Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Енергетика

„Балкански поток“ вдига приходите на „Булгартрансгаз“ в пъти*

Очаква се приходите от транзит на синьо гориво да се повишат до 400 млн. лв. след влизането му в експлоатация, каза директорът на дружеството Владимир Малинов

„Балкански поток“ вдига приходите на „Булгартрансгаз“ в пъти*

Снимка: Ройтерс

След изграждането на „Балкански поток“ приходите на „Булгартрансгаз“ ще се увеличат няколко пъти.

"Това, което очакваме с реализацията на газопровода, в по-голям мащаб, е приходът от пренос на държавното газово дружество да достигне около 400 млн. лева на годишна база“. Това каза пред БНР Владимир Малинов, изпълнителен директор на „Булгартрансгаз“. Той увери, че България ще остане на газовата карта на Европа.

Още по темата

„Доставките на газ от Русия се осъществяват успешно през новата входна точка „Странджа 2“ през Турция, коментира Малинов. 

Той обясни, че България вече получава по-малко пари от пренос на газ, а причината е изцяло преустановения пренос на синьо гориво през Украйна. Преносът вече се осъществява изцяло през Турция. По думите му страната ни ще получава по-малко приходи от транзит на газ, считано от 1 януари, докато не бъде построен "Балкански поток".

Цената на преноса на природен газ зависи от два фактора - разстояние на пренос и обем, посочи той.

От 1 януари 2020 г. Русия изцяло спря преноса на газ през Украйна, Молдова, Румъния към България, тоест по така наречения Трансбалкански газопровод. От 1 януари 2020 година България ще получава доставки на руски газ от Турция. Новата входна точка за доставка вече е "Странджа 2", вместо "Исакча" и "Негру вода" 1 и 2. Заради тази промяна страната ни ще спести над 70 млн. лева от таксите за пренос по Трансбалканския маршрут, съобщи миналата седмица министърът на енергетиката Теменужка Петкова.

„Плюсовете от реализирането на този проект са сигурност и икономическа целесъобразност. Това ще се отрази върху крайните цени и върху крайния потребител. С промяната на точката на доставка се спестяват и транспортни разходи. През „Странджа 2“ газ получават и Северна Македония, и Гърция“, коментира промяната Малинов.

До 31 декември България беше водещ транзитьор на газ към Северна Македония, Гърция и Турция. Общият капацитет на транзитната ни газова мрежа беше 17,8 млрд. куб. метра годишно. По-голяма част от тези количества отиваха към Турция.

Сега се запазва преноса към Северна Македония и Гърция, но той минава по по-съкратен маршрут - от Турция към Гърция и Северна Македония. Според обяснението на Владимир Малинов през 11 км в България минава и газ за Турция по новоизградената тръба, за да бъде върнат по старата.

Преди да бъде спрян транзитът през Украйна, България е получавала около 140 млн. долара годишно от транзитни такси или близо 210 млн. лева. Единственият шанс на България да запази транзитните си позиции на Балканите, е да бъде изграден "Балкански поток", който е продължение на "Турски поток" у нас, коментира Малинов. След влизането му в експлоатация се очакват приходи от близо 400 млн. лева от транзит на синьо гориво към Централна и Западна Европа.

Към момента вече са резервирани 90% от входния капацитет на "Балкански поток" и 80% на изходния само от две компании - "Газпром експорт" и "МЕТ". Така за свободно предвижване остават още 20 на сто, посочи директорът на дружеството.

Владимир Малинов подчерта, че „Булгартрансгаз“ продължава да транспортира газ до Турция.

„Считано от 1-ви януари липсва поток на природен газ по трансбалканския газопровод. Независимо от това нашата система е готова да поеме такъв поток, ако има необходимост… Реверсивният поток, част от концепцията за вертикалния газов коридор, вече е отворен и когато пазарът има интерес и пазарните нива позволяват, може да се транспортира природен газ във всички посоки“, допълни Малинов в предаването „Неделя 150“.

