IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

С тежки критики бюджетът на НЗОК мина на първо четене в парламента

Здравният министър Кирил Ананиев обеща до второ гласуване в проекта да влязат приемливите предложения на опозицията

16:02 | 06.11.18 г.
<p>
	<em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Парламентът прие на първо четене проектът на бюджет на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за 2019 г. Това стана по време на днешното извънредно заседание на депутатите.

От гласувалите 180 народни представители 108 бяха "за", 62 бяха “против”, 10 се въздържаха. Против бяха депутатите от БСП и ДПС, от "Воля" се въздържаха.

Проектът на бюджет на здравния фонд бе сериозно разкритикуван от опозицията главно заради липсата на реални здравни политики, които да бъдат проведени със завишения здравен бюджет, заради опитите да се променят фундаментални здравни закони с преходните разпоредби на този бюджетен закон и заради липсата на философия в поректа. 

Здравният министър Кирил Ананиев обеща, че между първо и второ четене ще бъдат изслушани всички предложения за промени в бюджета за НЗОК, но ще бъдат включени само тези, които са приемливи.

„Считам, че предложенията са целесъобразни, правилни и по време на дебатите между първо и второ четене някои от тях ще бъдат приети, защото водят до по-добра ефективност на здравната система. Имаше и мнения, с които не съм съгласен и те не отговарят на политиката, която си е поставило министерството и правителството като цяло”, каза министърът в изказването си пред депутатите в залата.

По отношение на финансовите показатели на предложения проект за бюджет Кирил Ананиев посочи, че предвиденият ръст на приходите за 2019 г. в размер на 490 млн. лв. ще създаде условия НЗОК заедно със съсловните организации да намерят най-справедливото и балансирано решение по отношение на всички здравноосигурителни плащания. Така по думите му ще бъдат решени проблемите с подобряване на качеството и достъпа на българските граждани до здравеопазване.

Ананиев не се съгласи с тезата на опозицията, че няма показатели за измерване на качеството на терапията. По думите му дори вървим до такива, които да измерват индивидуалните нужди на всеки пациент.

Министърът обясни, че с преходните разпоредби на закона се предлагат неща, които са необходими за реформата, а именно промени в правната, организационната и контролната среда, които трябва да се регламентират сега, като база за безпрепятствено влизане на новия здравен модел от 2020 година. За да бъде успешен моделът обаче, трябва да се премахнат пречките, каза министърът, обяснявайки защо се променят 16 здравни закона през бюджета на НЗОК.

Това не става на тъмно, ще дам конкретен отговор по всеки въпрос, аргументирано, за да не остане съмнение за задкулисие, заяви Ананиев.

По време на дебатите по бюджета на Здравната каса стана ясно защо от ДПС няма да подкрепят бюджета - заради принципни различия за политиките.

Нигяр Джафер настоя за преосмисляне на политиките за здравна превенция, на регулативните стандарти. Призова да се върне общественият характер на касата, защото прехвърлянето на ангажименти към касата, които принципно са на държавата, е грешка. Целта не е да се съхранява бюджетът, а да се постигне по-добро здравеопазване, каза депутатът.

Джафер посочи, че ДПС е против предложението парламентът да разрешава нови лечебни заведения, което за нея е нонсенс. По другото предложение - прелицензирането на всички болници, тя каза, че това е на практика прелицензиране на корупцията.

Хасан Адемов обърна внимание, че увеличението на приходната част се дължи не на добрата воля на управляващите, а на променени законови актове, които важат от догодина – увеличена е базата при запазени ставки и затова идват 490 млн лева повече. С едната ръка се взема, за да се каже, че се дава с другата, заяви Адемов.

Завишеният бюджет не значи нищо, ако няма как парите да бъдат усвоени – така че е важно да се уточнят механизмите по усвояването, призова той. Регулативните стандарти са излишни, защо пак фигурират, защо остават и лимитите за дейностите, попита той.

Георги Михайлов от БСП заяви, че от левицата няма да подкрепят предложения проект за бюджет на касата, защото заложените пари не обслужват здравните политики и това е предизборен бюджет, който не представя никаква сериозна философия за лечение на болната ни здравна система. Балансът между болнична и доболнична помощ трябва да бъде променен, нарушен е балансът и при заплащането за болничната помощ спрямо лекарствата, посочи Михайлов.

