Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

Пространствата за съвместна работа, или как офисът се превръща в общност

В София coworking пространствата се увеличават и вече са над 20

Пространствата за съвместна работа, или как офисът се превръща в общност

Снимка: Pixabay.com

Понятието за работното място и служителите, които го населяват, се променя, а това води до глобален ръст на пространствата за съвместна работа (coworking spaces), където хора и компании могат да работят редом до професионалисти от различни сектори. Идеята на този вид пространства е проста – служител или компания с малък или среден размер получават възможност да наемат удобно и напълно оборудвано работно място за конкретен период, който може да варира от един час до няколко месеца и дори години.

През последното десетилетие пространствата за съвместна работа се превръщат в отделен сегмент на офис пазара, а сред факторите за увеличаването на популярността им са последната световна финансова криза, която наложи оптимизиране на работата на служителите, глобалният бум на стартъпите и появата на новата икономика на споделянето.

Историята

Смята се, че в основата на съвременното coworking движение са хакерските пространства, които се появяват през 1995 г., като първоначалната им цел е споделяне на инструменти и знания между членовете за осъществяване на проекти. Базираната в Берлин компания C-base е едно от първите хакерски пространства в света.

Четири години по-късно пионерът в теорията на игрите и основател на компанията Games Preserve Бърнард Дековън създава термина „пространство за съвместна работа“, а същността му се свежда до „да работим заедно като равни“.

През последните години пространствата за съвместна работа се увеличават с бързи темпове – през 2005 г. в света има само три такива пространства, докато към края на 2018 г. те са близо 19 хил. по данни на Statista. Делът на coworking пространствата от общия офис пазар в света все още е относително нисък – под 10%, но това не намалява привлекателността на сегмента за инвеститорите. Един от ключовите играчи в него, американската стартъп компания WeWork е успяла да привлече инвестиции за най-малко 10 млрд. долара от 2017 г. насам и в момента се оценява на 47 млрд. долара. Softbank прогнозира, че WeWork може да достигне оценка от 100 млрд. долара в близко бъдеще, което би я поставило наравно със стартъпи като Uber и Airbnb.

Към началото на 2019 г. WeWork управлява имоти в над сто града в 27 страни, като 30% от клиентите й са компании с над 1000 служители. Основният конкурент на WeWork е веригата Knote, която притежава активи с обща площ от над 1 млн. кв. м.

Обитателите

Според Global Co-working Survey обичайното пространство за съвместна работа в глобален план е с площ от около 800 кв. м и в него работят 70 служители. Средната възраст на работещите е малко над 36 години, като 41 на сто от тях са служители на свободна практика, а 36% са заети на пълно работно време. Най-голямата група гъвкави служители е представена от IT индустрията, следвана от PR и маркетинг.

Въпреки че професионалистите на свободна практика са мнозинство сред обитателите на пространствата за съвместна работа, IT гиганти като Microsoft, IBM, Amazon и Google вече преместват хора в гъвкави офиси, а HSBC предложи на стотици свои служители да работят в coworking пространство в Хонконг.

Според изследване на консултантската компания Knight Frank ключовото предимство на пространствата за съвместна работа е гъвкавостта им. Например, ако създадена наскоро стартъп компания с петима служители наеме бюра в coworking пространство, тя има възможност лесно да приспособи размерите си към обитаваното пространство в зависимост от нуждите си. Ако бизнесът се развива успешно, компанията наемател може бързо да увеличи броя на работните места, без да е необходимо да резервира офис площи предварително. Ако сценарият на развитие не е толкова добър, компанията има право да напусне пространството за съвместна работа, без да плаща неустойка, каквато се предвижда в стандартния договор за наем на офис.

Друг ключов положителен фактор е цената. Данните на Knight Frank сочат, че наемът от стартъп компания на бюра в пространства за съвместна работа в 21 големи града в света е средно с 50% по-нисък в сравнение с конвенционален офис с площ от 56 кв. м.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от България
Правителството определи концесионери на четири морски плажа