Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Европа

Allianz: „Наводнението на века“ ще ни струва 500 млн. евро

Отделно Германия ще трябва да отдели милиарди за възстановяване, само щетите по инфраструктурата са за над 2 млрд. евро

Allianz: „Наводнението на века“ ще ни струва 500 млн. евро

Така изглеждат опустошенията в Шулд, Германия. Снимка: Liesa Johannssen-Koppitz/Bloomberg

Все повече застрахователи излизат публично с прогнозите си за сумите на застрахованите загуби, причинени от опустошителната буря „Бернд“, която засегна силно Германия. Във вторник лидерът на пазара Allianz посочи общата сума от над 500 млн. евро, която групата очаква да изплати на засегнатите си клиенти.

До момента Allianz вече е получила около 13 хил. сигнала за щети в сектора на домакинските стоки и жилищни сгради, както и около 3000 сигнала за повредени превозни средства. „Но очакваме този брой да се увеличи значително през следващите няколко дни“, казва Йохен Хауг, управляващ директор на звеното за искове. Като цяло трябва да има 30 хил. съобщения за щети на битови предмети и жилищни сгради, както и 5000 за щети на превозни средства, предава DPA.

Още през миналата седмица базираната в Кьолн консултантска компания Meyerthole Siems Kohlruss (MSK) определи общата сума на застрахованите щети на повече от 1 милиард евро. Сума, която според данните на Алианц едва ли ще е достатъчна. Защото и други големи доставчици също очакват огромни натоварвания. През миналата седмица например кооперацията R + V Versicherung отчете естествени щети от битови предмети и жилищни сгради в размер на 387 милиона евро за годината като цяло.

Още по темата

Това включва и щетите от юни. Общата сума включва 154 милиона евро, които по това време предизвикаха, наред с други неща, бурите „Петер“, „Волфганг“ и „Ксеро“, припомня Handelsblatt.

До миналата седмица се очакваха щети в размер на 167 милиона евро за юлската буря „Бернд“. Сума, която също трябва да се увеличи значително през следващите няколко дни. „От няколко години наблюдаваме, че бурите се увеличават по интензивност и честота“, казва главният изпълнителен директор Норберт Ролингер, давайки като цяло доста слаба надежда за подобрение. За годината като цяло той предполага, че природните щети, причинени от наводнения и бури, ще достигнат ново рекордно ниво.

Сега застрахователите изпращат големи екипи в засегнатите райони, за да регистрират щетите от своите клиенти. Allianz има 80 свои собствени и 150 външни експерти по искове в засегнатите райони. Те също така подкрепят застрахователите с аварийни генератори за енергия, сушилни устройства и външно наети фирми за подсушаване. В R + V сега се обединяват налични служители от цяла Германия, за да регистрират искове в Северен Рейн-Вестфалия и Рейнланд-Пфалц.

В момента Huk-Coburg, най-големият застраховател на моторни превозни средства в страната, проучва исковете в зоната на щетите. Груповите обиколки ще започнат тази седмица. От компанията ще приберат автомобили, които не могат да бъдат шофирани на собствен ход. 

Ако се установи т. нар. „тотал щета“, застрахователите ще се погрижат за изхвърлянето на металните отпадъци и отписването на автомобила. За това обаче се изисква поне частична застраховка „Каско“. Тя също така плаща за ремонта до размера на заместващата стойност.

През последните две десетилетия германските застрахователи са платили средно по над 1,5 милиарда евро за наводненията през август 2002 г. и юни 2013 г., за зимната буря „Кирил” през януари 2007 г. и градушките през юли 2013 г. и юни 2021 г. „След седем години на искове под средното ниво, 2021 г. има потенциала да надвиши дългосрочната средна стойност от 3,7 милиарда евро за германските застрахователи“, изчислява изпълнителният директор на GSK Онен Зимс. 

Щетите за държавата за огромни

Масивни са щетите, нанесени на инфраструктурата. Улици, пътища, жп-линии, мостове, антените на мобилните оператори, електро- и газопроводи - всичко това тежко пострада в регионите на бедствието. Министерството на транспорта на Германия смята, че щетите са на стойност 2 млрд. евро.

