Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Други

Поскъпването на горивата заплашва възстановяването на авиокомпаниите от пандемията

Цената на самолетното гориво се е удвоила до почти 750 долара за метричен тон през последната година

Поскъпването на горивата заплашва възстановяването на авиокомпаниите от пандемията

Снимка: Chris Ratcliffe/Bloomberg

Рязкото поскъпване на горивата заплашва бавното възстановяване на авиоиндустрията от кризата с коронавируса.

Цените на петрола поскъпват до най-високи нива от седем години, което предизвика нови опасения относно разходите на превозвачите, тъй като търсенето от страна на пътниците остава неравномерно след 18 месеца ограничения на пътуванията, пише FT.

Цената на самолетното гориво се е удвоила до почти 750 долара за метричен тон през последната година, според данни на Международната асоциация за въздушен транспорт и Platts.

Миналия месец Delta Air Lines отдели разходите за гориво, тъй като прогнозира връщане към загуба през последните три месеца на годината. Компанията отчете само две печеливши тримесечия от началото на здравната криза.

Още по темата

„Цените на горивата продължават да се покачват, което ще окаже натиск върху способността ни да удържим печалбите“, коментира изпълнителният директор на авиокомпанията Ед Бастиан.

Авиокомпаниите обикновено прехвърлят нарастващите разходи на пътниците чрез повишаване на цените на билетите. Индустрията обаче още работи в изключително несигурна среда, като броят на пътниците е доста под нормалните нива, а някои превозвачи се опитват да стимулират пазара чрез ниски цени.

Положението се влошава, защото много авиокомпании не са хеджирали бъдещите си покупки на гориво, когато хаосът разтърси петролния пазар миналата година. Това увеличава риска от последващото рязко покачване на цените на суровия петрол.

Ryanair спечели 300 млн. евро през финансовата си 2020 г. след срива в цената на петрола, след като се възползва от активното хеджиране за периода.

Още по темата
„Повечето авиокомпании претърпяха огромни загуби от хеджирането на горивата миналата година, тъй като търсенето се срина заради пандемията и те трябваше да държат договори за доставка на цени доста над текущите пазарни тогава“, коментира Марк Симпсън, авиационен анализатор в Goodbody.

Затова и много авиокомпании са се отказали от хеджирането, което ги излага на много по-големи рискове пред бързото покачване на разходите за гориво, обяснява Симпсън.

Една от малкото авиокомпании, които все още хеджират значителна част от горивото си, е easyJet, която заключи цените от 500 долара на метричен тон за 55% от очакваните си нужди за 2022 г. Компанията отчита, че е „на по-добро място в сравнение с другите“.

Директор на европейска авиокомпания, пожелал анонимност, казва, че държи на решението си от отказ от хеджиране, защото след всеки скок в цената на петрола, от който хеджирането предпазва, често има последващ спад, което носи загуби на превозвачите.

Данни на авиационни анализатори от HSBC показват, че авиокомпаниите са успели да поемат огромни промени в цената на петрола в последните десетилетия, което е довело до нестабилни оперативни маржове.

По статията работиха: Миглена Иванова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

0
 
1
 
1
преди 1 месец
еб ба л съм ги ... таман ше пръскат говнотии по-малко ...

Още от Други
Големите банки нямат намерение да спрат финансирането на изкопаеми горива