IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Русия използва суецката блокада, за да насърчи интереса към арктическия маршрут

Северният морски път може да е алтернатива за доставки на стоки и енергийни продукти до Азия и най-вече Китай, Япония и Южна Корея

08:26 | 31.03.21 г. 3
<p>
	<em>Снимка: Andrey Rudakov/Bloomberg</em></p>

Снимка: Andrey Rudakov/Bloomberg

Докато стотици кораби и танкери бяха задържани заради блокадата на Суецкия канал, Русия напомни на Европа за предимствата и дългосрочните възможности на алтернативния северен морски път към Азия по нейното арктическо крайбрежие, където широчината и дълбочината на съдове не са от значение.

Миналата година по северния морски маршрут са превозени 33 млн. т товари, докато по Суецкия канал, който беше блокиран за цяла седмица заради заседнал контейнеровоз, се превозват по 3 млн. т товари дневно. Предвид нарастващите обеми на търговията обаче появата на допълнителни, кратки маршрути за доставка на товари е неизбежна, коментират от руското министерство на енергетиката, цитирано от FT.

„Северният морски път... има голям потенциал за разширяване на обема на превоза на товари, което позволява значително да се намали продължителността на превоза на стоки от Азия до Европа“, посочва ведомството.

Въпреки че целогодишна навигация не се очаква до 2025-2030 г. и климатичните рискове остават, "Росатом", държавната ядрена корпорация на Русия и органът, отговарящ за северния морски път, очаква нарастване на търсенето на маршрута след инцидента в Суецкия канал.

„Развитието на северния морски път хеджира логистичните рискове и прави глобалната търговия по-устойчива. Несъмнено такива азиатски страни като Китай, Япония и Южна Корея ще вземат предвид блокирането на Суецкия канал в своите дългосрочни стратегически планове“, коментира Владимир Панов, специален представител за развитие на Арктика в "Росатом", цитиран от информационната агенция Интерфакс.

„Ситуацията е положителна за руските компании и икономика по ред причини. Това включва факта, че в дългосрочен план настоящите обстоятелства служат като тежък аргумент в полза на използването на северния морски път като алтернатива на Суецкия канал“, коментира Ана Бутко, анализатор на петрол и газ в Aton, московска брокерска компания.

Търсенето на железопътни превози на товари в Русия вече се увеличава, като през последните дни резервациите за транссибирските железници се умножават, коментират пред медиите от руската товарна компания TransContainer.

Москва също не губи време, като напомня на световните енергийни пазари, че осигурява безпрепятствени доставки на нефт и газ. „Уникалното географско положение на Русия й дава естественото предимство на енергийния пазар, що се отнася до достъпа до ключови потребителски пазари, както и до скоростта на доставка на енергийни продукти“, посочва руското енергийно министерство.

Ведомството подчертава и надеждността на широката си мрежа от нефтопроводи и газопроводи до Европа, Турция и Китай, както и конкурентните ѝ разходи за доставки.

Що се отнася до петрола, суецката блокада не само не оказва съществен ефект върху износа на Русия, тъй като каналът не е основен път за тези товари, но и може да увеличи натиска върху възходящата цена на бенчмарка Уралс, както и на спот цените на газа в Европа, казва Бутко.

Пазарът на газ предлага още по-голям ръст. Катар, един от най-големите производители на втечнен природен газ в света, изпраща средно пет LNG товара през Суецкия канал всяка седмица, има 500 хил. тона, заседнали в Суецкия залив. Русия лесно може да компенсира обема, поред консултантската компания Rystad Energy.

„Разглеждайки кой има най-голяма полза от сегашната ситуация, Русия определено е страната, която не би искала бързо решаване на проблема“, коментира Карлос Торес Диас, ръководител на пазарите на газ и електроенергия в Rystad, в бележка.

Блокирането на канала може също да служи като коз за руския газопровод „Северен поток 2“. Противоречивият проект, който ще пренася газ директно от Русия до Европа през Балтийско море, за да избегне Украйна, се отлага от две години под силния натиск на САЩ.

Все пак и Русия е поне малко засегната от блокадата на Суецкия канал. Има 2,5 млн. барела руски петрол, които чакат да възобновят пътуването си през канала до клиенти в Азия. Няколко празни цистерни за втечнен природен газ, използвани от Novatek, най-големият производител на втечнен природен газ в Русия, също са блокирани.

В дългосрочен план Москва разчита на спедиторските компании и купувачите на енергия да се обръщат към Русия за алтернативи. „Настоящата непреодолима сила потвърждава многократно доказания факт, че диверсификацията и съществуването на много алтернативи са положителни за световната икономика“, заключава Бутко.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:27 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 2 rate down comment 3
ПИЧ
преди 2 години
За мен е най - добре да се направи железница - Китай-Европа, но там не може да се качат толкова много контейнери, както на един кораб.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 6
Dr. Vatnikov
преди 2 години
Тия пак се размечтаха.Нека помечтаят малко, преди реалността отново да ги изплющи под фирмата на шамар с лопата.Годишно горе между ледените буци минавали товари, колкото през Суец за 11 дни...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 8
bgMan
преди 2 години
Ще ги съпровождат и охраняват с ядрени подводници. Ще има и леко радиоактивен чай за съюзници за максимална икономическа ефективност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още