Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

Почти една десета от търговските площи на бул. "Витоша" са празни

Делът на свободните магазини расте и по главните търговски улици в Бургас, а във Варна и Пловдив остава стабилен

Почти една десета от търговските площи на бул. "Витоша" са празни

Снимка: Jasper Juinen/Bloomberg

Свободните търговски площи по бул. „Витоша“ в София са нараснали от 1% в края на 2019 г. на 9% в края на миналата година. Движението на наематели по централния булевард в столицата също расте до 8%, сочат данни на консултантската компания Colliers International.

След спада през първото полугодие наемните нива по бул. „Витоша“ остават непроменени през втората половина на годината в рамките на 50 евро на кв. м.

Тенденцията за ръст на свободните площи е обща за големите търговски улици в София, като те достигат нива от 11%, или с 3 процентни пункта повече спрямо края на 2019 г. Движението на наематели остава стабилно в рамките на 5% за годината.

В Пловдив свободните площи по главните търговски улици и движението на наематели остават стабилни на годишна база на ниво от 4%, но наемите намаляват леко до 21 евро на кв. м.

В същото време Варна регистрира двоен ръст на движението на наематели по главните търговски улици до 14%, а делът на свободните площи се запазва на ниво от 12%. Наемите намаляват до 18 евро на кв. м.

Обратна е тенденцията в Бургас, където движението на наемателите по главните търговски улици спада от 13% на 7%, но свободните площи там нарастват от 10% на 14%. Увеличаването на дела на празните магазини е подложило на натиск и наемите, като те са намалели със средно 10 на сто до 20 евро на кв. м.

Три нови ритейл парка са открити у нас само през второто полугодие на 2020 г., сочат още данните на Colliers. Така общото предлагане достига 190 450 кв. м и нараства с 9% спрямо първите шест месеца на миналата година и с 19% спрямо края на 2019 г. Средната заетост на търговските паркове в София е над 90%.

Празните площи в моловете също растат

В същото време общият обем модерни търговски площи в търговските центрове в България остава непроменен на ниво от 796 хил. кв. м, от които 390 660 кв. м са съсредоточени в София, а други 87 500 кв. м се намират в Пловдив. Във Варна търговските площи в моловете също запазват нивата си от 123 хил. кв. м, а в Бургас те достигат 65 хил. кв. м.

Здравната криза и затварянето на моловете като част от противоепидемичните мерки са намалили нивата на усвояване през 2020 г. до 15 320 кв. м, а свободните площи в търговските центрове в края на 2020 г. достигат 7,4% спрямо 5,6% в края на 2019 г.

В София наемите в моловете остават непроменени на ниво от 34 евро на кв. м, а в Пловдив отбелязват лек спад от 23 евро на кв. м.

Във втория по големина град у нас усвоените площи за цялата година в трите търговски центъра са 7100 кв. м, като основен дял имат веригата магазини за хранителни стоки Billa и модната марка Sinsay.

Свободните площи в ритейл парковете в града са едва около 1%.

Още по темата
Във Варна средното ниво на заетост в трите търговски центъра остава стабилно – над 85%, а усвоените търговски площи за една година достигат 9750 кв. м, като основен дял заема новооткрития магазин на IKEA в Delta Planet Mall. Свободните площи в търговските паркове в морската столица са около 11%.

Наемните нива на първокласни локации в шопинг центровете във Варна спадат с между 8% и 10% и достигат 22 евро на кв. м.

В Бургас през миналата година са усвоени почти 5900 кв. м търговски площи, което се дължи основна на New Yorker и Decathlon. Наемните нива в моловете в града намаляват средно с 8% до 23 евро на кв. м.

Сред новите марки, които са навлезли на българския пазар през второто полугодие на миналата година, са еMAG с първи физически магазин, Tata Italia, Teilor и Sportisimo. Бързата мода е един от най-бързо развиващите се подсектори през годината. Германската дискаунт верига KiK откри първите си седем магазина, а полската марка Pepco удвои броя на магазините си у нас.

Според Colliers през 2021 г. в търговските центрове ще има промени и реорганизиране на микса от наематели. Наблюдава се и тенденция помещенията, заети предимно от по-малки и основно местни търговци, да бъдат освобождавани и окрупнени за сметка на търговци, опериращи по-големи търговски формати. Пример за това е магазинът на IKEA в Mall of Sofia, който трябва да отвори врати през май.

„Изтичането на временните отстъпки, договорени през март и април 2020 г., отвори вратата за нови преговори. Постигнатите нови условия в края на 2020 г. и в началото на 2021 г. ще определят наемните нива за годината“, пише консултантската компания.

Тя прогнозира продължаващ ускорен темп на развитие на търговските паркове, като през идните две години в страната трябва да излязат на пазара над десет проекта. Те са съсредоточени както в големите градове като София, Русе и Бургас, така и в по-малки като Кърджали, Перник, Враца, Севлиево, Пирдоп, Горна Оряховица и Видин.

„Пандемията даде старт на голяма трансформация в ритейл сектора, която ще продължи и през следващите години.  Прилагането на multichannel и omni-channel вече няма да е опция, а наложителен модел за търговските оператори. Все повече онлайн и физическо пазаруване ще се възприемат като едно “преживяване” на клиента, а не като две отделни действия“, прогнозират от Colliers.

Още по темата

В компанията очакват и през 2021 г. електронната търговия да продължи да се развива с бързи темпове и да компенсира до голяма степен по-ниските приходи от затворените физически магазини през 2020 г.

„Хибридните магазини от вида click & collect, drive & collect, factory outlet, outlet и shopping fulfilment center се очаква все повече да навлязат на нашия пазар. Примери са първият физически шоурум на eMAG и click & collect проектът на Miniso в търговски център“, отбелязва Colliers.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

3
 
9
 
2
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
"Три нови ритейл парка са открити у нас само през второто полугодие на 2020 г." - има се предвид търговските паркове, макар ритейл да е търговия на дребно, но не е българска дума. И какво се случи, като бяха открити?
В материала се търси специфика на големите градове и според мене са засилени. Вероятно има отлики, но не са толкова съществени. Няма да коментирам, само ще кажа, че в самия център на София и около Руски паметник напоследък виждам всеки трети магазин да се изпразва и опустява. Тъжно и потискащо ми е. И това далеч не е заради електронната търговия.
Сега в момента слушам по БНР как другарят БМБ е наредил да има зелен коридор за ваксиниране и да има ваксинирани минимул 10 000 души. Той решава ограничение или освобождаване на мерките. Универсален пожарникар! Забравиха се всички въпросителни около ваксината. Въпросът е да се изпълнява планът под благовиден предлог.
Липсва ми обективна информация - все повече се чувствам като по времето на соца, когато трябваше да утвърждаваме задължително положителните тенденции, а по медиите се говореше с патос.
0
 
8
 
1
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
Koлко да са стабилни, по Вл.Варненчик, във Варна, има празни магазини, а преди бе рядкост, макар че аз винаги съм се чудил, тия магазини, как си плащат наемите, никога няма никой в тях и единственото което мога да се сетя е пране на пари. И за мен лично Възраждане, далеч не е в центъра на Варна, дори в Широк Център не е.

Още от България
Н. Господинов: Второкласни офиси може да се превърнат в жилища, за да оцелеят