Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бизнес в умния град

Бургас по стъпките на умния град

Общината работи активно по въвеждането на интелигентни решения, които да направят града все по-приветлив за гражданите

Бургас по стъпките на умния град

Снимка: Pixabay

Община Бургас е една от най-активните в България по отношение на въвеждането на решения за умни градове, разкри пред Investor.bg Радосвета Калчева, старши мениджър „Бизнес развитие“ във Vivacom.

Всъщност общината и телекомуникационната компания си партнират от години и вече са спечелили взаимно доверието си.

„Тези решения се създават и внедряват именно за да се улесни живота на гражданите и да направят градската среда по-привлекателна и по-достъпна за всички. Те спестяват време, удобни са за ползване и са създадени така, че да улесняват ежедневието ни“, коментира Андрей Рунчев, управител на Общинско предприятие „Транспорт“ в Бургас.

Умен паркинг

Vivacom вече е реализирала пилотен проект за умен паркинг в центъра на Бургас.  Той обхваща три еднопосочни улици - „Конт Андрованти”, “Тракийска” и “Фердинандова”, които са част от синята зона, в близост до общината. 
„Идеята беше общината да следи този натоварен участък. В началото му сме поставили електронно табло, което показва колко свободни места има и каква част от тях са предвидени за инвалиди“, коментира Радосвета Калчева.

Шофьорите могат да използват и мобилно приложение, което показва дали и колко свободни места има в района. Всичко това е постигнато чрез поставянето на специални испански датчици в асфалтовата покривка, които на всеки 15 минути подават сигнал към системата дали мястото е заето. Самият интервал може да се променя според нуждите на общината.

„Проектът ни отне около 6 месеца. Днес можем да го осъществим много по-бързо. Знаете, пилотните проекти винаги са по-бавни“, уточнява Калчева. По думите ѝ основните бариери пред бързото осъществяване на проекта са били необходимото време за поръчка и доставка на оборудването, настройването на датчиците, поставянето им, което в крайна сметка отнема само два часа, както и обучаването на представителите на ОП „Транспорт“ да ползват системата.

Още по темата

„Те искаха всичко да е максимално изпипано преди старта, за да могат да отговорят на всички запитвания и нужди на гражданите“, посочва още Калчева. „Самите датчици са така поставени, че няма никакъв релеф. Те се позиционират във вече готова асфалтова покривка“.

Всъщност общината настоява датчиците да бъдат поставени така, че да не бъдат наранявани при потенциално почистване със снегорини. По думите на Радосвета Калчева в Измир има реализиран подобен проект с датчици, поставени в павета, който може да бъде осъществен и на наша територия.

„Не крием, че искаме да направим бизнес модел, да го предложим на общината и да надградим, обхващайки цялата синя зона на Бургас“, разкрива Калчева. Като основни предимства на проекта тя изтъква улесненията за шофьорите, както и анализите, които може да прави общината. Благодарение на данните, които събира от това интелигентно решение, Бургас може да прецени дали да увеличи синята си зона, дали да направи почасова такава, но и да има по-адекватна събираемост на средствата от зоната.

„Извън България вече има разработени модели. Ние също искаме да направим нещо подобно. Съществува обаче проблем, който трябва да решим с общините – как да се информират хората кои места вече са резервирани“, коментира Радосвета Калчева.

Една от опциите е поставянето на табла пред всяко от паркоместата, така че хората, които нямат приложението или не знаят за него (чуждестранните гости на града например), да се информират.

„Това решение действа отскоро, все още гражданите се запознават с него, но то ни дава една добра платформа върху която да стъпим за в бъдеще. Несъмнено е много добро решение и очакваме значително да подобри паркирането и намаляне на времето за търсене на паркомясто, губене на време и обикаляне, особено в по-малки и тесни улици“, посочва Андрей Рунчев.

По данни на Vivacom приложението, което носи името „City Card” вече е свалено над 300 пъти за двумесечния период от пускането му. То е достъпно в магазините за приложения за Android и iOS.

