Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Други

„Сребърни куршуми“ за опазването на околната среда няма

Случаят с аварията в Норилск е особено сложен, твърди Боян Рашев

„Сребърни куршуми“ за опазването на околната среда няма

Снимка: EPA/БГНЕС

В петък беше Денят на околната среда, който се счита за професионален празник на експертите в областта. Рядко му обръщам внимание, но сега имам интересен повод – през седмицата се случи тежка авария в Норилск, при която местната компания Норилск Никел (за кратко Норникел) допусна разлив на 20 000 тона дизелово гориво в местната река. Екологичните щети за крехката арктическа екосистема са толкова големи, че биват сравнявани с най-известните разливи на нефт в океаните, а даже Путин обяви бедствено положение в региона. Разбира се, активисти, лобисти и медиите не пропускат да коментират колко „лоши“ са фосилните горива и как трябва утре да ги заменим с „чисто“ електричество на всяка цена.

Още по темата

Този конкретен случай обаче е малко по-сложен. Класически слайд от корпоративна презентация за пазарите на Норникел показва защо.

Фиг. 1 Съдържание на метали от кошницата на Норникел в различни типове автомобили

Норникел е водещата руска минна и металургична компания. Номер 1 в света по добив на никел и паладий и сред най-големите в добива цялата платинова група (вкл. такива редки метали като родий, иридий и рутений) и мед. Забележете различните типове автомобили какви количества от продуктите им поглъщат!

Обръщам внимание на важните особености:

1. Паладият се използва в катализаторите на бензиновите коли. Незаменим е за постигане на изискванията на Евро стандартите – той ни спасява от замърсяването на въздуха. Цената му достигна около 2800 долара на унция през февруари – за няколко години измести платината, която е в катализаторите на дизелите, и вече е по-скъп от златото (което е около 1700 долара). Днес паладият се върти около 2000 долара, но е само въпрос на време да излети пак нагоре като започнат да работят активно заводите. Норникел дава 40% от световния добив на паладий, тоест без работата ѝ качественото пречистване на изгорелите газове на бензиновите коли е практически невъзможно. И това се отнася за целия свят.

2. Никелът е в батериите на електромобилите. Конвенционален автомобил иска 2-4 кг., електромобил – от 30 до 110 кг. в зависимост от технологията на батерията, като практически всички комерсиални производители разчитат в една или друга степен на метала. Норникел доминира добива и производството на никел в света от десетилетия, вече контролира мини по цял свят и ръководството му протрива доволно ръце при новините за субсидиране на електромобилите. Защото познайте какво ще стане с добива и цената на никела, ако (когато) електромобилите навлязат масово?

3. Медта е абсолютно неизбежна навсякъде, където се ползва ток – 3-4 пъти по-голямо количество в електромобил. За нея съм писал вече многократно, защото и България може да спечели от ръста й.

С такива слайдове Норникел убеждава инвеститорите, че в компанията има хляб. Ами да, има много хляб и зелени хартийки. И колкото повече се вдигат стандартите за пречистване на газовете (повече паладий) и се стимулира производството на електромобили (повече никел и мед), толкова по-големи ще са печалбите на компании като Норникел и много подобни на тях не само в Русия, но и в Китай, Демократична Република Конго, Южна Африка, Боливия. Защото споменатите метали, както и други като редкоземни елементи, кобалт и литий, идват преди всичко от тези места. А там стандартите за чисто производство и грижата за природата и хората не са първи приоритет. Всъщност и десети не са.

Но както знаем „далеч от очите, далеч от сърцето“ – потребителите на Запад виждат и чуват само това, с което ги заливат ежедневно медиите. А посланието в конкретния случай отново е „лошите фосилни горива убиват“. И никой не си дава сметка, че въпросните горива стоят и в основата на производството на всичко „зелено“, което потребяваме. А то е много по-мръсно и разрушително за природата, отколкото си мислим.

Живеем с внушението, че опазването на околната среда е проста работа: „Правете това или онова или не купувайте това или онова и ще бъдете чисти и непорочни, а планетата ще бъде вечно зелена!“

Да, ама не! Нещата са много сложни и „сребърни куршуми“ (идеални решения) практически няма. Затова не подценявайте знанията, уменията и работата на хората, които професионално се занимаваме с опазване на околната среда. Ежедневно се налага да претегляме плюсовете и минусите на всичко, което правим и препоръчваме, като вземаме предвид фактори, за чието съществуване повечето хора дори не подозират. Работата ни е много по-комплексна, отколкото изглежда в масовите медии.

А Норникел са непоклатими: Новината за разлива свали цената на акциите им с 10% за няколко часа. На следващия ден излезе новината за огромните субсидии, с които Германия планира да стимулира покупките на електромобили. Цените на никела и медта тръгнаха бързо нагоре, а акциите на Норникел отново поскъпнаха. Парите не миришат, особено ако са зелени, нали?

За десерт ви препоръчвам да разгледате резултатите от търсене на „Norilsk pollution”в Google Images.

* Автор на текста е Боян Рашев, управител и партньор в консултантската компания "Денкщат България". Материалът е публикуван в блога на компанията www. sustainability.bg. Препечатваме го с разрешението на автора.

По статията работи: Екип на Investor.bg

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (3)

1
 
3
 
3
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Значи в корумпираната олигархична клоака матушка расия виновни за разлива на нафта са... електричките :D
Нещо автора деликатно е пропуснал да спомене, че колкото и да са мръсни зелените решения, те са многократно по-чисти и далеч по-малко вредни от фосилните такива :)
4
 
5
 
2
ing5rov до: zelka007
преди 2 месеца
минус без да те чета ... трол !
5
 
4
 
1
преди 2 месеца
при производството на един килограм Cu се отделят 5,5кг СО2
при производството на един килограм Ni се отделят 8,6кг СО2
при изгарянето на един литър дизел се отделя 2,6кг СО2

приемаме че в една електричка се използват максималните стойности килограми от горните материали или ...

101кг Ni х 8,6кг = 867кг СО2
80кг Cu х 5,5кг = 440кг CO2

демек общо 1307кг вложени в произвоството на материалите вложени в електричка ...

или , ВНИМАТЕЛНО ЧЕТЕТЕ , или 1307/2,6 = 503 литра нафта
или , ВНИМАТЕЛНО МИСЛЕТЕ , или 503/5 на сто за километър извънградско ... ?!

това са около 10х.км. ,

демек консервативно каране на най-икономичния дизел точно за една година , или м/у една смяна на масло , е изкарал въглеродните емисии на вложените никел и мед ... за служебен автомобил става за 2-3 месеца ...

и аз не съм управител или партньор в консултантска компания , а съм най-обикновен лаик , дето събира минуси под статии за "зелени екоталибанщини" ... :)))

от колко кладенеца вода ще носите да обяснявате колко са "мръсни" електричките ... :))) ... поне проверете някои числа преди да констатирате и разсъждавате ... :)))

Още от Други
Министърът на информацията на Ливан подава оставка заради експлозията