Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

Семейният бизнес по-устойчив във време на криза

Фамилният бизнес у нас е млад и тепърва ще се сблъсква с най-сериозното предизвикателство – мотивирането на наследниците

Семейните компании са по-слабо уязвими във времена на икономическа криза, защото собствениците имат по-висока мотивация за запазване на активите си в сравнение с назначените мениджъри. До този извод стигнаха представители на българската и на европейската организация на фамилния бизнес по време на работна среща през уикенда в Сандански. 

Освен това семейните компании стават все по-предпочитани работодатели – служителите чувстват по-голяма сигурност, когато знаят за кого точно работят, търсят и вече намират все повече възможности за развитие и растеж във фамилните компании.

„Фамилният бизнес в България е млад и в голямата си част се управлява от т. нар. „първо поколение”, коментира Алфонсо Либано, вицепрезидент на Европейската група на фамилните предприятия (GEEF), който е представител и на една от най-богатите испански фамилии.

„Нашите колеги тук тепърва ще се сблъскват с най-сериозното предизвикателство пред фамилните компании – мотивирането на наследниците. Защото световната практика в областта сочи, че едва 15% от компаниите, избрали външни за фамилията мениджъри или превърнали се в публични, продължават да се развиват успешно.”

„България е първата страна от Източна Европа, която стана член на FBN (Family Business Network) и GEEF и от 6 компании учредители сега сме 25. В асоциацията са представени всички сфери на икономиката, производство, строителство и недвижими имоти и услугите. Предстои ни да направим проучване, което да покаже каква част от българския бизнес е семеен и каква част от бизнеса представляваме”, коментира Христо Илиев, председател на Сдружение на фамилния бизнес – България.

Въпреки че повечето компании са отчели намаляване на печалбите от началото на световната икономическа криза, семейните дружества се оказват по-стабилни и устойчиви от публичните, тъй като личният интерес е по-силен водещ фактор от „успешното представяне”, за което назначените управители се грижат, сочат наблюдения на компаниите.

Добрите финансови резултати контрастират на факта, че в повечето държави над 40% от всички семейни компании се занимават с производство, строителство или търговия на едро и дребно – едни от най-силно засегнатите от кризата сектори на икономиката. Данните сочат, че семейните фирми са по-устойчиви, защото планират по-дългосрочно и далновидно, без да търсят бърза възвръщаемост на инвестициите и печалба на момента. За тях не е проблем, ако една инвестиция се възвърне след 5-10-15 години, когато те ще предадат компанията силна в ръцете на следващото поколение. По-внимателни и консервативни са с инвестициите и си заделят повече резерви, на  които да разчитат по време на криза.

Тъй като дават работа на над 60% от заетите в световен мащаб, представителите на фамилния бизнес стават все по-активни в работата по промяна на законовата уредба не само в отделните държави, но и на европейско ниво, като основната задача на GEEF в момента е ЕК да приеме общовалидно определение на „фамилна компания”, като ги отдели от групата на „Малките и средни предприятия”, каквито повечето от дружествата отдавна не са.

Дефиниция на „фамилен бизнес”*

Една компанията е предприятие от типа „фамилен бизнес”, ако:

1. Мнозинството от гласовете са притежание на реален собственик/ци, който е основал фирмата; притежание на реален собственик/ци, който е придобил дялов капитал от фирмата, или е притежание на техните брачни партньори, родители, деца или преки наследници на децата им;

2. Поне един представител на фамилията или рода участва в управлението или администрацията на компанията;

3. Листвани на борсата компании покриват критериите за фамилен бизнес, ако собственикът, който е създал или придобил компанията (с дялов капитал), или техните фамилии или техните потомци притежават 25% от правото на глас в съответствие с техния дялов капитал.

*Определението е според стандартите на GEEF и Международната мрежа на фамилния бизнес (FBN International).

Още по темата: България

Последни новини

Коментари ()


Още от България
"Евроинс Иншурънс Груп" придобива 49% от руска застрахователна компания