Железниците съобщават, че около 600 километра релси са тежко увредени, включително сигналната техника, семафорите и бариерите. Най-малко 20 локомотива и цели композиции остават извън строя за месеци напред. В долината на река Ар са разрушени поне седем жп-моста, затворени са редица железопътни линии. Разбитата пътна настилка и отнесените мостове ще затрудняват придвижването още дълго след като бъдат разчистени калта и наносите.

В няколко населени места хората нямаха с дни достъп до питейна вода, нарушено бе и газоснабдяването. Ще минат месеци, докато бъдат възстановени прекъснатите газопроводи, а това означава, че през есента и зимата много хора може все още да живеят на студено.

Зоните на бедствие бяха и комуникационно откъснати от света. Водните маси пометоха антените на мобилните оператори и прекъснаха стационарни телефонни линии, отнесени бяха и редица разпределителни кутии. Операторите спешно откараха в засегнатите региони мобилни антени, за да бъде възстановена връзката. Колко струва това - досега никой не е пресметнал.

Над пресмятането се работи обаче доста интензивно. В министерството на транспорта на Германия заседава и група за бързо реагиране, която се занимава с възстановяването на мостове, жп-линии, улици, пътища и антени.

Специалистите припомнят, че след големите наводнения по река Елба през 2002 г. са били необходими цели две години за отстраняване на най-тежките щети и пет години, докато засегнатите региони отново заприличат на себе си. Сравненията с предишните големи наводнения - това от 2002 г. и другото през 2013 г. - показват, че правителството е трябвало да отдели цели 8 млрд. евро, за да подпомогне възстановяването. Независимо от застраховките и милиардите, изхарчени от домакинства и фирми.

Германското правителство се опитва да помогне колкото може и даде зелена светлина на помощен пакет на стойност 200 млн. евро. С тези пари ще бъдат ликвидирани най-тежките щети по сградите и публичната инфраструктура и ще се помага на хора, изпаднали в особено бедствено положение. Планират се и допълнителни фондове за възстановяване, като сумите ще бъдат уточнени едва тогава, когато има по-точна оценка за щетите. Правителството в Берлин поема разходите за всички спешни мерки, спасителни операции и за действията на пожарната, полицията, армията и Службата за техническа помощ. Поискани са и пари от фондовете за солидарност на ЕС.

На помощ на потърпевшите се притекоха и хиляди доброволци, граждански инициативи и многобройни организации от цяла Германия. Своята лепта дават и големите магазини за строителство и обзавеждане като Bauhaus, Obi, Toom. Някои от тях предоставят безплатна техника и оборудване за разчистване на разрушенията, възстановяване на водоснабдяването или газоснабдяването. Многобройни големи концерни като BASF и Allianz правят дарения за милиони. Най-голямото дарение за засегнатите от наводненията засега е направил концернът Schwarz Gruppe, част от който са супермаркетите Lidl и Kaufland – за 10 млн. евро.  Частни лица даряват парични и предметни помощи - кой колкото може. Особено голямо е и желанието за помощ на място - при почистването на засегнатите райони.  

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (4)

0
 
4
 
4
преди 1 месец
Няма профилна снимка
жуурналя, ае без такива гръмки заглавия, че вече никой за нищо не ви вярва...
3
 
4
 
3
redcretin до: redcretin
преди 1 месец
Няма профилна снимка
по-мак, но трябваше да е по-мияр. Интересно защо първото се води мръ-сна дума тук, явно имаме расист в екипа на Тик-вестора :)
5
 
2
 
2
redcretin до: ing5rov
преди 1 месец
Няма профилна снимка
т.е. радваш се ако е божие наказание или как? Абе да не си някой *** от Родопите :)
7
 
4
 
1
преди 1 месец
еми има равновесие в Божия свят ... не може само " Deutschland uber alles ...

Още от Европа
Rolls-Royce продава испанския си бизнес за 1,7 млрд. евро