаче не е част от обсъжданите в НС промени, касаещи предимно лимитите за изплащането на неимуществените обезщетения.

Предложението за въпросните лимити все още е в деловодството на парламента и не е изтеглено въпреки призива на премиера Бойко Борисов. Вероятно то ще бъде обсъдено по време на второ четене на промените в Кодекса за застраховането в бюджетната комисия следващата седмица.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:04 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

15
rate up comment 0 rate down comment 1
khao
преди 5 години
що на мен ми отговаряш ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 8 rate down comment 2
mariata
преди 5 години
Много интересно как ще се процедира с автомобилите рент-а-кар?! Вече много умни и некомплексирани хора масово ползват рент-а-кар като евтина алтернатива на собствен автомобил.А как се процедира при оперативен и при финансов лизинг?И по принцип с този закон не се наказват джигитите, защото повечето от тях карат фирмени автомобили или такива на лизинг!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 11 rate down comment 1
george353
преди 5 години
Егати безумието. Един познат ми каза че в Австралия пращат акта на собственника и той попълвал данните на шофьора. Според тях, ако колата не е открадната е задължение на собственника да знае кой е карал колата му по време на нарушението, което е абсолютно логично. Просто и ясно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 9 rate down comment 2
Sokratus
преди 5 години
Поздравления, това с Професионалната отговорност е направо в десетката!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 19 rate down comment 4
крас
преди 5 години
Господа от КФН, Позволете ми да ви приветствам с новаторските ви предложения да въведене системата БОНУС - МАЛУС на "виновните" и нищо неподозиращи АВТОМОБИЛИ!!С този ход направо изтрепахте рибата!НАПРАВО СТЕ ЗА ГИНЕС!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 27 rate down comment 3
крас
преди 5 години
ИМА ЕДИН ТАКЪВ ЗАСТРАХОВАТЕЛЕН ПРОДУКТ - Задължителната застраховка Професионална отговорност на лекари и медицински персонал.КАКВО ЗАСТРАХОВАТЕ ТАМ БЕ УМНИЦИ ОТ КФН - отговорноста на СКАЛПЕЛИТЕ И ЛЕГЛАТА В БОЛНИЦАТА или ЛЕКАРИТЕ и тяхната отговорност?!!ВРЕМЕ Е ЦЕЛИЯТ ЕКИП НА КФН ДА ОВАКАНТИ МЕСТАТА!!ВРЕМЕ Е ЗА ПРОМЯНА И ВЪВЕЖДАНЕ НА РЕГУЛАЦИИ НА УЧАСТНИЦИТЕ НА ТОЗИ ЗАСТРАХОВАТЕЛЕН ПАЗАР. И само на ЗАСТРАХОВАТЕЛНИЯТ ЛИ??Ами вижте БЕЗКОНТРОЛНОТО увеличаване на БРОЯ НА БОЛНИЦИТЕ и превръщането на някои от тях в истински финансови пирамиди източващи НЗОК !! Не говоря за поведението на такива регулатори каквито са в енергетиката , където се стигна до БЕЗУМИЕТО да плащаме ЗА РАЗПОЛАГАЕМИ МОЩНОСТИ НАДВИШАВАЩИ С НЯКОЛКО ПЪТИ КОЛИЧЕСТВОТО НА УПОТРЕБЯВАНИЯТ ОТ НАС ТОК!!ДЪРЖАВАТА НИ Е ЕДНА ГОЛЯМА ФИНАНСОВА ПИРАМИДА В КОЯТО ПЪРХАТ ИЗМАМНИЦИ ПОКРОВИТЕЛСТВАНИ ОТ КОНТРОЛНИТЕ ОРГАНИ!!За "добре" свършената работа тези контролни органи ще разпределят два милиарда бюджетни пари събрани от кожите на ДАНЪКОПЛАТЕЦА!!ВСЕКИ НАРОД СИ ЗАСЛУЖАВА НЕ САМО СЪДБАТА НО И УПРАВНИЦИТЕ!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 17 rate down comment 3
крас
преди 5 години
БЕЗУМИЕТО ДА СЕ ЗАСТРАХОВА ОТГОВОРНОСТ НА НЕУДУШЕВЕН ПРЕДМЕТ какъвто е автомобила , а не на неговия ВОДАЧ , се крие в броя на застрахователните полици които се издават в единия и в другия случай!Към момента има сключена ГО на над змилиона АВТОМОБИЛА!АКО СЕ ПРЕМИНЕ КЪМ ЗАСТРАХОВАНЕ НА ОТГОВОРНОСТТА НА ВОДАЧА броя на полиците ще падне на ПОЛОВИНА!!ПАЗАРА ЩЕ СЕ СВИЕ И ТОВА ЩЕ ДОВЕДЕ ДО ФАЛИТА НА ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ ПИРАМИДИ ПОДОБНИ НА ТАЗИ НА ОЛИМПИК. ЛИПСАТА НА НОРМАЛЕН ЗАСТРАХОВАТЕЛЕН ПАЗАР, ОТБЛЪСКВА СВЕТОВНИ ЗАСТРАХОВАТЕЛИ ОТ ВЪЗМОЖНОСТТА ДА ПРЕЗАСТРАХОВАТ РИСКА ЗА ЩЕТИ НАДВИШАВАЩИ ВЪЗМОЖНОСТИТЕ НА ДЕЙСТВАЩИТЕ НА НАШИЯ ПАЗАР. Нежелението на "нашите" застрахователи да споделят риска и преодстъпят част от премията на ДОКАЗАЛИ СЕ СВЕТОВНИ ЗАСТРАХОВАТЕЛИ среща подкрепата на КФН!!