Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

София ще изгражда паркинги в кварталите с помощта на частни инвестиции

Паркирането в кварталите е най-болният проблем, защото големи части от града не са проектирани за толкова много автомобили, каза Йорданка Фандъкова

София ще изгражда паркинги в кварталите с помощта на частни инвестиции

Снимка: Pixabay.com

Изграждане на паркинги с частни инвестиции на територията на Столична община предвижда програма, която беше представена от кмета на София Йорданка Фандъкова, председателя на финансовата комисия в Столичния общински съвет Георги Георгиев и главния архитект на София Здравко Здравков.

Програмата, която е разработена от главния архитект, общински съветници от групата ГЕРБ-СДС и председателя на комисията по транспорт към Столичния общински съвет Карлос Контрера, ще бъде внесена в градския парламент и публикувана за мнения, съобщи Фандъкова. Целта на програмата е да ускори изграждането на паркинги в кварталите чрез партньорство между общината и частни инвеститори.

„Проблемът с паркирането е един от най-належащите за решаване, който стои пред нас. По време на предизборната кампания миналата година обещахме, че ще направим програма, с която да се ускори изграждането на подземни и многоетажни надземни паркинги в града. Тя е разделена на две части. Първата е за строителството на буферни паркинги, които ще се изграждат с публични средства. Втората е за изграждането на паркинги в кварталите в партньорство с частни инвеститори“, съобщи Фандъкова.

Още по темата
Към момента в София са изградени шест буферни паркинга с общо над 2 500 места, а с пускането на третата линия на метрото ще се появят още за общо 650 автомобила. Те ще се намират при метростанции на Околовръстния път до „Горна баня“, на ул. „Централна“ в квартал „Овча Купел“ 2 и на бул. „Монтевидео“.

Планирано е и изграждането на още четири буферни паркинга до съществуващи метростанции на бул. „Г.М. Димитров“, в „Люлин“, „Младост“ и бул. „Джеймс Баучер“. С бъдещите разширения на метрото е заложено изграждането на още седем буферни паркинга.

Според Фандъкова най-болният проблем в момента е паркирането в кварталите, тъй като големи части от града не са проектирани за наличието на толкова много автомобили. „Изграждането на паркинги в кварталите трябва да помогне да свалим автомобилите от тротоарите и най-вече от зелените площи. Целта на програмата в тази част е да въведе повече ред и по-добра среда в кварталите“, посочи столичният кмет.

Вариантите за изграждане на паркинги в кварталите в партньорство с частни инвеститори са два. Първият е общината да учредява право на строеж на частен инвеститор на обществен паркинг и да получава част от нова сграда като обезщетение. Всичко ще зависи от плана и възможностите на съответните терени, каза Фандъкова. Другият вариант, който според нея може да привлече инвеститори за етажни паркинги, е общината да учреди срочно и възмездно право на строеж върху терен, който е отреден само за изграждане на паркинг. Процедурата е чрез публичен конкурс, а всеки случай ще се одобрява от общинския съвет, обясни столичният кмет.

Програмата е базирана на проучване през последните шест месеца във водещи европейски столици, които са решили по удачен начин проблемите с паркирането, каза председателят на финансовата комисия в общинския съвет на София Георги Георгиев, който е и член на работната група. Идеята е публичните средства да се използват за изграждането на буферни паркинги, а за паркинги в кварталите да се привличат частни средства. Такъв е водещият модел в Копенхаген, Хелзинки, Амстердам.

Документацията за провеждането на конкурсните процедури вече е готова, има и конкретни предложения за терени. „Ще участват инвеститори, които ще бъдат избрани на конкурсен принцип с публични, прозрачни процедури и предварително заложени и одобрени от общинските съветници критерии за избор на изпълнители, за да няма ентусиасти, които нямат опит или необходимия ресурс за изграждането на паркингите“, обясни Георгиев.

Предвидени са конкретни клаузи за неустойки, банкови гаранции и възможности за прекратяване на договора в случай на забава, така че да се обезпечи действителното изграждане на паркингите, допълни той. Предвижда се то да е изцяло за сметка на инвеститорите, като правото на строеж, който ще  получават, ще е със срок от 30 години.

Главният архитект на София Здравко Здравков съобщи, че строителството на подземни паркинги е четири пъти по-скъпо от изграждането на надземни. Вече има предложения от районните кметове за конкретни терени, на които да се изградят паркинги. Те са на ул. „Черковна“ за 230 места, в район „Сердика“ до Пета градска болница и метростанция „Мария Луиза“ с 320 места, на бул. „Данаил Николаев“ с 450 места, на бул. „Цариградско шосе“ с 320 места. Търсят се възможности и за изграждане на паркинги при общинските пазари. „Като пилотен проект започнахме с Птичия пазар за изграждане на паркинг за 480 автомобила“, каза Здравков.

По думите му в момента в столицата има почти един милион автомобила, затова решаването на проблема с паркирането е много важно.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Миглена Иванова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от България
Правителството определи концесионери на четири морски плажа