Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

МРРБ търси пари за заплатите на работниците от "Автомагистрали-Черно море"

Служители на компанията отново излязоха на протест, като блокираха улици в Шумен

МРРБ търси пари за заплатите на работниците от "Автомагистрали-Черно море"

Регионалният министър арх. Виолета Комитова. Снимка: МРРБ

Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) ще търси възможности да осигури средства за изплащане на дължимите суми към „Автомагистрали - Черно море“, като основната цел е да се осигурят средства за изплащане на заплатите на работниците, съобщава пресцентърът на ведомството на Виолета Комитова.

Преди ден на пресконференция в МРРБ тя посочи, че за тази година Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) разполага с 382 млн. лв. за текущ ремонт и поддържане. Въпреки ограничения бюджет предишното ръководство на АПИ е възложило договори за ремонтни дейности за 1,5 млрд. лв., което е четири пъти повече от заложеното в Закона за бюджета. До края на април целият наличен бюджет на АПИ е бил разплатен.

Комитова отбеляза, че сключването на договори за ремонтни дейности, без да е осигурен необходимият финансов ресурс, е практика в сектора. Фирмите са работили срещу аванси, а в края на годината са получавали всичките си пари чрез постановления на Министерския съвет при условие, че има излишъци в бюджета.

Това обаче поставя в риск строителните компании, създава несигурност в бранша и условия за разпространението на лоши бюджетни практики, смятат от МРРБ. "През 2018 г. например  АПИ разполага с бюджет от 328 млн. лв., но възлага на фирми работа за 2 млрд. лв., които изплаща в края на годината. В бюджета за 2019 г. залага бюджет на агенцията от 420 млн. лв. и по същата схема изплаща в края на годината 1,5 млрд. лв. За 2020 г. са заложени 339 млн. лв. бюджет за АПИ, а в края се изплащат 1,7 млрд. лв. За сегашната година са заложени 382 млн. лв., а са договорени ремонти за 1,5 млрд. лв.", пише регионалното министерство.

Още по темата
Въпреки че не одобрява този подход на възлагане и разплащане, МРРБ ще направи всичко възможно да осигури необходимите средства, за да бъде платено на фирмите, които са работили по договори с АПИ и са си свършили работата, защото от създалата се ситуация са засегнати стотици строители и техните семейства, допълват от ведомството.

То е поискало 1,5 млрд. лв. в актуализацията на бюджета, но все още никой не може да каже дали тези средства ще бъдат осигурени.

Това е промяна в позицията на Комитова, която обяви на брифинг на 13 август, че дори да бъдат намерени средства, не е съвсем ясно ако МРРБ се разплати, дали това няма да бъде в нарушение на няколко закона заради разминаването в бюджета на АПИ за пътни ремонти и стойността на възложената работа. 

Министерството отправи запитване до прокуратурата дали има право да се разплати със служителите на "Автомагистрали - Черно море", но до момента няма официално становище по случая.

Междувременно служители на частното дружество отново излязоха на протест, като блокираха улици в Шумен, където се намира централата на компанията. Те връчиха на областния управител на града Валентин Александров декларация с исканията си за незабавно изплащане от държавата на дължимите суми за ремонта на магистрала „Тракия“. За петък са планирани нови протести с блокиране на пътища в различни части на страната.

В началото на юли МРРБ осигури 10 млн. лв. за първоначално плащане на „Автомагистрали – Черно море“ АД за ремонта на участъка от магистрала „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора. Компанията има да получава от държавната „Автомагистрали“ общо 40 млн. лв. за изпълнените строително-монтажни работи.

От друга публикация на страницата на МРРБ в интернет става ясно, че ведомството подготвя плащане по всички внесени междинни сертификати за участъците 1 и 3 от автомагистрала „Хемус“. Това съобщи заместник-министърът Захари Христов.

За участък 1 сумата за плащане на строително-монтажните работи е малко над 16 млн. лв. с ДДС, а за участък 3 – малко над 20 млн. лв. с ДДС.

„Работим по въпроса всички строители, които са с изрядни документи, да поучат изработените от тях средства. Подчертавам, че не спираме никого, чийто договор за строителство не е в разрез със законовите рамки и коректно е свършил строителните дейности, за които е бил нает“, уверява заместник-регионалният министър.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от България
МРРБ иска инженерингът в строителството с държавни средства да отпадне