IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Руската „Аерофлот“ е изправена пред допълнителна национализация

Авиокомпанията ще получи около 1 млрд. евро, но държавният дял ще се увеличи от от 51,2 на 56,4 процента

17:40 | 19.06.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Andrey Rudakov/Bloomberg</em></p>

Снимка: Andrey Rudakov/Bloomberg

Подобно на Lufthansa в Германия, най-голямата руска авиокомпания „Аерофлот“ е подложена на огромен натиск поради породената от коронавируса криза. Само през първото тримесечие авиокомпанията увеличи загубата си с около 50 процента до 22,5 млрд. рубли, което се равнява на около 290 млн. евро. Финансовите резултати за второто тримесечие, през което – по-специално през май „Аерофлот“ загуби 93,1% от обема на пътниците, се очаква да изглеждат още по-зле.

Без държавна помощ „Аерофлот“ вероятно няма да оцелее. „Все още се държим над водата. Но ако въобще няма пари и използваме банковите заеми от третия пакет помощи, тогава ще трябва да предприемем по-строги мерки - а това не би било желателно“, предупреди генералният директор на „Аерофлот“ Виталий Савелиев още в края на април.

Сега руски медии твърдят, че правителството планира да подкрепи компанията с 80 милиарда рубли, около 1млрд. евро. 50 млрд. рубли идват директно от бюджета, останалото се внася от държавната банка VTB и държавния фонд за директни инвестиции (RFPI).

Това е значително по-малко от спасителния пакет на федералното правителство за Lufthansa, който може да струва до девет милиарда евро. Според Александър Ланецки, генерален директор на консултантската компания Friendly Avia Support, сумата може поне да помогне на руската авиокомпания да преживее идната зима. Според неговите изчисления парите ще стигнат за период от шест до девет месеца. За целта „Аерофлот“ би трябвало да задържи поне 50 процента от своите пътници, изчислява Ройтерс.

Като пакет от помощи правителството обеща на индустрията субсидии за 300 милиона евро през май. За разлика от тях пакетът от помощи, който сега се обсъжда за „Аерофлот“ , не би бил безплатен за групата. Така компанията ще трябва да емитира нови акции за еквивалента на държавната помощ. При условие че книжата отиват в правителството по пазарна цена, прекият държавен дял в авиокомпанията се увеличава от 51,2 на 56,4 процента. Пакетът, съвместно контролиран от VTB и RFPI, ще нарасне до 17,2 процента.

Делът на частните миноритарни акционери при този сценарий ще падне почти наполовина до 26,2%. Това е съвсем малко над блокиращото малцинство. Ето защо плановете на властта се посрещнаха с хладен прием от борсата. Акциите на "Аерофлот" бяха сред големите губещи в четвъртък след обявяването на новината.

При това все още не е сигурно, че тези милиарди ще са достатъчни. Официално все още няма дата за възобновяване на международните полети. Като се има предвид, че над 7000 руснаци все още се заразяват с вируса Sars-CoV-2 всеки ден, няма гаранция, че други страни бързо ще отворят границите си за Русия.

Въпреки това браншът лобира за бързо възобновяване на международния въздушен трафик. Първо се очаква да бъдат възобновени полетите за Европа и Китай - ако е възможно - от това лято. Самата „Аерофлот“ предлага билети за Берлин от август.

За „Аерофлот“, която разчита в голяма степен на транзитните пътници от трафика Европа-Азия в своя бизнес модел, отварянето на границите е от съществено значение. В противен случай компанията ще трябва да разчита на допълнителни парични инжекции.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:45 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още