Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Енергетика

МС одобри позицията на България по делото за регулиране на цените на газа

Хартата на основните права на ЕС допуска крайните клиенти да понесат финансова тежест заради задълженията на енергийните предприятия за поддържане на резервите

МС одобри позицията на България по делото за регулиране на цените на газа

Снимка: Ройтерс

Министерският съвет одобри на днешното си заседание позицията на Република България по дело С-5/19 на Съда на Европейския съюз (ЕС), образувано по запитване на Върховния административен съд (ВАС). 

Още по темата

ВАС е отправил запитването във връзка с административно дело от 2017 г., с което „Овергаз мрежи” АД и Сдружение с нестопанска цел „Българска газова асоциация” оспорват текстове от Наредба №2 на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) за регулиране на цените на природния газ.

В хода на делото пред ВАС е възникнал въпросът дали регламентираното в националното законодателство право на енергийните предприятия да предявяват искания за компенсиране на разходи, произтичащи от наложени им задължения към обществото, е съвместимо с Хартата на основните права на ЕС и Директива 2009/73/ЕО относно вътрешния пазар на природен газ.

По този въпрос държавата счита, че това задължение гарантира реализирането на целта за сигурност на доставките.

В решението на МС се посочва, че задължението спазва принципа на пропорционалност, дефинирано е ясно, прозрачно и подлежи на проверка.

Хартата на основните права на ЕС допуска въвеждането на национални мерки, според които крайните клиенти ще понесат финансовата тежест, свързана със задълженията на енергийните предприятия за поддържане на резерви.

ВАС се интересува също дали директивата относно вътрешния пазар на природен газ допуска национална разпоредба, която освобождава КЕВР от задължението при изработване на проект за подзаконов нормативен акт да зачита принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност, както и да провежда обществени консултации, да публикува предварително проекта и да изложи мотиви към него.

По този въпрос българската страна счита, че чл. 3 от Директивата допуска национална норма, на основание на която част от разпоредбите на Закона за нормативните актове не се прилагат от национални органи, сред които и КЕВР.

Същевременно енергийният регулатор изпълнява изискванията за предварително публикуване, обществено обсъждане, мотивиране на проектите и други.

С днешното си решение Министерският съвет даде съгласие България да встъпи по дело С-5/19 на Съда на ЕС.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Енергетика
DEPA: Завърши лицензирането на интерконектора Гърция-България