IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ив. Московски: Върви се към концесия на летище София и големи жп гари

Нов пътнически терминал на пристанище Бургас-Изток ще се строи от 2013 г., каза в интервю за Investor.bg министърът на транспорта и информационните технологии

08:07 | 22.02.12 г. 5
Автор - снимка
Създател
<p>
	Ивайло Московски, Снимка: Министерство на транспорта и съобщенията</p>

Ивайло Московски, Снимка: Министерство на транспорта и съобщенията

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски има магистърска степен по „Финансов мениджмънт“ от Стопанската академия в Свищов и бакалавърска степен по „Публични финанси“ от УНСС-София.

В периода 1999-2002 г. той е бил търговски директор на „Аналитик“ АД, председател на Борда на директорите на „Монтана“ АД и член на Надзорния съвет на „Аналитик“ АД, а през 2002/2003 г. е търговски директор на „Балтекс комерс“ ЕООД.

Московски е управител на официалното представителство на германската фирма STOLL в България през 2003-2009 г. Ивайло Московски става заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията през юли 2009 г., а от месец май 2011 г. оглавява министерството.   

С министър Ивайло Московски разговаряме относно проектите по Оперативна програма "Транспорт", концесионирането на летище София и на големи жп гари, както и за развитието на пристанищната инфраструктура и напредъка по създаването на електронното правителство. 

- Министър Московски, каква е прогнозата ви за усвояването на средствата по Оперативна програма (ОП) „Транспорт“ до края на тази година? През следващите месеци ще бъдат ли договорени изцяло средствата по програмата?

Целта ни е да запазим тенденцията всяка следваща година да е по-добра в работата по ОП „Транспорт” и през 2012 г. отново да постигнем още по-сериозни успехи. Прогнозите ни показват, че само за първата половина на годината се очаква да бъдат разплатени над 590 млн. лева.

Вече имаме подписани договори за изпълнение по всички основни инфраструктурни проекти. Остават само отсечката на метрото до летище София (за която стартира тръжна процедура) и новите проекти, по които работим – интермодален терминал в Пловдив и модернизация на Централна жп гара София.

Основната ни задача оттук нататък е да запазим добрия ритъм и да не допускаме закъснения в графиците на изпълнителите. Така до края на 2014 г. България ще има една много по-добра транспортна инфраструктура. 

Специално тази година ще бъде много важна за изпълнението на проектите по Оперативна програма „Транспорт“. През нея ще бъдат пуснати в експлоатация първите готови проекти, финансирани по програмата.

В края на юни месец ще бъдат завършени лотове „2“ и „3“ на автомагистрала „Тракия”, а трасето ще бъде пуснато в експлоатация до „Петолъчката“. Това ще спести време на пътуващите и най-вече ще намали трагичните инциденти през юли и август, когато е основният трафик към морските курорти.

През месец май очакваме да завърши и проектът за разширение на столичното метро от „Младост“ 1 до Цариградско шосе. Смятам това за един от най-успешните проекти. Благодарение на добрата работа по него беше съгласувано и прието от Европейската комисия (ЕК) предложеното на българската страна през този програмен период да бъде финансирано и изграждането на отсечката до летище София. Очакваме през месец август да завърши работата и по другата отсечка на метрото - от „Обеля“ до булевард „Черни връх“.

През тази година ще бъде завършена и жп отсечката Свиленград–турска граница, която е част от  проекта “Електрификация и реконструкция на железопътната линия Пловдив–Свиленград–турска/гръцка граници”.

- А за какъв ресурс по ОП „Транспорт“ ще преговаряме с ЕК за следващия програмен период (2014-2020 г.)?

Разговорите за следващия програмен период се водят на най-високо ниво и на този етап имаме множество сигнали от Европейската комисия, че може да разчитаме на един много сериозен финансов ресурс през него.

Въпреки това за мен, като ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт”, основен приоритет е успешното завършване на всички проекти, които изпълняваме през този програмен период. За проектите, които ще бъдат частично изпълнени сега, ще настояваме да бъде гарантирано цялостното им изпълнение с евросредства.

За конкретни числа обаче ще е удачно да говорим, когато има яснота по предложената от ЕК Многогодишна финансова рамка.

Изпълнението на целите ни през този програмен период ще бъде най-силният ни довод пред Европейската комисия да настояваме за по-голям ангажимент при изграждането на европейската инфраструктура у нас през периода 2014–2020 г.  

- Докъде стигна развитието на електронното правителство през миналата година и какво следва през 2012 година като нови услуги за гражданите и бизнеса?

