Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Други

Какво може да бъде горивото на бъдещето за корабоплаването?

За да стане въглеродно неутрално, корабоплаването ще се нуждае от 1-1,4 трлн. долара до 2050 г. под формата на инвестиции в по-чисто гориво

Какво може да бъде горивото на бъдещето за корабоплаването?

Снимка: Bloomberg L.P.

Корабоплаването е основата на световната икономика, като отговаря за около 90% от глобалната търговия. Но то също представлява почти 3% от нарастващите емисии на въглероден диоксид, водещи до нагряването на атмосферата. През 2018 г. регулаторът на отрасъла определи поредица от цели за намаляване на емисиите, свързани с прехода от изкопаеми към възобновяеми енергийни източници. Ако трябва да бъдат постигнати по-амбициозните цели, корабите по света ще трябва да започнат да изгарят ново, чисто гориво до 2030 г. Въпросът е кое е най-подходящото в случая, пише Bloomberg.

Корабите изгарят около 5 милиона барела изкопаемо гориво всеки ден, изхвърляйки постоянен поток от въглероден диоксид и други парникови газове в атмосферата. И все пак определянето на горивото на бъдещето не зависи единствено от количеството на емисиите. Необходима е достатъчна мощност, за да бъдат задвижени гигантските танкери по целия свят.

Амоняк

Плюсовете на този газ са, че той не отделя никакви въглеродни емисии, когато е направен по чист начин. Амоняк може да бъде произведен чрез комбиниране на „зелен“ водород с азот от въздуха. В същото време той отделя много по-малко енергия от класическите изкопаеми течни горива, което означава, че ще са необходими много по-големи количества от този газ, за да покрият нуждите по света. Другият голям минус е, че амонякът е токсичен за животните, растенията и хората. 

Още по темата

Водород

Най-лекият химичен елемент е достатъчно мощен и се използва при изстрелването на ракети в космоса. Той може да бъде произведен без присъствието на въглеродни емисии, като приложението му може да обхване както двигателите с вътрешно горене, така и горивните клетки, набиращи популярност в автомобилната индустрия.

От друга страна водородът има по-малка енергийна плътност от амоняка и трябва да се съхранява при температура от минус 253 градуса по Целзий или под високо налягане, като не трябва да се забравя, че водородът е и силно – характеристики, които биха създали множество неудобства за корабостроителните компании.

Втечнен природен газ (LNG)

Широко рекламиран от американците, втечненият газ е достатъчно известен, достъпен и отделя значително по-малко въглеродни емисии от петрола, като редица кораби вече са оборудване за неговото използване. Въпреки популярността си, LNG все пак е изкопаемо гориво и не може да бъде въглеродо неутрален макар и да съществуват синтетични варианти. Този газ се нуждае и от скъпа инфраструктура за пренос и обработка, като отделя големи количества метан, друг парников газ.

Биогорива

Тези горива имат растителна основа и са съвместими с редица корабни конструкции. Основният минус при тях е, че производството им е значително по-скъпо от това на изкопаемите горива и ще са необходими много по-големи количества, за да се задоволят нуждите при корабоплаването.

Метан

Лесното съхраняване на най-простия наситен въглеводород дават предимство на метана. При температура от минус 11 градуса по Целзий и значително налягане той се втечнява, като неговото производство може да има „зелена“ основа и към момента използването му е приложимо за някои топове плавателни съдове. Транспортирането му може да става посредством наличната газопреносна инфраструктури. Горенето на метана в присъствието на кислород води до образуването на въглероден двуокис и вода. Основният минус в случая е по-ниската енергийна плътност от петролните горива.

Ядрена енергия

Ядрената енергия продължава да бъде в центъра на ожесточен спор както в Европа, така и на други места по света, относно нейната роля в глобалния енергиен преход. Този тип енергия не отделя никакви емисии, като в същото време разполага с огромна енергийна плътност и вече се използва при някои кораби. От друга страна хората продължават да гледат с недоверие към ядрената енергия след авариите в „Чернобил“ и „Фукушима“, което възпрепятства допълнителното развитие и още по-широкото разпространение на ядрените технологии.

Кога ще бъде осъществен енергийния преход при морския транспорт?

