Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

Българите настигат руснаците като водещи купувачи на ваканционни имоти в България

Делът на българите, закупили ваканционен имот през 2017 г., се изравнява с този на клиентите от Русия, сочи нов анализ

Българите настигат руснаците като водещи купувачи на ваканционни имоти в България

Снимка: pixabay.com

Българите се превръщат в един от основните клиенти на пазара на ваканционни имоти в България, конкурирайки се с руските купувачи. Това показва анализът за годината на инвестиционната компания Green Life Development & Resorts, представен днес.

Делът на българите, които са сключили сделка за ваканционен имот през тази година, значително се приближава до процента на клиентите от Русия. Според данни на компанията българските купувачи на втори дом вече представляват 35%, а делът на руските граждани е само с един пр. пункт по-висок – 36%.

Според компанията по-сериозен ръст на сделките след българските потребители се наблюдава от 1-2 години насам, като през 2017 г. броят им бележи ръст от 5-10% на годишна база. „Покупката на имот на морето привлича домакинствата със средни към високи доходи, за които покупката на жилище от типа втори дом е въпрос и на социален и обществен статус, част от един нов, все по-устойчив начин на живот“, коментира Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life Development.

Клиентите от България се делят на две основни групи. Първата представлява предимно семейства с деца, които търсят класически ваканционни имоти заради комфорта и удобството, насочвайки се по-скоро към места като Созопол.

Другият тип български купувачи основно живеят в чужбина и избират крайморски градове като Поморие, планирайки да използват имота си през цялата година. Допълнителен стимул за тази група клиенти е наличието на балнеоложки центрове в близост.

Освен в типа ваканционен имот, към който се насочват българските потребители, разлика има и в бюджетите, заделяни за покупката. „При клиенти, които се насочват към ваканционен имот в затворен тип комплекс, бюджетите им варират между 50 и 60 хил. евро“, коментира Екатерина Желяпова, търговски директор в Green Life Development. „Българските клиенти, които пък търсят имот за целогодишно ползване, избират такива дестинации като Поморие, Бургас. Там бюджетите са малко по-ниски – около 35-40 хил. евро за апартаменти с една спалня“.

Руските клиенти продължават да бъдат другата основна група потребители. След икономическите и геополитическите трудности в Русия през 2014 г., които се отразиха и на интереса на руските граждани към ваканционни имоти в България, през настоящата година рублата запазва стабилни нива, което дава допълнително спокойствие и увереност на руските клиенти.

„България е първи избор за голяма част от купувачите от Русия, защото предлага комбинация между висок клас имоти, много добра и гостоприемна среда, културно и историческо сходство и висок стандарт на живот при добри доходи“, поясни Теофил Петров.

След събитията в Турция през последните години основните конкуренти на ваканционния пазар на България стават Кипър и Испания, където средата е сходна, както и характеристиките на предлаганите имоти. Там обаче цените са значително по-високи и привличат по-малък дял от купувачите.

Изненадващ нов конкурент на България се оказва Германия. Тя успява да се позиционира на пазара на имоти за руските клиенти с предложенията за инвестиция в градски жилища. Тези оферти са алтернатива за онази част от клиентите, които искат да вложат на сигурно парите си и да имат възможност за емиграция.

На пазара на ваканционни имоти в България обаче се наблюдава и нов тип клиенти – от Израел. През 2017 г. делът им е малко над 10% и така те се нареждат на трето място сред купувачите на имоти тип „втори дом“. Според данните на компанията целта на една част от купувачите от Израел е инвестиция, докато други планират да ползват закупените имоти за лично ползване.

Въпреки стабилното търсене и покупките още на етап „на зелено“, цените на ваканционните имоти се задържат на нивата от 2016 г., посочват от компанията. „През този сезон цените на апартаментите с една спалня в Созопол варират между 40 хил. и 55 хил. евро, а в Поморие такъв тип имоти се предлагат на цени между 30 хил. и 40 хил. евро“, поясни Желяпова.

Повечето настоящи собственици купуват втори дом единствено за лично ползване. По-малко от 50% от клиентите решават да отдават имота си под наем, съчетавайки лятната почивка в собствено жилище и възможността за доходност от направените вложения. Под 30% от купувачите твърдо са решили да отдават собствеността си под наем, докато около 20% се колебаят. Според изпълнителния директор на компанията годишната доходност от отдаване на ваканционен имот под наем може да достигне 7% на годишна база.

Прогнозите на компанията са пазарът да продължи да се развива положително и през следващата година. Основна причина за това е успокояването на геополитическите и икономическите трудности в Русия, но и трайно подобряващата се икономика в България. Според прогнозите на компанията пазарът на ваканционни имоти в страната през 2018 г. ще се разшири с между 5% и 10% както като обем, така и като цени.

По статията работиха: автор Виктория Тошкова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

Коментари (0)


Още от България
Стартира ремонтът на виадукт „Звездица“ на АМ „Черно море“