Едно от предизвикателства, които успешно преминахме през миналата година, беше да  подобрим координацията и комуникацията в администрациите. Вече мога да кажа, че те проявяват активност и промяна в отношението към е-услугите.

Една от първите конкретни стъпки в тази посока бе да заработи електронният обмен на документи между държавни институции. Към момента голяма част от министерствата се включиха в общата система за обмен на документи. Очакваните годишни икономии са около 5 милиона лева.

Към тях, разбира се, трябва да добавим ефекта от ускоряване на кореспонденцията и контрола на изпълнението на задачите. Водим разговори с общините и те да се присъединят към системата за електронен обмен на документи.

Със старта на процедурите за изпълнение на проекта „Развитие на административното обслужване по електронен път” правим сериозна крачка за разработване и внедряване на търсени и ефективни електронни услуги.

Тази година предстои провеждането на търговете за изграждане на дигитални магистрали за широколентов достъп до интернет в селски райони.

През миналата година започна първият етап на инициативата – прединвестиционното проучване. Проектът ще обхване между 800 и 900 отдалечени населени места в 92 общини и съответно 450-500 хиляди жители на тяхна територия.

- Какво е виждането ви за концесионирането на летище София?

Обект на подготвяната процедура е „Гражданско летище за обществено ползване София и гражданско летище за обществено ползване Балчик.” С тази концесия се цели  ускоряване на развитието на двете летища чрез отдаването им за управление и стопанисване от финансово стабилни икономически субекти от частния сектор, които да ги управляват и поддържат.

Потенциалният концесионер ще има задължение да изпълнява инвестиционна програма, насочена основно към подобряване на качеството, обхвата и ефективността на летищните услуги, предоставяни на авиокомпании и пътници. Бъдещият концесионер ще има ангажименти за развитие и модернизация на летищната инфраструктура, за увеличаване на трафика и други.

Последна актуализация: 16:29 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 0 rate down comment 0
aidriell
преди 12 години
Поредният безличен *** в Българското Борисово правителство който се е стаил и ни реформи ни дума ни вопъл ни стон То не бяха калини илиеви то не бяха найденовци и лиляни и *** в това правителство Горко на българите останали в България с подобни *** които говорят в прав текст по 10 страници и нищо не са казали накрая
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 0
lubenmark
преди 12 години
На 4 януари 2012г. парижкия арбитражен съд осъди държавата в лицето на летище "София" да заплати 38 млн. долара на кувейтския изпълнител на новата писта "Мак Адмак". Така и този пасив ще отиде на концесия, а за българският народ ще има "дий воле, дий". По този начин Ивайло Московски хем ще скрие проблема, хем ще се тупа в гърдите за свършената работа. Поне вижте от административните чантажии които водеха към пропаст летишето кои са за Беляне.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 4
lyusien
преди 12 години
Браво Московски заслужаваш аплаузи за концесиите Не обръщай внимание на неграмотниците преди мен които те критикуват ДЪРЖАВАТА Е ЛОШ СТОПАНИНИ и генерира само скандали и загуби Концесии и за по-малки гари жп линии -например София -Банкя София - Перник София -Пловдив и много други Концесии на пристанища части от магистрали строителство на магистрали Нужно е само добри концесионни договори които ще защитават обществения интерес и разбира се решителност Нищо друго Чаоо Желая ти успех
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 5
all_trader2
преди 12 години
България е ня път да стане първата частна държава !!!*** - ПОГРЕБАХА ДЪРЖАВАТА точно ей такива като този на снимката
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 5
all_trader2
преди 12 години
не е саво далавера а ИСТИНСКО ПРЕСТЪПЛЕНИЕ защото концесионирането на инфраструктурни обекти се прави само в БАНАНОВИ ДЪРЖАВИ каквато очевидно се превръща *** . така се отнемат жизненоважни приходи за държавата и не й се позволява да поддържа инфраструкурата - частникът освен че ше ореже разходите за поддръжка ще качи и цените . нима нямаме лоши спомени от приватизацията ???ДОКОГА БЪЛГАРИЯ ЩЕ БЪДЕ РАЗПРОДАВАНA НА ПАРЧЕ ????МОСКОВСКИ ВЪН !!!!ТИЯ ИЗПЪЛНЯВАТ ПЛАНЪТ РАН-ЪТ !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 0
hellwitch
преди 12 години
Концесия на летище София - още един монопол ще го правят частен. И как това ще подобри ситуацията към по-добро?Дори да дадат 2-та терминала на различни концесионери те ще се картелизират веднага. Ако в София имаше поне още едно летище ок. Но концесия на единственото гражданско летище на София си е жива далавера.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още