Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

Paradise и Serdika Center с най-слаби резултати в портфейла на собственика им в ЦИЕ

Пазарната стойност на двата мола на NEPI Rockcasle в София също намалява през 2020 г.

Paradise и Serdika Center с най-слаби резултати в портфейла на собственика им в ЦИЕ

Снимка: Димитър Кьосемарлиев Investor Media Group

Моловете на южноафриканския фонд за инвестиции в недвижими имоти NEPI Rockcastle в България – Paradise Center и Serdika Center, са се представили най-слабо в портфейла с търговски площи на компанията в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) през 2020 г., сочи отчетът ú. 

NEPI е собственик на търговски центрове и в Румъния, Полша, Унгария, Словакия, Хърватия, Сърбия, Чехия и Литва.

Нетната оперативна печалба на Paradise и Serdika е намаляла с 36,1% на годишна база през 2020 г., като NEPI не посочва на колко конкретно възлиза тя. Вторият по големина спад е отчетен в Полша с 29,3% и в Румъния с 19,1%, а най-малко е свиването на печалбата в Литва (5,1%) и Хърватия (9,4%).

Към края на декември м. г. пазарната стойност на Paradise и Serdika също намалява и достига е 486,8 млн. евро при 514,7 млн. евро през 2019 г. Спад по този показател е отчетен във всички страни в ЦИЕ, в които фондът присъства.

Една от причините за по-голямото свиване на оперативната печалба на моловете в България в сравнение с останалите страни в региона вероятно е най-дългият кумулативен период на блокадите у нас от 101 дни, когато търговските центрове работеха с незначителен дял от капацитета си. За сравнение, в Чехия блокадите са продължили 94 дни, а в Румъния – 85 дни, докато в Хърватия и Унгария те са били само съответно 50 и 52 дни. Към момента 91% от брутните отдаваеми площи в Paradise и Serdika са отворени.

Вариациите в нетната оперативна печалба обаче се обясняват и с различните държавни политики в подкрепа на търговията на дребно. В Полша например собствениците на имоти са били принудени да отменят плащането на наеми за периода на блокадите, а в Словакия, Чехия и Литва правителствата са субсидирали наемите с до 50%.

Към края на 2020 г. моловете в България имат дял от 8% в портфейла с търговски площи на NEPI в ЦИЕ, което отрежда на страната ни пето място. Първа е Румъния с дял от 35%, следвана от Полша с 24%, Унгария и Словакия със съответно 10% и 9%.

Работата по разширяването на Paradise Center е продължила през 2020 г., като ремонтът на терасите е почти завършен. През четвъртото тримесечие там отвори врати и първият в България медицински център, разположен в мол, на площ от 1000 кв. м. Като част от разширяването на дигиталните си канали за комуникация NEPI е пуснала Tik-Tok канали за Serdika Center и Arena Center в Загреб със съдържание, генерирано от инфлуенсъри, което е събрало общо над 1,5 млн. гледания.

Сред новите наематели в Serdika Center са Collective, Nespresso, Nike и първият физически загазин на eMag в София. В Paradise сред новодошлите брандове са Next Kids, Nike, Pepco и Replay.

Търговията на дребно се променя

Според NEPI средата за пазаруване се променя, ускорявайки някои дългосрочни тенденции, като бъдещето на търговията на дребно е многоканално с повече присъствие в дигиталната среда.

Най-добре представилите се сегменти през 2020 г. са били електрониката, където наемателите отчитат спад от едва 14% на годишна база на приходите си от продажби, здраве и красота със спад от 18%,  мебели и домашни ремонти (-21%) и спортни стоки (-23%).

Още по темата
В същото време сегментът на модата, където понижението достига 32%, е бил засегнат от проблеми с доставките през третото тримесечие и ограниченията в обичайно пиковия ú сезон в края на годината. Най-тежко пострадалият сегмент обаче са забавленията със свиване от 63 на сто, следвани от услугите с 52 на сто и хранителните услуги (заведенията за хранене) с 40% заради най-дългите и най-строги ограничения. NEPI обаче очаква след отпадането на ограниченията забавленията да постигнат силно възстановяване.

Според компанията посетителите се връщат в моловете, когато обстановката се нормализира, и аргументира твърдението с факта, че през второто тримесечие, когато в повечето страни действаха мерките за ограничаване на разпространението на коронавируса, приходите от продажби на наемателите са се свили с почти 60%, но след отварянето през лятото и през септември посещаемостта е отбелязала спад от едва 21,7% на годишна база, а приходите от продажби на наемателите са се понижили само с 12,2%.

От октомври обаче ръстът на случаите на COVID-19 е довел до нови ограничения за търговията и нов спад на трафика макар и не толкова силен, колкото през пролетта. Данните за посещаемостта и приходите от продажби за четвъртото тримесечие сочат лек спад спрямо третото, но тъй като ограниченията съвпаднаха с Черния петък и коледните празници, свиването спрямо предходната година е по-голямо със съответно 35,7% и 31,6%.

Като цяло обаче приходите от продажби на наемателите намаляват по-малко от трафика и NEPI обяснява това с факта, че клиентите са свили посещенията си в моловете, но за сметка на това са купували повече продукти на посещение. Така средната стойност на потребителската кошница през септември 2020 г. е била с 8,5% повече спрямо същия месец на предходната година.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от България
Новото жилищно строителство у нас расте с двуцифрен темп