Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

Пазарът на офис площи: Забавяне на хоризонта

До края на 2022 г. 600 хил. кв. м нови офис площи ще излязат на пазара, сочат данни на Cushman&Wakefield Forton

Пазарът на офис площи: Забавяне на хоризонта

Станимира Пашова (вляво), Михаела Лашова (в средата) и Явор Костов (вдясно). Снимка: Cushman&Wakefield Forton

Пазарът на офис площи в София е достигнал пика си и се очаква да започне да се забавя с превес на предлагането спрямо търсенето, спад на наемните цени от второто полугодие на следващата година и ръст на незаетите площи, прогнозира консултантската компания Cushman&Wakefield Forton.

Очаква се до края на 2022 г. на пазара да излязат около 600 хил. кв. м нови офис площи при нетна усвояемост от 80-90 хил. кв. м на година, когато пазарът беше във възход. Това означава, че за усвояването на новите площи ще са необходими седем години, обясни Михаела Лашова, изпълнителен директор на консултантската компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield Forotn.

Още по темата
В момента офис пазарът се движи основно от компании в IT и BPO сектора, които съставляват около 60-70% от общия обем от сделки. Очакванията обаче са те да се изправят пред известни затруднения в идните години, което съответно ще забави и темпа на усвояване на нови офис площи. „BPO секторът не е в положителния фокус на държавата и не се радва на същата подкрепа като другите браншове“, отбеляза Лашова.

Тя посочи, че планираното увеличаване на максималния осигурителен доход значително ще повиши разходите на компаниите от сектора за осигуровки на високоплатените им служители. В същото време възможно ограничаване на нощния труд също ще се отрази негативно на компаниите от IT и BPO сектора, защото голяма част от тях работят през нощта заради часовата разлика или 24 часа в денонощието. Те трябва да се справят и с недостига на работна ръка.

Лашова обърна внимание и на недостатъчната гъвкавост на офис пазара у нас, при който наемните сделки обикновено се сключват за срок от пет години. Голяма част от компаниите са принудени да наемат по-големи площи, отколкото са им необходими и това създава изкуствена заетост на пазара. В действителност част от площите остават свободни, защото няма достатъчно служители, обясни тя.

Данните на Cushman&Wakefield Forton сочат, че през 2018 г. в София са завършени или се очаква да влязат в експлоатация близо 180 хил. кв. м офис площи, като част от тях може да бъдат отложени за първото полугодие на следващата година. 60% от тези площи вече са отдадени под наем, съобщи Станимира Пашова, мениджър „Офис площи“ в Cushman&Wakefield Forton.

Интересът на инвеститорите продължава да е съсредоточен в петте основни бизнес зони в столицата – около The Mall и Capital Fort на бул. „Цариградско шосе“, зоната около Paradise Center на бул. „Черни връх“, Бизнес парка в „Младост“ и зоната около Decathlon.

Извън София най-активно се развива офис пазарът в Пловдив, особено по отношение на новите площи в строеж, които са наемани както от компании, които вече присъстват в града, така и от нови. Компаниите запазват интереса си и към откриване на втори офис във Варна или Бургас. Основният мотив, поради който те поглеждат извън столицата, е достъпът до работна ръка, като двигател на развитието отново е IT и BPO секторът. Добър потенциал в бъдеще имат също Велико Търново, Русе, Благоевград, Добрич заради наличието на университет и млади хора, които се обучават за този вид индустрия, отбеляза Станимира Пашова.

Данните на Cushman&Wakefield Forton сочат, че към края на третото тримесечие са усвоени около 130 хил. кв. м офис площи, а свободните площи достигат 9,5%. Очаква се до края на годината да бъдат усвоени 150-160 хил. кв. м при запазване на водещата роля на компаниите от BPO и IT сектора. Наемните нива в централната градска част достигат около 15 евро на кв. м, а в останалите части са между 12 и 14 евро на кв. м в зависимост от степента на завършеност на сградата.

До момента общият обем на сделките с офис площи достига 250 млн. евро, което е над два пъти повече спрямо миналата година, съобщи Явор Костов, мениджър "Капиталови пазари" в Cushman&Wakefield Forton. 90% от тях са сделки с институционални инвеститори. Очаква се до края на годината инвестициите да достигнат 500 млн. евро, допълни той.

Според Костов обаче се изчерпват възможностите за сделки поради липсата на качествен продукт и твърде оптимистичните очаквания на собствениците.

Нова тенденция на офис пазара в София са споделените офиси, които достигат 27 хил. кв. м и се превръщат във все по-значим фактор на пазара. Към момента те съставляват само 1,5% от общото предлагане, но сегментът се разраства бързо и Cushman&Wakefield Forton очаква тези площи да се увеличат с 50% до края на 2019 г.

По статията работиха: автор Божидарка Чобалигова, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (3)

0
 
6
 
3
neverland до: deant
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Няма драма, бро. Явно това им е стратегията на компаниите. Пляскаш се някъде, където е ниско заплащането и данъците, що годе има асфалт по пътищата и може да те засече навигацията...седиш 5-10 години и после продължаваш напред. За тях няма значение страната, а само разходите за труд и данъци. Утре ще са Молдова, в други ден в Армения... и така. Всичко е точно за тях, защо и за нас да не е?
0
 
7
 
2
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Което е добре, от една страна. Това означава, че за разни компании(гастрольори), които обикалят земното кълбо и търсят евтина работна ръка и данъци, за да се позиционират, вече не е толкова изгодно да са тук. Което означава, че или заплащането, което дават, е конкурентно с други страни или данъците. На нас такива ***, не ни трябват.

Трябват ни такива компании, които ще развиват дейност, въпреки че, ще плащат повече за заплати, отколкото в Индия.
Защо международни компании развиват бизнес в Германия, Франция? Заради евтиния труд или заради ниските данъци там, или защото държавата им дава пари на калпак!?

То е ясно, че всеки бизнес, който се позиционирал на наша територия само заради ниските заплати и данъци, няма бъдеще в дългосрочен план, и рано или късно идва време, когато се покачват данъците и заплатите, и за тях това е краят.
0
 
7
 
1
преди 1 месец
имам очакване лека полека чуждестранните IT компании да започнат да се местят навън. hp вече започнаха май.

Още от България
Собственикът на T-Market планира да открие до 140 нови магазина през 2019 г.