Всъшност кой УВАЖАВАЩ СЕБЕ СИ ИЗВЕСТЕН ЗАСТРАХОВАТЕЛ у луд да ПРЕзастрахова отговорност на АВТОМОБИЛ за причинени имуществени и неимуществени щети!!!няма такива луди , освен ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ ПИРАМИДИ подобни на ОЛИМПИК , които идват от НИЩОТО и ОТИВАТ В НИЩОТО !!СТОТИЦИ ХИЛЯДИ БЪЛГАРСКИ ДАНЪКОПЛАТЦИ ПЛАТИХА ПРЕСТЪПНОТО БЕЗДЕЙСТВИЕ НА ТЕЗИ КОНТРОЛНИ ОРГАНИ , КОИТО ПРОДЪЛЖАВАТ ДА СА ЧАДЪР НА РАЗНИ ПЕРАЧНИЦИ НА ПАРИ!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 20 rate down comment 2
крас
преди 5 години
Не живеем във времето на СОЦА за да бъдем облъчвани по този недопустим баламски начин!!Тези от КФН отлично знаят, че това което правят го няма никъде по света!!Как могат да вменяват отговорности на АВТОМОБИЛА , а не на ВОДАЧА ?!!НАПЪЛНО ГИ РАЗБИРАМ !Едно е да направиш над 3-ри милиона полици ГО на АВТОМОБИЛИ , друго е да направиш ЕДИН милион полици на ВОЗАЧИ ПОЛЗАВАЩИ МПС-та !!Във вторият случай този пазар се свива ДВОЙНО и такива ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ пирамиди като Олимпик си заминават на мига. За да драндуца такива ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ пирамиди , КФН излиза с безумното решение да продължи практиката на застраховане на ОТГОВОРНОСТТА НА АВТОМОБИЛА , А НЕ ТАЗИ НА ПРИЧИНИЛИЯТ ПТП -то ВОДАЧ!!! Застрахователния пазар се нуждае от спешно ПРЕЛИЦЕНЗИРАНЕ НА ПРАВОВИТЕ СУБЕКТИ продаващи задължителната застраховка ГО. От поведението на КФН става ясно, че липсва желание за промяна и изчистването на застрахователния пазар от ГНИЛИ ЯБЪЛКИ!!ЗАРАДИ ТОВА ПЕРВЕРЗНО ПОВЕДЕНИЕ НА КОНТРОЛНИТЕ ОРГАНИ СТИГАЩО ДО БЕЗУМИЕТО ДА ВМЕНЯВАТ ОТГОВОРНОСТТИ НА АВТОМОБИЛИ , на българския застрахователен пазар липсват СВЕТОВНИ ПРЕЗАСТРАХОВАТЕЛНИ КОМПАНИИ, КОИТО БИХА ПОЕЛИ РИСКА ПО ЩЕТИ НАД ПОСОЧЕНИТЕ КАТО КРИТИЧНИ ЗА ЗАСТРАХОВАНЕТО 20 000 ЛЕВА!!Кой уважаващ себе си ГОЛЯМ ЕВРОПЕЙСКИ ИЛИ МЕЖДУНАРОДЕН застраховател ще дойде да презастрахова отговорности на автомобили бе господа от КФН ??Ще идват само такива еднодневке като ОЛИМПИК , които съществуват БЛАГОДАРЕНИЕ НА ВАС и за което вие носите персонална отговорвност!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 18 rate down comment 2
опааа
преди 5 години
... за неделя, 11-ти, във Фейсбук се организира протест във връзка с действията на тези алчни твари и за действията или бездействията на другите алчни твари от правителство и парламент.Има време заинтересованите да съберат информация в кои градове на страната ще се събират хората. Заповядайте, за да им покажем, че им и време да си ходят!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 13 rate down comment 1
Sokratus
преди 5 години
Поредното доказателство, че ид1отите са на власт!!!Тези хора грам не могат да мислят. Само изпълняват тъ.пи заповеди и преписват от чужди закони, но тъй като са ид1оти преписват възможно най загубеният закон!Застраховката на автомобила което може да причини вреда по техническа неизправност, трябва да бъде обвързан с техническият преглед и тогава да се плаща. С това се изчерпва отговорността на неипзравният технически автомобил!Отговорностите на водача, трябва да е лично негова. Затова трябва да си я плаща той! И тук трябва да оставят свобода на застрахователите ако искат да си правят системи за по-ниски вноски ако си примерен шофьор! Но прословутото силово ведомство МВР трябва да им осигури достъп до досиетата на водачите, а това май е почти невъзможно за тях!Аз лично не разбирам къде проблема или техническата възможност да се реализира това. Но явно като ти е празна главата и ти говорят бръмбарите етрагично! :((((
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още