Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бюджет и финанси

Петър Андронов: Координираме мерки в помощ на гражданите и бизнеса

Със страните членки на ЕС участваме в изработването на предложения на регулаторни промени при просрочия по кредити, съобщи председателят на банковата асоциация

Петър Андронов: Координираме мерки в помощ на гражданите и бизнеса

Петър Андронов, председател на управителния съвет на Асоциацията на банките в България и главен изпълнителен директор на ОББ. Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Преди няколко дни Европейският банков орган излезе с първото си ключово решение, с което отвори вратата на националните власти и банкови сектори да намерят адекватни подходи за справяне с предизвикателствата. Работим усилено и денонощно, за да изпълним тези предписания и да изготвим наша рамка и общ ред за отсрочване на кредитни задължения, съобщи Петър Андронов, председател на управителния съвет на Асоциацията на банките в България и главен изпълнителен директор на “ОББ” в изявление, публикувано в тримесечния бюлетин на АББ.

Още по темата

В очакване на решенията на ЕБО

„В идните няколко дни Европейският банков орган ще издаде и подробни указания, които, след като бъдат валидирани от Българската народна банка, ще ни позволят да финализираме усилията по намиране на единно национално решение. То ще бъде оповестено незабавно, за да могат гражданите и предприятията, чиито проблеми са породени от извънредната ситуация, по тяхно желание, да се възползват от него“, посочва банкерът и информира, че банките ще имат готовност да започнат да прилагат реда за отсрочване на кредитни задължения веднага след оповестяването му.

Андронов уверява, че във време на безпрецедентна пандемия и наложено извънредно положение на територията на България, банките в страната са в пълна готовност и продължават да обслужват своите клиенти пълноценно и безпрепятствено, стараейки се да смекчат негативните последици за икономиката.  .

„В този труден за всички нас момент здравните работници са на първа линия, борейки се неуморно да овладеят епидемията и техните усилия заслужават цялото ни уважение, благодарност и подкрепа. Не по-малко съществен за нормалното функциониране на държавата и достъпа на гражданите до жизненоважни услуги е и трудът на аптекарите, на персонала в хранителните магазини, в бензиностанциите, на заетите в транспорта и обществения ред, но също така и на банковите служители", коментира с благодарност банкерът. „Всички те обслужват  десетки хиляди граждани и фирми ежедневно, излагайки на риск, не само собственото си здраве, но и здравето и живота на своите близки“, допълва той.

Дигиталните финанси

Андронов посочва, че в  условията на принудителна социална изолация, повече отвсякога, е показателно, че дигитализацията и инвестирането в електронни канали за банкиране са навременни и изключително необходими процеси, за да имат клиентите денонощен достъп до банковите услуги и от дома си.

Още по темата

„Преди всичко, изразяваме увереност, че банките ще продължат, както и досега, да обслужват клиентите си професионално и отговорно.  Дори в тази извънредна ситуация хората и фирмите могат да останат спокойни, че тяхната банка винаги е на разположение и ще ги подкрепя“, коментира Андронов.

Той е убеден, че мерките против разпространението на вируса, както в България, така и в световен мащаб, са необходими и навременни, за да смекчат негативното отражение на пандемията върху икономиката и положението на работната сила.

„За съжаление немалко клиенти изпадат и ще изпаднат в затруднено положение да плащат своите сметки, задължения и да погасяват кредитите си. В рамките на възможностите им, банките в България са решени да помогнат на хората и на бизнеса да се справят в това трудно и безпрецедентно изпитание", уверява председателят на АББ. „Най-големият ни капитал са хората и фирмите, с които сме били заедно през годините, споделяли са с нас своите трудности и победи, били са коректни, изрядни и лоялни. С тях ние ще продължим и когато пандемията отмине, изправени, мотивирани и уверени", посочва той.

Андронов напомня, че още преди обявяването на извънредното положение отделните търговски банки започнаха индивидуално да работят с клиентите си за установяване на настъпили или потенциални проблеми и затруднения, и за облекчаване на кредитните условия.

Още по темата

Европейска кредитна ваканция

По думите на Андронов банките са в постоянен контакт с всички власти в държавата, с Българската народна банка и Министерство на финансите, за намиране на най-подходящото национално решение и разработване на общ ред за отсрочване на плащания по кредитни задължения.

Съществена част от дейността на банките в България се регулира с правила и норми на ЕС, които във вида си отпреди пандемията не даваха нужната свобода и гъвкавост, за да се намерят подходящите решения за клиентите", коментира Петър Андронов. „За тази цел участвахме активно заедно с всички други страни-членки в изработването на предложения и промени, които да отразят форсмажорните обстоятелства при третирането за регулаторни цели на просрочия по кредити", допълва той.

Банкерът подчертава, че изготвянето на правила и ред за отсрочване на задълженията на кредитополучателите зависи пряко от възможността просрочията, вследствие на извънредната ситуация, да се третират от регулаторите различно от прилагания понастоящем начин.

„По-облекчените условия биха се отразили позитивно на капиталовата адекватност на банките и управлението на техния кредитен риск", смята председателят на АББ. „По този начин те биха могли да продължават да изпълняват, както и досега, основната си функция, а именно да финансират икономиката и гражданите в ситуация, в която потребителите и бизнесът ще се нуждаят от допълнителни средства“, допълва той.

Андронов е категоричен, че хората и фирмите, които са били изрядни и коректни платци преди избухването на пандемията, трябва да получат възможност да отсрочат задълженията си и да се справят във времето със затрудненията си, породени от нея. 

„Ние ще продължим да бъдем до нашите клиенти и да ги подкрепяме, не само когато се случват най-значимите и щастливи събития в живота им, но също така и в моменти на беди, трудности и предизвикателства. Уверени сме, че заедно ще преодолеем неочакваното огромно изпитание и ще продължим по-силни и мъдри от преди“, пише в изявлението на Петър Андронов.

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Бюджет и финанси
УниКредит Булбанк: COVID-19 промени потребителските навици на клиентите