Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бюджет и финанси

За българите ръстът на заплатите е най-важен за увереността им в бъдещето

Проучване на изданието Observatoire за 2017 г. разкрива нагласите на потребителите от 15 държави

За българите ръстът на заплатите е най-важен за увереността им в бъдещето

Паскал Русари – директор „Продажби и маркетинг“ на BNP Paribas Personal Finance за Централна и Източна Европа. Снимка: БНП Париба Лични финанси

За 59% от българите ръстът на заплатите е основният фактор, който им дава увереност в бъдещето.

По този показател страната ни заема първо място в Европейския съюз сред 14 страни, където средното ниво е 40%.

Това показва изданието за 2017 г. на Observatoire („Наблюдател“) – голямото годишно проучване на финансовата група BNP Paribas, проведено в 15 държави, за което са интервюирани над 12 хиляди европейци.

Още по темата

"Анкетата съдържа въпроси за потребителските нагласи в страните от ЕС, прави се от 1985 г., но за първи път от 32 години България е включена в него. Тази година темата е „Потреблението в Европа: Нови пътища към доверие“", съобщи Паскал Русари, директор „Продажби и маркетинг“ на BNP Paribas Personal Finance за Централна и Източна Европа.

Обяснението, че българите са оптимисти, а за тях като потребители са приоритетни доходите и икономическият климат, които дори изпреварват националната сигурност, е значителната разлика между жизнения стандарт в България и по-развитите западни страни. Оказва се, че  ръстът на заплатите е от най-малко значение за хората в Дания – 17%, Великобритания – 26% и Германия – 27%.

Вторият по важност фактор за увереността в бъдещето е спадът на безработицата. Той е посочен от 44% от българските участници в Observatoire. Средното ниво в ЕС е 32%, като този фактор е най-маловажен за италианците, от които едва 4% са дали положителен отговор.

На трета позиция 35% от българите поставят ръста на икономиката. Средното ниво за ЕС е 29%, а това е най-важно за италианците и испанците с 41%. Най-малко внимание на ръста на икономиката отдават германците с 12%.

Българите заемат и челното място с най-високо ниво на доверие в семейството сред страните от ЕС, като 95% от анкетираните са заявили, че вярват на най-близките си. Това е най-високото ниво сред проучваните държави, където средният показател е 92%. Като цяло в ЕС, хората на възраст 50-75 години са тези, които имат най-силно доверие в семейството с 94%. Те са следвани от поколението на 35-49 годишните с 91%. Оказва се, че институциите на ЕС, интернет и социалните медии също печелят доверието, като евроинституциите вземат 45% от гласовете на сънародниците ни, докато средното ниво за ЕС е 32%.

        Доверие в семейството

Близо 60% от българите вярват на интернет, а средното ниво за ЕС е 40%. Над 50% от хората в България се доверяват на социалните медии, докато средният процент за ЕС е 31%.

Обяснението за тази тенденция е бързият и изгоден достъп до интернет в България. Страната ни е сред водещите в ЕС по отношение на скоростта на мобилния и фиксирания интернет и поради това все повече хора използват мрежата за информиране и забавление за сметка на традиционните медии.

         Доверие в интернет и социалните медии

Българите вярват и на финансовите компании , като с  положителни отговори са 38% от анкетираните. Средното ниво за всички 15 държави, включени в „Observatoire” 2017 e 30%.

       Доверие в публични институции

Хората в България са сравнително оптимистично настроени за своето бъдеще и 33% вярват, че личното им положение ще се подобри през следващите две години, което е близко до средното ниво за ЕС от 32%.

Най-оптимистично настроени са румънците с 50% и датчаните с 49%. На дъното на таблицата са италианците с 19% и германците с 21%.

        Промени в личното положение в следващите две години

Оптимизмът в бъдещето е в основата на заявеното намерение за по-големи разходи.

Интервюираните в България са сигурни, че ще харчат повече – 69%, като нивото е много по-високо от средното  за ЕС от 46%.

По отношение на намеренията за спестяване обаче българите се нареждат не само под средното ниво за ЕС от 41%, но това е и най-ниският показател за всички проучвани държави – 26%.

Според експертите на БНП Париба Лични Финанси, България, намеренията за по-високи лични разходи и по-малко спестяване се дължат на нарастващата увереност за възстановяване на икономиката и постепенно повишаващия се стандарт на живот.

"Това ще доведе до ръст на потреблението, което ще рефлектира в ръст на БВП и подобрение на обстановката в страната в бизнес и социален аспект", прогнозират експертите на финансовата група.

Българите имат по-високо доверие към търговски марки в сравнение с европейците.

Повече от половината хора в България вярват на търговските марки, показват данните от проучването.

С 51% сме близо до средното ниво за ЕС от 46%. Най-голямо доверие към марки имат британците с 55% положителни отговори.

        Доверие в марки

По отношение на лоялността към марки ние и румънците сме с най-високи показатели. В Румъния 81% от хората избират един и същи бранд, а в България – 80%. Средното ниво за ЕС е 71%.

Друга интересна тенденция е, че 77% от хората в България знаят предварително продукт на коя марка ще купят и сме близо до средното ниво за ЕС, което е 72%.

По отношение на новите брандове, 56% от българите посочват, че биха пробвали такъв продукт, което е по-високо от средното ниво за ЕС от 47%.

Качеството на продуктите и услугите е най-важно за 84% от българите, когато избират бранд. За гражданите на ЕС средното ниво е 78%, като от най-голямо значение е за португалците – 86%, а най-маловажно за датчаните с 62%.

Положителният имидж на бранда е на второ място сред важните критерии при избор на марка. Той е посочен от 59% от българите и 55% от европейците. Хората търсят и брандове с опит. Това е най-важно за чехите с 63% положителни отговори. Средното ниво за ЕС е 52% и България е близо до него с 50%.

      Фактори за доверие към бранда

Българите имат най-високо ниво на доверие в ЕС към сертификатите за качество – 84% са посочили, че вярват на брандове с такива етикети. Средният показател за ЕС е 68%.

Според Нели Недялкова, заместник изпълнителен директор на БНП Париба Лични Финанси, България,  “проучването Оbservatoire съдържа полезна информация, която ще помогне на нашите бизнес партньори да съобразят бизнес стратегиите си с основните стълбове на доверие на хората”.

Тя е убедена, че по този начин потребителите ще получат по-добри продукти и услуги.

По статията работиха: автор Петя Стоянова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

Коментари (0)


Още от Бюджет и финанси
Бизнесът продължава да пести и през януари