От началото на функционирането на газовата борса на 1-ви януари 2020 година вече има сключени осем сделки. „Сделките са доста под регулираната цена, одобрена на 1-ви януари. Това означава, че интерес към борсата има. Има регистрирани 14 ползватели. Ценовите сигнали, които се дават от тези сделки, показват, че има смисъл. Освен до либерализация това ще доведе и до по-добри финансови и икономически условия“, коментира Малинов.

Сроковете за изграждането на газопровода ще бъдат спазени и цялото трасе ще бъде готово в края на май, категоричен е премиерът.

* Допълнена към 16.15 ч.

По статията работи: Евгения Маринова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (31)

   1| 2| 3| 4    
0
 
0
 
31
преди 8 месеца
Няма профилна снимка
https://www.facebook.com/NDLEV/posts/172977600774646
Темата за газовите потоци в Европа отдавна е модерен шлагер, който периодично се завърта интензивно по медиите у нас. Има и защо – доставката на газ е много повече от обикновен бизнес. Въобще световният енергиен пазар не е истински „пазар“, а е геополитически въпрос. Затова и когато гледаме трогателни сцени с участието на българския премиер Бойко Борисов, Путин и Ердоган, е редно да обърнем повече внимание на случващото се. Откриването на „Турски поток“ не е просто поредното „рязане на лента“, каквито Борисов много обича, а е заявка за позициониране на България на световната сцена. Оставяме на страна срамния факт, че българският министър-председател не смееше да пипне символичното кранче на тръбата, та се наложи лично Путин да го насърчи да участва и той. Това не е просто срамежливост от страна на Борисов, а реално показва взаимоотношенията между тях. Руският президент му разрешава да направи нещо и той с ентусиазъм се заема, за да се подмаже на началника си.
0
 
1
 
30
Моабет да става до: Стоян Петров
преди 8 месеца
Няма профилна снимка
Стоян Петров, не е съвсем вярно че доставки няма. Има договорени около 3,5 млрд за тази година. Догодина са договорени двойно повече.
Защо според теб няма доставки? Китайците не искат да купят газ или нямат пари да го платят? Причината е една Китай няма развита газопреносна система както Европа. В севрните райони на Китай тепърва почва строителството на такава мрежа. Нормално е това да отнеме известно време. Не мога да разбера защо всички "Плачат на чужди гробища" и са се загрижили да мислят как Газпром ще си избие инвестициите. И редят доказателства как Газпром е направил лоша инвестиция със Силата на Сибир. Да му мислят руснаците.
Както правилно си отбелязал ние да мислим как ще избием разходите по Балкански поток. Защото това са нашите пари.
0
 
0
 
29
преди 8 месеца
Няма профилна снимка
Fon ти виждал ли си карта на Европа? Единствено може да транспортираме към Полша /трасето България Полша може да мине през Украйна./ Останалите страни които може да са заинтересовани Сърбия, Унгария, Австрия, Чехия и Словакия имат по кратък маршрут. Сега го наричат Вертикален коридор. Няма как да стане за всички консуматори в Европа газта да минава през Украйна. Укаинска Мечта
7
 
4
 
28
Mavi Goz до: Dr. Vatnikov
преди 8 месеца
Хихи... Кат ти гледам ника, само за икономика си се нагласил да коментираш... ;) В тоя профил сигурно си икономист... ? Гледай да не изпуснеш и юридическите въпроси - и там си експерт. Само че шти требва още един профил, щот нещо “юристката” гледам, че я пенсионира - паролата ли затри, или ти омръзна да носиш дамско бельо? :lol:
3
 
5
 
27
Dr. Vatnikov до: Mavi Goz
преди 8 месеца
Няма профилна снимка
А, и следващия път на опашката за наливно олио вземете обсъдете нещо на тема икономика - например защо в развитата и богата Расия минималната заплата е около 300 лева, т.е. 2 пъти по-ниска от бедна България.

Още от Енергетика
Борисов: Строежът на „Балкански поток“ е на финала