IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Корпоративна Америка се готви за нови мита, докато някои вече страдат под тежестта им

Повече компании може да обявят рискове, когато публикуват резултатите си за второто тримесечие

08:18 | 27.06.18 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

На фона на разгорещените заплахи за търговска война между САЩ и останалия свят Harley Davidson и Brown-Forman Corp., производител на Jack Daniel's, отправиха ранни предупреждения.

И двете емблематични американски марки, с нови мита срещу тях, предупредиха инвеститорите, че ответни мерки ще имат осезаеми последици за бизнеса им. Wall Street вероятно предвижда още компании да заявят очакванията си за трудности, когато представят резултатите си за второто тримесечие в идните седмици, тъй като списъкът със стоки, взети на мушка от големи търговски партньори като ЕС, Китай и Мексико, нараства, коментира Bloomberg.

„Не знаем къде ще ударят най-тежко, но ще пострадат компании като доставчици, транспортни фирми, търговци на дребно – много различни хора“, казва Боб Фибс, ръководител на консултантската компания за търговия на дребно Retail Doctor. „Ще са необходими месеци за оценка какво означава това за снабдителната верига и как ще ескалира. Няма сигурен пристан“, допълва той.

Наред с американските мотоциклети и бърбън ЕС наложи мита на различни продукти – от цигари до плодови сокове и от дрехи до карти за игра. Потенциалните последици от тези мита обхващат голяма част от корпоративния сектор – от компаниите за пакетирани храни и безалкохолни напитки като Hormel Foods и Coca-Cola до конгломерати в областта на потребителските стоки като Newell Brands и производителя на дънки Levi Strauss & Co.

Компаниите трябва да се борят и с мексикански мита върху стоки като американско свинско месо, стомана и уиски, а Канада взе на мушка стоманата, хранителните стоки, домакинските уреди и стоки за дома. Китай налага мита предимно на селскостопански продукти и коли, а Индия въведе налози на стоки като нахут, орехи и стомана.

Взети заедно, ЕС, Китай, Мексико, Индия и Канада приемат над 60% от американския износ. В момента само малка част от този поток е обект на мита. Но бързата ескалация на търговското напрежение следва дълъг период на относителна стабилност в глобалното движение на стоки и на компаниите им е трудно да се справят с очертаващите се предизвикателства на новата снабдителна верига.

„Настоящата реторика около търговията е тревожна. Ако строгите митнически политики, въведени в една страна, бъдат повторени в други, светът ще стане по-изолиран, стоките и услугите ще бъдат по-недостъпни за потребителите и това ще има негативно въздействие върху просперитета на глобалната икономика“, смята говорителят на Coke Скот Лийт.

До момента малко компании са разкрили тези рискове публично. Harley-Davidson съобщи, че мести производството си на мотоциклети, предназначени за пазара на ЕС, извън САЩ, за да избегне митата от 31% и така си навлече гнева на Тръмп в Twitter. Brown-Forman, която произвежда Jack Daniel’s, Woodford Reserve и други спиртни напитки, ще трябва да увеличи цената на уискито в ЕС с около 10% и натрупа запаси там преди влизането в сила на митата.

На пазара на суровините Китай и Мексико са двете най-големи дестинации за износ на американски земеделски стоки, така че митата обричат селскостопанските продукти на спад. Цената на соята отбеляза най-големия си спад от две години насам миналата седмица, а цените на много зърнени храни, месо, памук и млечни продукти също се понижиха.

Това е тежка новина за фермерите, които разчитат на чуждестранното търсене, за да компенсират местния излишък. Освен това благоприятните климатични условия в Средния запад в САЩ за тазгодишната реколта означава, че предлагането ще остане значително.

Компанията за производство на месо Tyson Foods е изправена пред „ежедневна несигурност“ на фона на волатилната търговия, съобщи компанията миналата седмица. По-рано този месец ръководител на Cargill предупреди, че търговията е станала „демонизирана“ и неразбрана.

Въпреки че някои компании се насочват към потенциални проблеми, САЩ като цяло няма да усети толкова осезаемо митата. Bloomberg Economics прогнозира, че въздействието върху общия брутен вътрешен продукт ще бъде едва една десета от процентния пункт в година, в която икономиката вече расте с най-бързия си темп в настоящия цикъл.

„От гледна точка на износа на мотоциклети или уиски, или бърбън, това не са значителна част от американския износ, така че те не дърпат конците от икономическа гледна точка“, казва главният икономист за САЩ в Bloomberg Economics Карл Рикадона. „Всички искат да нарекат това търговска война, а в действителност говорим за нещо, което е пренебрежителна грешка в брутния вътрешен продукт. Но това не означава, че не може да се стигне до търговска война“, допълва той.

Икономистите следят внимателно данните за някакъв признак на въздействие. Данните за заетостта, които ще бъдат обявени в петък, е особен момент, в което корпоративните страхове потенциално могат да започнат да се проявяват във формата на по-малко наети лица.

За някои компании митата създадоха сложен ефект на доминото. Той беше илюстриран при неотдавнашен конферентен разговор с ръководители на мебелната компания La-Z-Boy. В отговор на въпрос миналата седмица за перспективите пред компанията главният изпълнителен директор Кърт Дароу първо посочи митото от 10% от Канада върху произведени в САЩ мебели, преди да говори за потенциални американски налози върху китайски актуатори – машинен компонент, използван в продуктите й.

„Освен това беше обявен план за още мита, така че това е несигурно време от гледна точка на разходите ни“, заяви Дароу при представянето на резултатите за четвъртото тримесечие на компанията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:57 | 05.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още