„Вело Бургас“

По думите на Андрей Рунчев друг особено ключов проект в града е „Вело Бургас“. Той позволява на гражданите да наемат велосипеди. До момента са изградени общо 14 велостоянки и има 200 велосипеда за наемане.
„Вело Бургас е първият по рода си в България, непрекъснато подобряваме велосипедите, софтуера, наемането, за да може по-лесно и удобно да се използва отгражданите. От края на миналата година въведохме и електровелосипед и намеренията ни са в бъдеще да наблегнем на увеличаването на техния брой“, посочва Рунчев.
Велосипедите се наемат на място, като може да се плати в кеш, с предплатена карта или с дебитна/кредитна карта. Киоските до стоянките предлагат гласово клиентско обслужване в случай на проблем, посочват от Vivacom. Всяко колело е оборудвано с GPS, който го следи и позволява предотвратяването на кражби.
„Общината непрекъснато надгражда и знае, че непрекъснато трябва да инвестира в този проект, защото лятото е пиков момент и всичко е заето“, посочва Радосвета Калчева. По думите ѝ този проект е насърчил бизнеса с велосипеди в града, защото хората са видели ползите от колоезденето.

Андрей Рунчев посочва, че системата работи от 5 години, а ползите са налице - увеличен брой на гражданите, които ползват велосипед, подобряване на условията като цяло за този вид транспорт, увеличение на магазините и сервизите за велосипеди.

Други проекти

„Освен смарт паркинг и Вело Бургас, също така реализираме проект за подземни контейнери, които имат датчици, изградена е система за ранно оповестяване при наводнения и бедствия, реализираме проекти по осветление, което може да се управлява дистанционно, големият проект по Интегриран градски транспорт ще се доразвива и надгражда. Като цяло уверено вървим по реализирането на Умен град“, категоричен е Рунчев.

Vivacom от своя страна реализира и проект за Wi-Fi зони в Морската градина. Стартирано е изграждането на проект за видео наблюдение в квартал „Меден рудник“.

„Независимо от сравнително големите средства, които трябва да се отделят, в перспектива това в бъдеще ще намали разходите по издръжката на един умен град, а също така ще допринесе за по-добрият и качествен живот на гражданите му“, обобщава Рунчев. „Именно идеята, че ние сме развиващ се град и желаем да предоставим по-качествен живот на нашите съграждани и да успеем да се превърнем в един истински модерен умен град“.

По статията работиха: автор Елена Кирилова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (5)

0
 
0
 
5
преди 1 седмица
Добро заглавие и статия за автора, браво. За гражданите обаче нещата стоят по др.начин. От името на не единичен случай на страдащ (с бизнес автомобили) от чести глоби и репатрирания. Ето скобата тук, "умен паркинг", доколкото е печеливш за централите. Ако са фирмени колите - още по-апетитни стават, понеже нямаш право на годишен талон, обвързани с регистрация/постоянен адрес.
Направо да го пишат Данък Синя-Зелена-Пимбяна зона. За съжаление всички знаем, че си е чист (побългарен дори) рекет! 15мин. да пропуснеш подновяване на платен престой и глоба 24 лв. - без право на обжалване.
Режат дървета, за да икономисат средства за поддръжка (икономиите от Озеленяване и поддръжка на Бургаската зелената с-ма бяха над 10 млн.лв. /2017г.) и така правят още "по-умен града", като разширяват платените паркинги. Преливане на средства от екологични или местни програми/ наредби в други осребряващи иновации, обратно в София, а от там и в Германия.
Ето това е EU - синя зона уж за разтоварване на ЦГЧ, политика за чист въздух, повече пространство за пешеходци и събития. Да ама не!? България просто беше пазар за цялата многомилионна инфраструктура, оборудване, скоби, бои, паяци, камери.
... следват и умните магистрали, след умните ни граници - все по-иновативни.
0
 
