Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

Наематели и наемодатели в моловете у нас започват предоговаряне на наемите

През тази година свободните площи в търговските центрове ще се увеличат, а наемните цени ще бъдат подложени на натиск, очаква консултантска компания

Наематели и наемодатели в моловете у нас започват предоговаряне на наемите

Снимка: GettyImages.com

Коронавирусната криза ще увеличи дела на незаетите площи в търговските центрове в София и ще подложи наемните цени под натиск. Възстановяване се очаква едва през 2021 г., прогнозира консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. 

Наематели и наемодатели в търговските центрове започват предоговаряне на наемите в краткосрочен план, тъй като правителствените мерки за затваряне на молове, ресторанти и търговски обекти ги е поставило в затруднено положение. То е резултат от свиването на вътрешното потребление, което е един от основните двигатели на пазара на търговски площи, сочи анализът на компанията.

„Търсенето на консенсус между наемодателите и наемателите е процес, който към момента протича строго индивидуално и е съобразен с множество фактори. Макар исканията на наемателите често да са сходни, подходът от страната на търговските центрове спрямо тях е различен. Това е процес, който тече в почти всички европейски страни, където няма специфично законодателство, което да регулира отношенията между наемодатели и наематели по време на пандемия или няма въведени специфични кризисни мерки като в Гърция или Украйна“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Още по темата
Наемателите с помещения на търговски улици също очакват предоговаряне на условията, но там по-често собствеността не е на професионални наемодатели, както в търговските центрове, а е разпределена между множество физически лица, което допълнително затруднява преговорите. Увеличаващият се брой изпразнени помещения в централната градска част на столицата показва, че има собственици, които не проявяват гъвкавост и отказват да отговорят на исканията на наемателите си. Според данните на Cushman & Wakefield Forton още един фактор за предсрочно напускане на обектите по улиците са по-кратките срокове на наемните договори.

Забавянето при търговските центрове е започнало още преди коронавирусната криза, като в началото на 2020 г. са били открити по-малък брой нови магазини в моловете. След година с висока наемна активност, която повиши нивата на заетост в софийските молове до 95%, сега очакванията са с обратен знак - делът на незаетите площи през 2020 г. да се увеличи, а възстановяването да е през 2021 г. То ще е функция на икономическото възстановяване и поведението на потребителите след като търговските обекти в страната подновят работа.

„Съвсем очаквано, експанзията и търсенето на нови търговски площи е в застой. До някаква степен, макар и силно забавени, остават плановете за разрастване на някои от бизнесите, които бяха по-малко засегнати през последните месеци - хранителни вериги, дрогерии, аптеки, магазини за бързооборотни стоки в по-ниския ценови сегмент. Активността през следващите месеци ще зависи от промяната на мерките и заповедта, позволяваща отваряне на търговските обекти, както и от последващото поведение на потребителите“, коментира Граматиков.

Търговците в секторите на спортните стоки, здраве и красота, мода и обувки са се фокусирали върху своите онлайн магазини, опитвайки се да компенсират затруднените физически продажби. Доставките на храна също нарастват, тъй като ресторантите, кафенетата и баровете бяха затворени. Макар и със сериозен ръст, поръчките онлайн не могат да компенсират загубите от затварянето на физическите обекти.

Наемната активност и навлизането на нови брандове у нас бяха причина за плавното увеличение на наемните цени през последните години. Сега секторът на търговията се очертава като един от най-засегнатите от икономическия спад, а наемите неизбежно ще бъдат подложени на натиск в следващите тримесечия, очакват от Cushman & Wakefield Forton. В началото на 2020 г. наемът за обект от 100-150 кв.м с първокласна локация в търговски център в София беше около 40 евро/кв. м и около 58 евро/кв. м на главна търговска улица. В Пловдив, Варна и Бургас съответните нива бяха около 30 евро/кв. м, 32 евро/кв. м и 26 евро/кв. м.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от България
Правителството определи концесионери на четири морски плажа