Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

Местоположение, инфраструктура, кадри: Какво привлича инвеститорите в индустрията у нас?

В последната година и половина всички новоизградени складови площи са наети още преди да бъдат завършени

Местоположение, инфраструктура, кадри: Какво привлича инвеститорите в индустрията у нас?

Снимка: Pixabay

Местоположението, инфраструктурата и наличието на квалифицирана работна ръка – това са основните притегателни фактори за инвеститорите в индустриални  и логистични площи, стана ясно по време на годишната конференция „Индустриално строителство и инвестиции“, организирана от Градът Медиа Груп.

От години има дефицит на модерни складове от клас А, като свободните площи на пазара са под 1% от доста време, но същевременно се строи усилено. За последната година и половина всички новоизградени складови площи са наети преди да бъдат завършени, каза Владимир Гюрджиев, мениджър „Индустриални и логистични площи“ в Cushman&Wakefield/Forton.

Търговията заема най-голям дял – 27%, от наетите складови площи, следвана от транспорта и логистиката със 17%, електроенергията с 15%, строителството с 13% и химическата промишленост с 11%, съобщи Симеон Митев, собственик на платформата БГ Склад. Според него основните характеристики на модерните складови площи са добра локация, достъпност за ТИР-ове, наличие на обществен транспорт и близост до обекти като митници, гари и летища, пристанища и зони със специален режим.

Още по темата

По думите му много от новите модерни складови площи се намират извън града, където цената на земята е по-ниска и има възможност за изграждане на по-големи обекти. Това обаче налага осигуряването на допълнителен транспорт за придвижването на служителите. Поради това инвеститорите трябва да вземат решение дали да заложат на по-евтината земя, или да запазят достъпа си до градската част.

Пресечната точка между двата варианта са ринговете в градовете, като по думите на Митев най-голямо е търсенето в ринга на София около Цариградско шосе.

Според арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер България, липсват големи индустриални зони с добре развита инфраструктура, които да са в състояние да отговорят на специфичните изисквания на автомобилната индустрия - водещ индустриален инвеститор в България в последните години.

Според него това е най-бързо развиващата се индустрия в България с над 50% от инвестициите от няколко години. В последните пет години делът й в БВП на страната нараства от 1% на 4%, но по думите на Станиславов това развитие не е достатъчно бързо и България е на последно място сред държавите от Югоизточна Европа по този показател.

Карта на концентрацията на компании от производството на компоненти за автомобили, изготвена от Аутомотив Клъстер България

Той изтъкна, че автомобилната индустрия работи с държавата, но нещата се случват бавно заради недостига на големи площи, които да са в състояние да отговорят на нуждите й.

Станиславов посочи и още два факта, които инвеститорите искат да видят в страната ни. Първият е партньорство на бизнеса с общини, университети и технически училища за създаване на квалифицирани кадри. Аутомотив Клъстер България е подписал споразумения за партньорство с два технически университета и по думите на Станиславов най-добрите примери за обучение на кадри могат да се открият именно в автомобилната индустрия.

Вторият фактор са предлаганите от държавата стимули на инвеститорите, като според Станиславов плоският данък и ниските разходи за труд не са достатъчни. „Подобни стимули се предлагат изключително успешно от съседни държави като Румъния, Сърбия и дори Македония. У нас тази тема дълго време беше табу, но в последната година и половина нещата се променят“, посочи той.

Участниците в конференцията изтъкнаха и тромавата бюрокрация като един от проблемите, с които се сблъскват инвеститорите в индустриални и логистични площи у нас. Според Владимир Гюрджиев времето, за което се реализира един проект в България, е в пъти повече от това в Европа. Александър Гебов, управител на Paldin Property Development отбеляза от своя страна, че Законът за устройство на територията (ЗУТ) става все по-тежък и е все по-трудно да бъдат задържани инвеститорите, тъй като нямат търпение да издържат на тежката бюрокрация.

По статията работиха: автор Божидарка Чобалигова, редактор Миглена Иванова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари ()


Още от България
Собственикът на T-Market планира да открие до 140 нови магазина през 2019 г.