Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

600 хил. кв. м първокласни офис площи ще излязат на пазара в София до 3 години

70% от големите компании в столицата смятат да увеличат служителите си през този период

600 хил. кв. м първокласни офис площи ще излязат на пазара в София до 3 години

Снимка: Архив Ройтерс

Около 600 хил. кв. м офис площи клас А са планирани или са на етап строеж в София и се очаква да бъдат завършени до три години. В същото време 70% от големите компании в столицата възнамеряват да увеличат служителите си в този период, като 31 на сто планират ръст от над 25%. Това показва проучване на консултантската компания MBL сред сто компании с общо 24 хил. служители и наета площ от 270 хил. кв. м.

„Независимо, че има много сгради на етап строеж, голяма част от тях вече са почти изцяло запълнени. В централната част на София не се очакват нови офиси в близките години, тъй като усвояването на големи парцели е трудно. Строителството в периферията е предизвикателство, защото за компаниите е важно служителите им да пътуват възможно най-малко до работното си място“, каза по време на представянето на изследването Димитър Иванов, ръководител на отдел „Представляване на наематели“ в MBL.

Още по темата
61% от компаниите съобщават, че плановете им за растеж ще доведат до разширяване на офис площите им в близко бъдеще, като почти половината от участниците в допитването са заявили, че очакват разширение в рамките на следващите 12 месеца. Компаниите планират между 6 и 12 месеца по-рано, тъй като качествените площи не са толкова много, отбеляза Иванов. Той даде за пример компанията Concentrix, която сключи най-голямата сделка с офис площи тази година за наемането на 11 500 кв. м в Advance Business Center. Очаква се сградата да бъде завършена през първото полугодие на 2019 г.

Достъпът до сградата и близостта й до спирки на градския транспорт, най-вече на метрото, е от най-голямо значение при вземането на решение за наемане. 79% от участвалите в изследването компании смятат този фактор за много важен, следван от наличието на интернет връзка (76%) и ефективността на етажната плоча (61%).

От MBL отбелязват, че на фона на нарастващата конкуренция между компаниите от IT и BPO сектора за качествени служители краткото време за придвижване до работното място е от изключително важно значение. Тенденцията се очертава ясно при сравняването на две сгради със сходни технически характеристики, едната от които се намира на по-отдалечена локация без непосредствена близост до метро.

Сградите с по-неизгодно разположение често са притискани от пазара да използват различни стратегии за компенсиране на недостатъка си, включително намаляване на наемните нива, допълнителни стимули за наемателите и осигуряване на организиран транспорт до най-близката спирка на метрото. От MBL очакват заради силното строителство и липсата на подходяща инфраструктура в някои от бизнес районите в София наемателите да станат още по-чувствителни към локацията и близостта до станция на метрото като ключов фактор при вземането на решение.

78% от компаниите в изследването са доволни от достъпа на сградата им до градски транспорт. Това потвърждава наблюдаваната тенденция, ако дадена компания харесва района, в който се намира, да остава в него, когато планира преместване, дори ако той не предлага най-добрия избор от качествени алтернативи на пазара.

В същото време 1/3 от компаниите не са доволни от спецификите на сградата като качество на вътрешната среда, ниво на сигурност, ефективност на етажната плоча. MBL очаква тенденцията за преместване на наематели от сгради клас Б към сгради клас А да продължи. Според Димитър Иванов това ще засили натиска върху офисите от клас Б и те постепенно ще отпаднат от пазара.

54% от компаниите не са доволни от управлението на сградите, в които се намират, и много от тях са склонни да се местят в друга сграда с по-добро управление, установява още изследването.

По отношение на организацията на работното пространство 74 на сто от компаниите съобщават, че използват офиси от отворен тип за всичките си служители или ги комбинират с малки затворени помещения за ключови ръководители. MBL не очаква тази тенденция да се промени в близко бъдеще, тъй като българският пазар е доминиран от глобални IT и BPO компании с дългосрочни планове за развитие в страната ни. Близо 42% от компаниите подкрепят работата от вкъщи като начин за оптимизиране на пространството или предоставяне на по-голяма гъвкавост на служителите си.

От MBL констатират повишаване на цената на паркоместата в последно време, поради което сгради с добре уредени паркоместа повишават конкурентноспособността си.

Към момента наличностите от модерни офис площи достигат 1,93 млн. кв. м, а свободните площи са 9,1%. Наемите са на нива между 12 и 15 евро на кв. м за офиси клас А и 8-11 евро за клас Б, сочат данните на MBL.

По статията работиха: автор Божидарка Чобалигова, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от България
Собственикът на T-Market планира да открие до 140 нови магазина през 2019 г.