През преходни и заключителни разпоредби се променят над 16 закона, което е законово нарушение и е неправомерно, каза още той.

Доста непрофесионално се прави опит да се решават проблеми. Остава и мораториумът за откриване на нови дейности в рамките на една районна каса, ако такава дейност е разкрита, или областните болници трябва да връщат пациенти, отбеляза депутатът от левицата.

Относно предвижданата мегаагенция за медицински надзор той каза, че тя няма капацитета да реагира при сложни специфични трансплантационни проблеми нахпример. Не може и да прелицензира огромният брой лечебни заведения и практики. Подобен ход само може да навреди на здравеопазването, коментира Михайлов.

Механичното преминаване на фонда за лечение на деца към НЗОК също е грешка, отбеляза той и попита как един разплащателен фонд ще решава кой да се лекува в чужбина. Според него това ще доведе до сериозни последствия за обществото.

От Обединените патриоти подкрепят бюджета като обща философия, но обърнаха внимание, че въпреки ръста на приходите, те пак са около 4,5% от БВП, тоест няма увеличение. От партията ще искат допълнителни разговори с министъра и шефа на касата преди второ четене на проекта.

За първи път през следващата година бюджетът за здравеопазване ще надхвърли 5 млрд. лева. Средствата за здравеопазване в бюджета ще бъдат 5,2 млрд. лева или 4,5% от БВП. Увеличението спрямо 2018 година е с 547 млн. лева.

Предвидени са близо 4,3 млрд. лева приходи и трансфери в бюджета на НЗОК за догодина, от които 2,8 млрд. лв. са приходи от здравноосигурителни вноски и 1,4 млрд. лв. са трансфери за здравно осигуряване. Общо текущите разходи са в размер на 4,2 млрд. лв., което представлява увеличение с 476,9 млн. лв. спрямо Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2018 г.

Средствата за здравноосигурителни плащания са в размер на 4,1 млрд. лв., което представлява увеличение с 454 млн. лв. спрямо Закона за бюджета на НЗОК за 2018 г. 2,5 млрд. лева ще отпусне държавата за медицински дейности (за първична извънболнична медицинска помощ - 225 млн. лева; за специализирана извънболнична медицинска помощ - 250 млн. лева; за медико-диагностична дейност - 90 млн. лева; за болнична медицинска помощ - 2 млрд. лева). 167 млн. лева са предвидени за дентални дейности, а 1,2 млрд. лева за лекарства и медицински изделия. 160,4 млн. лева ще се дадат за здравноосигурителни плащания за медицинска помощ.

Предвидено е всеки месец Министерството на здравеопазването да отпуска на НЗОК 43 млн. лева за разходи.

През 2019 година здравната осигурителна вноска от 8% ще се запази.

С преходните и заключителни разпоредби се създава Агенция за медицински надзор като правоприемник на изпълнителните агенции „Медицински одит“ и по трансплантации. След приемането на закона за бюджета Народното събрание ще дава съгласие за създаването на нови лечебни заведения. А Министерски съвет - за разширяване дейността на съществуващите. Сегашната процедура за акредитация на лечебните заведения за извършваната от тях цялостна медицинска дейност и/или отделни медицински дейности ще отпадне.

Регламентира се създаването на Национална здравно-информационна система с пълна информация за здравното състояние на всяко лице. Национална експертна лекарска комисия ще създаде база данни за всички лица, преминали през ТЕЛК/НЕЛК.

Дейността на Центъра „Фонд за лечение на деца“ и на Комисията за лечение в чужбина, преминава към НЗОК, като финансовите средства ще се осигуряват от Министерството на здравеопазването чрез трансфер.

В срок до 3 месеца след обнародване на промените ще бъдат изготвени медицински стандарти за всички специалности.

Здравният министър ще определя финансови правила за държавните и общинските болници.

Предвиждат се нови механизми на заплащане на лекарствените продукти и медицинските изделия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:11 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още