Въпреки използването на виртуални търговски точки ликвидността на българския газов пазар остава много ниска, посочва „Булгартрансгаз“ в доклад до Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Той е във връзка с предприетите временни мерки от страна на дружеството във връзка с европейския регламент от 2014 година за въвеждане на мрежовия кодекс за балансиране на газопреносните мрежи.
От посочените данни е видно, че през 2017 година през виртуалните точки за търговия са закупени или продадени общо 345 хил. куб. метра природен газ. Прави впечатление, че се увеличава броят на регистрираните ползватели – 11, но само три са реализирали сделки.
По данните на газопреносното дружество те търгуват с малки обеми и в резултат делът на доминиращия доставки се запазва много висок. Това е пречка за формирането на ликвиден пазар, посочват от „Булгартрансгаз“ в доклада си до енергийния регулатор.
„Други обективни причини за ниската ликвидност са размерът на пазара, структурата на вноса на газ, както и липсата на диверсификация на маршрутите и източниците на доставка“, е записано още в документа.
От доклада е видно още, че през 2017 година вносът на природен газ в България е с дял от 97,8%, или 2,53 млрд. куб. метра, от общия газ, попаднал в националната газопреносна мрежа. Основната точка на внос е с Румъния („Негру Вода 1/Кардам“), минимални количества са внесени през „Кулата/Сидирокастро“. Местният добив през миналата година е в обем от 54,8 млн. куб. метра.
С доклада си от "Булгартрансгаз" искат от КЕВР да удължи срока на временните мерки по регламента, с които България отлага въвеждането на европейските правила, до април 2019 година. Това е максималният срок, даден от Брюксел за имплементиране на правилата.
Работната група на енергийния регулатор, анализирала оценките на компанията, потвърждават заключенията и допълват, че още липсва платформа за търговия с газ със съседните пазари, което също е спънка за ликвидността на българския пазар.
Докладът ще бъде изслушан по време на открито заседание на Комисията по-късно през тази седмица.


41 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Делян Добрев: Предишният вариант не беше бюджетът на ГЕРБ
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям