Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

Свободните площи в търговските паркове у нас са едва 7%

Очаква се повишен интерес към ритейл парковете като алтернатива за откриване на нови магазини

Свободните площи в търговските паркове у нас са едва 7%

Jumbo Plaza е най-големият ритейл парк у нас. Снимка: jumbo-plaza.com

Към средата на годината в България функционират 15 търговски парка с обща квадратура 174 600 кв. метра, а още 4 са в процес на строителство, сочи проучване на консултантската компания Colliers.

Градовете, в които има концентрация на такъв тип проекти, наричани също ритейл паркове, са Пловдив (4), София (3) и Варна (2).

Най-големите търговски паркове, според брутната им отдаваема площ, са Jumbo Plaza (28 995 кв.м), Retail Park Plovdiv (26 439 кв.м), Retail Park Sredetz (25 743 кв.м), Retail Park Veliko Tarnovo (20 086 кв.м), Retail Park Varna (14 866 кв.м).

Наемните нива в този тип обекти варират между 6 и 10 евро на кв. метър на месец, а свободните площи са едва 7%, отчитат още от Colliers.

Наемите у нас са сравними с тези в Централна и Източна Европа - в Румъния те са между 7 и 15 евро/кв. м, в Сърбия - 5-12 евро/кв. м, в Унгария - 6-12 евро/кв. м, в Полша - 8-12 евро/кв. м, Словакия - 8-9 евро/кв. м, Чехия - 8-12 евро/кв. м.

Близо 90% от ритейл парковете в България са собственост на местни компании. Преобладаващата част от площите са наети от международни оператори, работещи в страната ни директно, 9% са на франчайз принцип, а 40% са български фирми.

Повече от половината търговски паркове имат над 11 магазина, около 40% са с между 6 и 10, а едва 7% са с до 5. Типичният ритейл микс включва супермаркет, магазин за електроника, обзавеждане, мода, здраве и красота, зоомагазин.

Още по темата

Разпределението на площите в търговски паркове по категории е в полза на обектите за обзавеждане и тип „направи си сам“, които заемат 39% от търговския микс, следвани от мода (10%), супермаркети (9%), детски стоки (7%), електроника (8%), спортни стоки (6%), красота и здраве (3%), услуги (3%) и други.

Докладът на Colliers посочва Бургас, Плевен, Русе, Разград, Сливен, Кърджали, Пазарджик, Враца и Кюстендил като градове с потенциал за развитие на търговски паркове. Компанията прогнозира повишен интерес към търговските паркове като алтернатива за откриване на нови магазини. 
 

По статията работиха: Десислава Попова, редактор Елена Кирилова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от България
Може ли Централна минерална баня да се превърне в модерен термален център?