IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Решението на САЩ за Иран оказва натиск на европейските самолетопроизводители

Властите в Техеран поръчаха 200 пътнически самолета за държавния превозвач IranAir на обща стойност 38,3 млрд. долара

14:11 | 09.05.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Изтеглянето на САЩ от иранското ядрено споразумение е сигнал за провал на самолетни сделки за 38 млрд. долара между Техеран и редица западни компании. Един от основните губещи е международният консорциум Airbus, който се очаква да понесе повече щети от основния си конкурент – американският производител Boeing, посочва Ройтерс в свой материал.

Държавният глава обяви във вторник, че изтегля страната от договора, като администрацията ще върне изискването за лицензи за износ, необходими от производителите на самолети, за да продават продукция на Иран.

Властите в Техеран поръчаха 200 пътнически самолета за държавния превозвач IranAir на обща стойност 38,3 млрд. долара каталожна цена, сред които с и 100 бройки на Airbus, 80 от Boeing и 20 от по-малката италиано-френска компания ATR.

Airbus рискува повече с широкофюзелажните самолети, чието мудно търсене принуди компанията да свие плановете си за производство миналия месец. Властите в Иран обаче са поръчали 53 големи самолета от Airbus и 30 от Boeing, които тепърва трябва да бъдат построени.

Загубата на тези поръчки е поредният удар за най-новия модел на европейския производител A330neo, който страда от слабо търсене още преди да е влязъл в употреба, заявиха трима индустриални източници. IranAir е вторият най-голям купувач на самолета след AirAsia.

В същото време главният изпълнителен директор на Boeing Денис Мюйленберг миналия месец даде сигнал, че неговата компания вече не е така зависима от иранската поръчка, както преди, след агресивна кампания за увеличаване на продажбите на своя модел 777-300ER, който е част от сделката с Техеран.

Производителите заявиха, че разглеждат решението на американската администрация, но отказаха да коментират възможните рискове, ред които са изправени.

Междувременно и двете компании не са толкова притеснени от загубата на поръчката за общо близо 100 по-малки теснофюзелажни летателни апарата, тъй като тяхното търсене остава силно и няма да е проблем пренасочването на продукцията към други купувачи.

Според двама европейски източници от Airbus вече са се примирили със загубата на историческата сделка, чиято продължителна подготовка завърши с подписването на споразумение от иранския президент Хасан Рухани през 2016 г. в Париж. Във вторник държавният глава заяви, че Техеран остава ангажиран с договора.

Провалът на самолетните сделки с Иран се готви да нанесе по-тежък удар върху поръчките на Airbus за 2018 г., отколкото на Boeing. Това може да елиминира всички 86 нетни поръчки на Airbus за тази година.

Boeing е напред с 221 нетни поръчки през 2018 г. и трябваше да забави иранската сделка за 16,5 млрд. долара – най-голямата със САЩ от 1979 г.

Независимо от това обаче портфолиото на Boeing за широкофюзелажни самолети не е напълно застраховано от рискове.

„По отношение на оптимистични очаквания Airbus е по-зле. Що се отнася до надежди за приходи (от широкофюзелажни самолети), които няма да са налични, нито една от двете (компании) не е добре“, посочва анализаторът Ричард Абулафия от компанията за анализ на пазара Teal Group.

Смесени са сигналите за по-малкият но печеливш производител ATR. Според анализатори нейната сделка с Иран е добра, като компанията вече е успяла да достави повече самолети от по-големите производители – 8 вече са в употреба, като е възможно да бъдат доставени още един-два преди да изтече 90-дневния период преди подновяването на санкциите през август.

ATR обаче ще трябва да се изправи пред взимането на потенциално скъпи решения за останалата част от сделката си за 20 летателни апарата.

Въпреки че Airbus и Boeing са конкуренти на 120-милиардния самолетен пазар, сделките им с Техеран ги обединиха, тъй като и двете компании зависят от едни и същи американски лицензи. Но с нарастването на опозицията срещи иранското споразумение в американския Конгрес Boeing изглежда променя тона.

„Не е само Тръмп, но и антииранските настроения в Конгреса“, посочва източник от САЩ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:12 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още