Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

Коронакризата променя трайно бизнес имотите у нас

Ритейл парковете и логистичните бази са във фокуса на предприемачи и инвеститори, възстановяване на офис пазара може да се очаква догодина

Коронакризата променя трайно бизнес имотите у нас

Снимка: Боби Тошев, БГНЕС

Коронавирусът ще доведе до трайни промени в начина, по който оперират най-засегнатите от кризата сектори като търговските площи, хотелите и офис площите, прогнозира консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.

„Отминаващата 2020 година беше белязана от изключителни колебания на пазара на бизнес имоти, както и с взаимно противоречащи си тенденции. От една страна икономическият спад, вълните на затваряне и силно ограничените пътувания имаха негативен ефект върху почти всички сегменти от пазара, от друга страна положителните новини около ваксините дават надежда за положителен обрат през следващата година“, коментира Михаела Лашова, управляващ партньор на Cushman & Wakefield Forton.

Според нея явления като работата от вкъщи и пренасянето на пазаруване, срещи и забавления в онлайн пространството вече имат сериозен ефект върху редица индустрии и сегменти от пазара на имоти.

От работа от вкъщи към работа отвсякъде

Макар че офис сградите не бяха принудително затворени, кризата с коронавируса доведе до трайни промени в сектора. Най-значимата от тях бе нарастващият дял на работата от вкъщи и замразяването на плановете за релокации и разширения на редица компании. Според глобалния партньор на Forton – Cushman & Wakefield, в по-дългосрочен план този тренд ще прерасне в работа отвсякъде, а много компании ще заложат на екосистема от работни площи, включваща централен и изнесени офиси, дома, споделени офиси и др. Прогнозите са това да даде стимул за развитие на споделени офис пространства, както самостоятелно, така и като част от концепциите на големи офис проекти.

Още по темата
„Нашите допитвания до собственици на офис сгради и ключови наематели показаха, че под 30% от служителите работят от офиса през последните месеци. Не очакваме това да се промени през зимния сезон, особено предвид новата вълна на затваряне на редица пазари. От пролетта нататък обаче очакваме постепенно завръщане на служителите на работните им места, което ще доведе и до по-голяма яснота за бизнеса от какви площи има нужда. Естествено, с уговорката процесът на ваксинация да е успешен и да няма нови негативни развития за пазара“, прогнозира Йордан Кръстев, мениджър „Офис площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Според него в близките тримесечия ще сме свидетели на продължаващ ръст на свободните площи в резултат от освобождаването на офиси и завършването на нови сгради. В допълнение стремежът за преотдаване на неизползвани квадратури от някои компании ще доведе до скрита незаетост на пазара. Това обаче едва ли ще доведе до сериозен дисбаланс между търсене и предлагане, тъй като завършването на някои проекти се забавя, а нови за момента не се започват. Показателен е фактът, че завършените през 2020 г. офис сгради са с общо под 90,000 кв.м отдаваема площ при заявени в началото на годината значително по-големи обеми.

„Ключово за развитието на пазара ще е връщането към икономически ръст и възстановяването на бизнеса на наемателите. Работата от вкъщи е устойчив тренд, но офисната култура, социалният елемент и екипната работа осигуряват растеж на бизнеса. Случи ли се това, много компании отново ще се нуждаят от разширения площите“, допълва Кръстев.

Ритейл парковете във фокуса на инвеститорите

Затварянето на моловете като част от противоепидемичните мерки доведе до цялостна промяна на пазара на търговски площи. От една страна много търговци акцентираха върху онлайн продажбите, а от друга по-гъвкави формати като ритейл парковете влязоха в полезрението на предприемачи и инвеститори.

“Интересът към ритейл парковете не е нов. Дадохме индикация за него още миналата година, когато много търговци и дивелъпъри ги припознаваха като платформа за навлизане в по-малки населени места. Коронавирусът обаче добави нов акцент към този сегмент от пазара – развитието на проекти без закрити общи части, с директен достъп до магазините“, казва Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (4)

1
 
5
 
4
O2
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Сто пъти повториха тия от гушман и ко.……. мирис на платена любов
1
 
5
 
3
O2
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Сто пъти повториха тия от гушман и ко.……. мирис на платена любов
3
 
7
 
2
ratten до: дядя Вова
преди 2 месеца
трябва ли като куче да се облекчаваш под всяка статия
7
 
4
 
1
преди 2 месеца
Коронакризата променя трайно бизнес имотите у нас

Коронобесието!

Още от България
Оборотът на The Mall е намалял с 37% през 2020 г.