IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Турция планира да завърши до 6 години „Канал Истанбул“

Ролята на страната в глобалния морски транспорт ще бъде засилена, твърди министърът на транспорта и инфраструктурата Адил Караисмаилоглу

17:17 | 26.06.21 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

Турция има за цел да завърши за шест години проекта „Канал Истанбул“, който е стойност около 15 милиарда долара. Това заяви в събота президентът на страната Реджеп Тайип Ердоган, цитиран от в. „Сабах”, предава БГНЕС.

В изказването си на церемонията за първата копка, Ердоган каза, че правителството отваря нова страница в историята на турската република.

„Ние разглеждаме „Канал Истанбул” като проект за спасяване на бъдещето на Истанбул“, каза президентът.

Той отбеляза, че средно 45 хил. кораба минават през Босфора годишно, докато броят им е бил около 3 хил. през 1931 година.

„Прогнозите показват, че този брой ще достигне 78 хил. през 2050 г. Преминаването на всеки голям кораб представлява опасност за града. В Босфора има интензивен трафик на кораби от всички класове и мощности, както в посока Север-Юг, така и Изток-Запад”, каза той. 

В четвъртък министърът на транспорта и инфраструктурата Адил Караисмаилоглу заяви, че ролята на Турция в глобалния морски транспорт ще бъде засилена с проекта "Канал Истанбул".

„В Босфора има навигационни затруднения поради резки завои, силни течения и градски морски трафик, в който с фериботи дневно пътуват 500 хил. души. Миналата седмица двама рибари загубиха живота си, когато товарен кораб се сблъска в риболовната им лодка в Босфора. Предотвратяването на подобни аварии и защитата на Истанбул от всички бедствия показват защо е необходим проектът „Канал Истанбул“, каза той.

Адмириран от Ердоган и огласен като идея през 2011 г., „Канал Истанбул” е един от най-стратегическите мегапроекти в Турция, предназначен да ограничи нарастващия риск, представляван от кораби, превозващи опасни товари през Босфора, особено петролни танкери.

Дългият 45 километра канал, който ще бъде изграден през коридора Кючюкчекмедже-Сазлъдере-Дурусу в Истанбул, ще свързва Черно море на север от Истанбул с Мраморно море на юг. Той ще има капацитет от 160 кораба на ден и се очаква да създаде значителна икономическа стойност чрез намаляване на транзитните периоди и разходи, като в същото време ще осигури възвръщаемост чрез събиране на такси за преминаване.

Критиците обаче посочват възможните екологични ефекти на проекта върху Мраморно море и самия град чрез въздействие върху водните ресурси и евентуален бум на строителството покрай трасето на канала. В допълнение, огромните разходи за проекта също се оспорват от критиците, които твърдят, че такива средства могат да бъдат насочени към различни други приоритетни въпроси, включително обновление на града поради очаквано голямо земетресение, което може да се стовари върху града на Босфора.

Междувременно Ердоган опроверга слуховете за възможни предсрочни избори в Турция.

„Датата за изборите е ясна – юни 2023 г. Не си губете времето”, заръча президентът на тези, които по неговите думи „лягат и стават, говорейки за предсрочни избори”, предаде Анадолската агенция. „Сега очакваме избори през 2023 г.

Тези избори са най-критичният етап по отношение на синхронизирането на стандартите на страната с визията за 2053 г.”, добави турският президент.

 

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:02 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още