Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

Добромир Ганев: Коронавирусът е шанс за изчистването на имотния бранш у нас

Бъдете внимателни при избора на брокер, съветва председателят на УС на НСНИ

Добромир Ганев: Коронавирусът е шанс за изчистването на имотния бранш у нас

Снимка: Jasper Juinen/Bloomberg

Ситуацията с коронавируса у нас е възможност за бизнеса с недвижими имоти да стане по-дигитален и да се изчисти от лоши практики, каза пред Investor.bg Добромир Ганев, председател на Управителния съвет на Национално сдружение недвижими имоти (НСНИ).

„В момента коронавирусът естествено се отразява на пазара на недвижима собственост, тъй като работим в условия на извънредно положение. В дългосрочен план обаче имотите винаги са били актив, чрез който много лесно може да се премине през криза. Българите добре знаят това, още повече че те предпочитат този тип активи пред финансови инструменти като акции и облигации. В момента ситуацията на финансовите пазари е такава, че се изискват много добри познания от страна на участниците в тях“, отбелязва Ганев.

„Вероятно ще има фалити в нашия сектор и в това няма нищо странно. На пазара има и компании, които не са достатъчно добре подготвени и не искат да се променят. Това ще изчисти бранша“, смята Ганев.

НСНИ ще търси възможности за регламентиране на имотния бранш у нас, за да се гарантират знанията, уменията и компетенциите на хората, които работят в сектора. „Готов е Доброволният ни регистър на брокерите на имоти, ще даваме професионални карти само на нашите членове. Потребителите ще могат да виждат компанията, хората, които работят, сертификатите, които притежават, през какви обучения са преминали, какъв опит и образование имат“, отбелязва Ганев.

Още по темата
Той призовава потребителите да избират информирано компания и брокер, защото особено на наемния пазар има компании с неетични практики. „Те пускат фалшиви оферти, заблуждаващи реклами, не винаги подписват документи за депозити, много често депозитът не може да се върне, ако потребителят не е харесал имота. В София дори има фирми, трудно бих могъл да ги нарека брокери, които искат от потребителите да им оставят пари и не организират оглед, а само предоставят адреса на имота. Дали връщат депозита, ако потребителят не е харесал жилището, не е известно“, казва Ганев и определя това, като напълно недобра практика.

„Тези дни ще излезем с препоръки за задължителни клаузи в договорите за изключително представителство, защото макар това сама по себе си да е добра практика, там също има някои лоши практики“, допълва той.

Членовете на НСНИ са обсъдили и ще отправят препоръки към държавни и общински институции за предоставяне на повече електронни услуги, за да се намали рискът от струпването на повече хора в ситуация на коронавирус. „Мисля, че повечето институции също ще направят всичко възможно да коригират действията си и да направят услугите си изцяло дигитални. Настоящата криза дава възможност по-бързо да влезем в подобни взаимоотношения и да предоставяме подобни услуги“, казва Ганев.

Той дава за пример възможността за подписване на договори с електронен подпис без окончателна нотариална заверка като договори за посредничество, депозитни договори, договори за наем. „Те могат да се организират в дейността на една компания с оглед намаляването на риска. Като добавим и виртуалната реалност, ако даден потребител е решил да наеме имот, може въобще да не се вижда с брокер и със собственика на жилището, а да плати онлайн наема и комисионните възнаграждения и да влезе във владение“, отбелязва Ганев.

НСНИ работи в посока и на по-сериозното навлизане на виртуалните огледи и е отправило искане за предоставяне на оферти към всички компании, предлагащи такива услуги, които работят на българския пазар, както и до някои извън България.

„В тази ситуация опитваме да не делим нашите членове от останалите компании на пазара, за да сме от полза и в услуга на всички. Но все пак членовете на НСНИ са с изключително предимство пред останалите, защото са подписали Етичен кодекс и работят по неговите правила. Потребителите предпочитат да търсят компании със сигурни услуги и по-добри практики. Отправяме призив към бранша за обединение, към професионално работещите компании да станат част от НСНИ и да покажем на потребителите и на институциите, че носим своята отговорност и всички компании, които са на пазара, искат да приложат добри практики“, посочва Ганев.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (9)

0
 
1
 
9
преди 1 седмица
Няма профилна снимка
Като клизма е тоя вирус. Голяма.
0
 
12
 
8
red6 до: alzag
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
И освен регулациите, трябва да има наказателна отговорност. Подвеждаш клиентите, участваш спекулативно в определянето на ценовите нива - под пангара и ти хвръква лиценза до живот.
2
 
7
 
7
nkavrakov1982 до: Бидонойл
преди 2 седмици
Айде изчезвай ,и потъвай ...
1
 
16
 
6
преди 2 седмици
Шансове за регулиране на бранша имаше много през годините, но никой от НСНИ не успя да прокара законодателни решения. Образователен ценз, изпити за правоспособност, единен регистър, годишен лиценз ... За да има коректни агенции/брокери, първо трябва да има регулация, по която да се оценява коректността!
За саморегулацията са нужни години, животи, епохи (за нашето "гражданско" общество)
9
 
8
 
5
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
Санди, Жабoка, Каръков и още неколцина потребители явно изпитват мазoxиcтично удоволствие от мисълта за предстояща икономическа катастрофа. Ние просто не ги разбираме. Но това си е човещинка...

Още от България
Строителството у нас е забавило темпове още преди коронавируса