IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Метрото с отличие за най-успешен инфраструктурен проект на десетилетието

През годините всички построени метростанции успяха да намалят вредните емисии със 75 хил. тона годишно, твъди столичният кмет Йорданка Фандъкова

14:32 | 21.03.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;&quot;Градът Медиа Груп&quot;</em></p>

Снимка: "Градът Медиа Груп"

Софийското метро бе отличено за „Най-успешен инфраструктурен проект на десетилетието“ в периода 2007-2017 г. от Авторитетното жури, съставено от 17 членове, представители на оперативните програми „Транспорт“, „Региони в растеж” и „Околна среда”, на водещи професионални, академични и браншови организации в сектора. Наградата е част от отличените инфраструктурни проекти на специалното издание на инициативата „Infrastructure Bulgaria Awards 2018“, оорганизирана от "Градът Медиа Груп". Събитието цели популяризирането на добрите практики и постижения на водещите компании и професионалисти в сферата на инфраструктурата.

Йорданка Фандъкова, кмет на София, заяви, че най-успешният инфраструктурен и екологичен проект на София – метрото – e успял да повиши качеството на живот на  гражданите и най-вече да им придаде увереност, че живеят в модерен европейски град. „През годините всички построени метростанции успяха да намалят вредните емисии със 75 хил. тона годишно. В края на следващата година очакваме да функционират над 50 км метро линии. В момента 350 хил. души в София ежедневно ползват този транспорт, като очакваме техният брой да достигне половин милион“, добави още Фандъкова.

Проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на „Метрополитен“ ЕАД и бенефициент на проекта, напомни, че преди 10 години само две строителни компании са работили за изграждането на метрото. За сравнение, в момента има 12 главни изпълнители, които работят на новите участъци и са създали нужния капацитет, 28 подизпълнители и над 30 доставчици от различни части на страната. „Така за метрото в момента са ангажирани няколко хиляди работници пряко на строежа и още толкова по цехове, бази и различни предприятия в страната, които произвеждат оборудване за него“, допълни той.

„България е един чудесен пример за това как инвестирането в инфраструктура може да промени облика на една страна“, заяви  Искра Михайлова, официален гост на събитието и председател на Комисията по регионално развитие на Европейския парламент.

„България не очакваше растеж, какъвто имаме, когато преди 10 години започнахме изпълнението на първите оперативни програми. Сега, на прага на новия период на ЕС, когато водим преговорите за бъдещата многогодишна финансова рамка, ние можем да покажем примера на България. Това е важно както за нас, така и за целия ЕС, защото напомняме, че изконното начало на регионалната политика на ЕС е преодоляване на различията между регионите чрез различни проекти, в това число и проекти за инфраструктура, които водят до развитие на икономиката и качествени промени в регионите“, добави още тя.

Сред останалите официални гости на инициативата бяха Теменужка Петкова, министър на енергетиката, която връчи първа награда в категория „Енергийна инфраструктура“, както и Нено Димов, министър на околната среда и водите, който награди двата отличени проекта в категория „Екологична инфраструктура“.

Бяха отличени и изпълнителите с най-голям принос в качествената реализация на метростанции, надземни тунели и тунели с подземен способ.

В допълнение, специални грамоти за принос в изграждането на метрото, обявено за национален обект, получиха конструкторите проф. д-р инж. Божидар Божинов, инж. Маньо Манев, инж. Антон Янев, инж. Георги Колчаков, инж. Севдалин Вълнаров, инж. Розалина Козлева, както и архитектите Ирен Дерлипанска, Красен Андреев, Фарид и Елена Пактиавал, Константин Косев, Радомир Серафимов.

Събитието се проведе под патронажа на Лиляна Павлова, министър за Българското председателство на Съвета на ЕС 2018, която посочи, че „промененият инфраструктурен облик на България нямаше да бъде възможен без труда на отличените компании, както и без европейската солидарност и финансиране, благодарение на които тези проекти днес се състезават. Това, с което искаме да допринесем към развитието на Европа, е свързаността на Западните Балкани, защото вярваме, че инфраструктурната свързаност на тези държави ще даде възможност на Европа да бъде завършена. Това от своя страна ще разкрие нови хоризонти за повече работа, инвестниции и проекти за бизнеса, както и възможности за младите хора да се реализират професионално именно тук.“

Отличените проекти по категории са:

Категория „Транспортна пътна инфраструктура“:

Първа награда – Софийски околовръстен път - Западна дъга
Втора награда – България Транзитни пътища, Лот 14 „Асеновград - Смолян“
Трета награда – Обновяване на градска жизнена среда в Северна промишлена зона и Южна промишлена зона, Бургас

Категория „Транспортна железопътна инфраструктура“:

Първа награда – Модернизация на железопътен участък Септември-Пловдив, позиция 3: Стамболийски-Пловдив
Втора награда – Изграждане на интермодален терминал в Южен централен район на планиране в България - Пловдив“
Трета награда – Реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив - Свиленград

Категория „Енергийна инфраструктура“:

Първа награда – Модернизация на компресорни станции Лозенец, Странджа, Петрич, Ихтиман чрез интегриране на нискоемисионни газтурбокомпресорни агрегати

Категория „Градска среда“:

Първа награда – Градска среда - Габрово (първи, втори и трети проект)
Втора награда – Реставрация, консервация, експортиране и благоустрояване на археологически парк „Западна порта на Сердика“
Трета награда – „Старият мост: мост межу поколенията“, Свиленград

Категория „Екологична инфраструктура“:

Първа награда – „Интегриран воден проект град Банкя”
Втора награда – Възстановяване водопроводимостта на източен охранителен канал, квартал Аспарухово, Варна
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:05 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още