Плановете вече са в ход. Mediterranean Shipping Co. вече е започнала да използва биогорива в Ротердам, докато Норвегия разполага с малък флот от електрически пътнически фериботи, а финландската компания Wartsila стартира проучвания с амоняк.

Все пак на тези технологии им предстои дълъг път на развитие. LNG, който вече е добре познат на корабоплаването, се очаква да покрие малко по-малко от 1% от търсенето на корабни горива през настоящата година. Международната морска организация на ООН (IMO), регулаторът за международното корабоплаване, притиска индустрията да постигне въглероден неутралитет до 2100 г. В  тази връзка датският концерн Maersk обяви, че ще се стреми да изчисти операциите си от въглерод до средата на този век.

IMO се е насочила към 50-процентно свиване на емисиите на парникови газове до 2050 г. спрямо нивата от 2008 г. Съдовете с нулеви емисии ще трябва да започнат да плават до 2030 г., за да може до средата на века всеки кораб да е ограничил своите емисии с до 85%.

Изчислено е, че за целта ще са необходими между 1-1,4 трлн. долара между 2030 г. и 2050 г. под формата на инвестиции за енергийния преход.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Ралица Пейчева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (14)

   1| 2    
2
 
2
 
14
nobel до: Императорът
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Иначе самият аз съм ветроходец и миналата година живях 4 месеца на яхтата си без да изгоря един грам бензин. Вятър имаше достатъчно и аз много харесвам този приятен и безшумен начин на придвижване. Откак се помня има безброй опити да се поставят поне спомагателни платна на товарните мачти на корабите, които и без това стърчат и създават само излишно съпротивление. Някои от идеите бяха наистина много добри, но не се осъществиха на практика. Според мен до голяма степен защото сред днешните моряци има малко ветроходци, а управлението на платната не е лесна работа. В момента от няколко фирми се правят опити за пренасяне на малки пратки товари, които не изискват спешна доставка с ветроходи. Пожелавам им успех и с удоволствие бих работил на такъв ветроход. Рано или късно корабите вероятно пак ще станат ветроходни. Но няма да е докато има мазут. Бих предпочел и сега корабите да са ветроходни, особено круизните. Туристите не бързат за никъде и даже за тях би била интересна работата на стъкмяването на кораба. Но дори такива кораби са малко. Като изключим малките
0
 
4
 
13
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Корабите в момента се движат с мазут, защото мазутът така или иначе се отделя при преработката на нефт. И ако не са корабите ще е ***, който няма за какво и как да бъде използван. По същата причина самолетите летят с керосин - защото другите транспортни средства не го използват. Ако на света няма дизелови двигатели няма да има и какво да правим с нафтата, която без друго се отделя при фракционната дестилация на нефта. Сигурен съм, че всички сте виждали огромните палуби на петролните танкери, които освен, че не служат за нищо трябва и да се охлаждат в най-горещите дни. Тия декари свободно пространство защо не ги покрият с черни плочки? А предпочитат и до сега да си горят гадния мазут, който освен че е мръсно е и доста капризно гориво, защото ако не се разбърква и нагрява има навика да се втвърдява и да не става за нищо. Причината мили мои е само една - ЦЕНАТА. Управляващите си мислят, че икономиката е като държавата и може да се управлява с разпоредби. Де да беше толкова просто
0
 
6
 
12
Императорът до: michaelis23
преди 1 месец
Тука е като в четвърти клас в час по иновативност и мечтателство. Само глyпости, никакъв разум. Докога "биогоривата" ще ги броят редом с чистите въглеродно? Вие некви *** ли сте?
За гемиите: направо се връщайте към платноходите, сулювци.
0
 
6
 
11
преди 1 месец
@Zlato, @0rk ае моля ви се ве, кат почнат с тия измишльотини напрао край нямат с глупостите си .... ше тръгне нещо си, което тежи няколко хилияди тона на акумулатор или с швепс вместо мазут ... мда добре изчакайте ме само да се загаща и ше стане раотата, а тия папагалите отдолу пригласят там както винаги от куртоазия, нищо че нема ни Рассия ни Джуджаро у статията ....
0
 
5
 
10
0pk до: michaelis23
преди 1 месец
Да, ама соларни платна и електрически гребла! Като в онова филмче за златните градове. Тия там бъдещето са виждали бре :]

Още от Други
S&P: Дългова криза няма да има в идните година-две