0
 
4
преди 1 седмица
Добро заглавие и статия за автора, браво. За гражданите обаче нещата стоят по др.начин. От името на не единичен случай на страдащ (с бизнес автомобили) от чести глоби и репатрирания. Ето скобата тук, "умен паркинг", доколкото е печеливш за централите. Ако са фирмени колите - още по-апетитни стават, понеже нямаш право на годишен талон, обвързани с регистрация/постоянен адрес.
Направо да го пишат Данък Синя-Зелена-Пимбяна зона. За съжаление всички знаем, че си е чист (побългарен дори) рекет! 15мин. да пропуснеш подновяване на платен престой и глоба 24 лв. - без право на обжалване.
Режат дървета, за да икономисат средства за поддръжка (икономиите от Озеленяване и поддръжка на Бургаската зелената с-ма бяха над 10 млн.лв. /2017г.) и така правят още "по-умен града", като разширяват платените паркинги. Преливане на средства от екологични или местни програми/ наредби в други осребряващи иновации, обратно в София, а от там и в Германия.
Ето това е EU - синя зона уж за разтоварване на ЦГЧ, политика за чист въздух, повече пространство за пешеходци и събития. Да ама не!? България просто беше пазар за цялата многомилионна инфраструктура, оборудване, скоби, бои, паяци, камери.
... следват и умните магистрали, след умните ни граници - все по-иновативни.
0
 
0
 
3
преди 1 седмица
Добро заглавие и статия за автора, браво. За гражданите обаче нещата стоят по др.начин. От името на не единичен случай на страдащ (с бизнес автомобили) от чести глоби и репатрирания. Ето скобата тук, "умен паркинг", доколкото е печеливш за централите. Ако са фирмени колите - още по-апетитни стават, понеже нямаш право на годишен талон, обвързани с регистрация/постоянен адрес.
Направо да го пишат Данък Синя-Зелена-Пимбяна зона. За съжаление всички знаем, че си е чист (побългарен дори) рекет! 15мин. да пропуснеш подновяване на платен престой и глоба 24 лв. - без право на обжалване.
Режат дървета, за да икономисат средства за поддръжка (икономиите от Озеленяване и поддръжка на Бургаската зелената с-ма бяха над 10 млн.лв. /2017г.) и така правят още "по-умен града", като разширяват платените паркинги. Преливане на средства от екологични или местни програми/ наредби в други осребряващи иновации, обратно в София, а от там и в Германия.
Ето това е EU - синя зона уж за разтоварване на ЦГЧ, политика за чист въздух, повече пространство за пешеходци и събития. Да ама не!? България просто беше пазар за цялата многомилионна инфраструктура, оборудване, скоби, бои, паяци, камери.
... следват и умните магистрали, след умните ни граници - все по-иновативни.
1
 
1
 
2
преди 1 седмица
Добро заглавие и статия за автора, браво. За гражданите обаче нещата стоят по др.начин. От името на не единичен случай на страдащ (с бизнес автомобили) от чести глоби и репатрирания. Ето скобата тук, "умен паркинг", доколкото е печеливш за централите. Ако са фирмени колите - още по-апетитни стават, понеже нямаш право на годишен талон, обвързани с регистрация/постоянен адрес.
Направо да го пишат Данък Синя-Зелена-Пимбяна зона. За съжаление всички знаем, че си е чист (побългарен дори) рекет! 15мин. да пропуснеш подновяване на платен престой и глоба 24 лв. - без право на обжалване.
Режат дървета, за да икономисат средства за поддръжка (икономиите от Озеленяване и поддръжка на Бургаската зелената с-ма бяха над 10 млн.лв. /2017г.) и така правят още "по-умен града", като разширяват платените паркинги. Преливане на средства от екологични или местни програми/ наредби в други осребряващи иновации, обратно в София, а от там и в Германия.
Ето това е EU - синя зона уж за разтоварване на ЦГЧ, политика за чист въздух, повече пространство за пешеходци и събития. Да ама не!? България просто беше пазар за цялата многомилионна инфраструктура, оборудване, скоби, бои, паяци, камери.
... следват и умните магистрали, след умните ни граници - все по-иновативни.
1
 
7
 
1
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
Браво на Бургас ама там няма много работа Варна няма ли да тръгне и тя по тея стъпки ?

Още от Бизнес в умния град
Vivacom открива нов център за данни през 2019 г.