Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Енергетика

КЕВР не откри нарушения в сметкитe на "Топлофикация София" за ноември

Потребителите погрешно сравняват сметките през 2019 година с тези от 2020 година, казват от регулатора

КЕВР не откри нарушения в сметкитe на "Топлофикация София" за ноември

Председателят на КЕВР Иван Иванов. Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) не установи нарушения в сметките на "Топлофикация София" през ноември 2020 г., съобщават от регулатора. Институцията се самосезира след медийни публикации. Ден по-късно и от прокуратурата поискаха проверка на дружеството.

От данните е видно, че през ноември 2020 година среднодневните температури са били с 4,3°С по-ниски спрямо ноември 2019 година. От "Топлофикация София" са подали повече топлинна енергия към своите абонати, което води и до ръст на фактурираната топлинна енергия.

Освен това и отоплителният сезон през 2019 година е започнал на 5 ноември, а през 2020 година - на 28 октомври.

Още по темата

Анализът на жалбите показва, че потребителите сравняват прогнозните сметки за ноември 2019 година с прогнозните сметки за ноември 2020 година, но не отчитат промените, които настъпват след изравнителните сметки в края на отоплителния сезон.

От регулатора посочват, че голяма част от съмненията относно правилните изчисления се дължат именно на факта, че 95% от абонатите на топлофикационното дружество са на т.нар. "прогнозно потребление", а не на реален отчет.

Прогнозното потребление се изчислява на базата на предишния отоплителен сезон, коригирано със специален коефициент, отчитащ климатичните условия. След което в края на сезона се правят изравнителни сметки, за да бъде отразено и реалното потребление на топлинна енергия.

Според КЕВР абонатите на софийската топлофикация не проявяват интерес към реалния отчет, макар че нормативната уредба да дава това право. През ноември 2019 година 6,7% от клиентите са били с реален отчет на потреблението си, а година по-късно техният дял е вече едва 4,7 на сто.

Самата "Топлофикация София" не предоставя по достъпен начин информация за месечните суми при прогнозна консумация, нито има последователна политика за разясняване на принципите за дяловото разпределение на топлинната енергия.

В доклада на КЕВР по казуса е записано предписание топлофикационното дружество да направи преглед на настройките на системата за автоматично регулиране в абонатните станции. Това предписание е във връзка с подобряването на качеството на услугата и оптимизацията на ефективността на топлоснабдяването и има косвено отношение към сметките на клиентите, допълват от регулатора.

По статията работиха: Деляна Петкова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Енергетика
Fitch повиши перспективата на кредитния рейтинг на БЕХ