Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Други

Саудитците прибират парите си в джоба, за да накажат Турция за случая Кашоги

Редица саудитци призовават за бойкот на турски продукти или на туризъм в страната заради обвиненията на Анкара

Саудитците прибират парите си в джоба, за да накажат Турция за случая Кашоги

Семейство пазарува в супермаркет в Саудитска Арабия. Снимка: Архив Ройтерс

Бисквитите и киселото мляко се оказват оръжията, от които се възползват саудитците срещу Турция, атакувала правителството им заради жестокото убийство на журналиста Джамал Кашоги в Истанбул, разказва Bloomberg.

Проправителствени саудитци призовават за бойкот на турските продукти в Twitter. Сред най-големите цели са производителят на млечни продукти Pinar Sut Mamulleri Sanayii, както и Ulker Biskuvi Sanayi, която има два завода в Саудитска Арабия и е лидер на пазара на бисквити.

Още по темата

„Целта е не да унищожим икономиката“, пише Naifco, проправителствен саудитски потребител, рекламиращ кампанията, на своите над 500 хиляди последователи в Twitter. “Целта е да изразим гнева си цивилизовано“.

На карта са заложени отношения, които включват двустранна търговия за 4,8 млрд. долара, огромен пазар за износ на някои от най-големите турски компании и силно необходими приходи от свободно харчещите саудитски туристи, които може да се провалят заради усилията на Турция да изобличи саудитската роля в убийството на колумниста за Washington Post, извършено на 2 октомври.

Използването на икономическите отношения като оръжие не е безпрецедентно за саудитския престолонаследник Мохаммед бин Салман, който няма против да покаже финансовите мускули на кралството, предприемайки наказателни мерки в скорошни спорове с Канада и Германия.

За Турция конфронтацията не може да се случи в по-лош момент – икономиката вече е ударена от валутна криза, която изстреля инфлацията и засили риска от рецесия. Икономическите проблеми няма се усетят веднага, но известно влияние вече се вижда на имотния пазар. Саудитците, които са сред най-големите чуждестранни купувачи на турски имоти през 2017 г., са били едва на шест място миналия месец, когато покупките им са се сринали с 37%, сочат официалните данни.

Тревогите може да се видят и в акциите, „ако напрежението се засили и тези [мерки] се вземат сериозно от саудитците“, коментира Мелис Почар, вицепрезидент на консултантската компания Oyak Yatirim. Ulker и Pinar, за които Саудитска Арабия е най-големият пазар на износ, са двете компании, които може да бъдат засегнати особено силно, допълва тя.

Pinar казва, че „следи развитията“, но не е коментирала повече. Yildiz Holding – компанията майка на Ulker, е отказала коментар.

Проблемът показва по-дълбокото напрежение между двете най-големи икономики в Близкия изток. Пред обществото саудитското правителство възприе по-примирен тон, а повечето критики към Турция засега са ограничени до социалните и традиционни медии.

Макар че властите в Анкара запазват сравнително мълчание, много турци изразяват гнева си към Саудитска Арабия в Eksisozluk.com – една от най-големите онлайн платформи, където има 30 страници коментари по въпроса. Някои отговарят с призиви за бойкот на хаджа – годишното мюсюлманско поклонение в Мека.

В същото време саудитските потребители в Саудитска Арабия призовават турските компании да бъдат включени в черни списъци. Друга компания, започнала в социалната мрежа миналия месец, призоваваше стотици хиляди саудитски посетители да бойкотират Турция.

Саудитските туристи харчат средно по 1200 долара на човек в Турция, задминавайки германците и руснаците, посочва генералният мениджър на MasterCard Turkey Игит Чаглаян още през май.

Анализ на постовете, призоваващи за бойкот, показва, че повечето са само ретуитове на няколко проправителствени профили, включително на Naifco, посочва Марк Оуен Джоунс, професор в Hamad bin Khalifa University в страната конкурент на Саудитска Арабия Катар.

Някои публикации пък идват от възможни ботове на саудитското правителство или от профили, които автоматично генерират съобщения, допълва Джоунс, който изучава държавната пропаганда в социалните мрежи на Близкия изток.

Това е задвижено от правителството, независимо дали е косвено или ясно показано“, казва той.

По статията работиха: Виктория Тошкова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (3)

1
 
28
 
3
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
“Целта е да изразим гнева си цивилизовано“.
след това спрях да чета ... явно това не е статия ами диагноза за масов шизофренизъм или нещо подобно
0
 
40
 
2
преди 2 седмици
Искат да накажат Турция защото не одобрява СА да екзекутират политическите си противници с верижни триони на нейна територия?
1
 
27
 
1
0pk
преди 2 седмици
Те го заклаха човека, пък сега призовават за бойкот, хммм... Ае то няма да е все така, ама и перчема клекна пред тях, голяма работа са :]

Още от Други
Египетските власти ограничиха превантивно продажбата на жълти жилетки