IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

COVID прикрива хроничния недостиг на служители във Великобритания

Много от чуждестранните служители, които са напуснали страната заради коронавируса, може да не се завърнат заради Brexit

17:07 | 03.08.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

В покрайнините на шотландския град Къркалди редица нови къщи са напът да бъдат завършени.  Два големи банера са опънати на оградата с номер на мобилен телефон: „Търсят се зидари“.

Вместо цени или очаквана дата на завършване най-видимият знак за преминаващите автомобилисти говори за едно от най-големите предизвикателства пред Великобритания след Brexit. Компании от ключови части на икономиката просто не могат да намерят достатъчно хора, пише Bloomberg. Великобритания Великобритания

Вниманието през последните седмици е насочено към стотиците хиляди хора, които бяха инструктирани да се изолират заради контакт със заразени с COVID-19. Броят им достигна 690 хил. в последно време. Но сега, когато облакът на пандемията започва да се вдига, а икономиката се освобождава от оковите, истинското въздействие на недостига става по-явно.

Броят на строителните работници от страните членки на ЕС във Великобритания е намалял наполовина през последните четири години. Компании, които съкратиха служители в началото на пандемията, не могат да ги назначат отново. Компании от други индустрии съобщават, че има крещяща нужда от работници в сферата на преработката на храни, снабдителните вериги за търговията на дребно, енергийни инженери и други. Свободните позиции за шофьори на ТИР-ове достигнаха 100 хил., сочат данни на Road Haulage Association. Великобритания Великобритания

Това ще повдигне въпроси за мантрата на правителството за „по-добро строителство“ около амбициозни инфраструктурни проекти и „зелена индустриална революция“. Нобъл Франсис, директор на Асоциацията на строителните продукти, пита: „Откъде ще дойдат работниците?“.

Освен това все повече работодатели трябва да повишават заплатите, за да привличат таланти, а това е още един катализатор за инфлацията, която вече тревожи централните банки и финансовите пазари.

Началните заплати растат най-много от седем години насам, сочат данни на Конфедерацията за набиране на служители и заетост. Дневните ставки за квалифицираните служители вече нараснаха с 15%, а компаниите въвеждат и по-гъвкаво работно време като стимул. Веригата супермаркети Tesco предлага бонус от 1000 паунда на шофьорите на ТИР-ове.

Северноирландската компания OS Doors, която прави врати за кухни, спални и бани във Великобритания, плаща с 10% повече на висококвалифицирани служители, които могат да оперират всяка машина в завода.

Главният изпълнителен директор Джон Туми казва, че основното му притеснение е запазването на 350-те служители, от които 80% идват от страни членки на ЕС от Източна Европа, главно Полша, Латвия и Литва.

„Реалността сега е, че ако искаме да запълним свободните работни места и не предлагаме допълнително заплащане, няма да намерим хора“, казва Туми. Точковата система във Великобритания след Brexit за наемане на небритански граждани означава, че той трябвало да отпрати двама унгарци, защото не отговаряли на критериите. „Проектите пресъхнаха напълно и изцяло“, допълва Туми.

Много страни в Европа отчитат дупки в трудовата си сила, особено в сектора на ресторантьорството и хотелиерството, но Великобритания е единствената, която напусна безграничния пазар на квалифицирани кадри в ЕС, за да ограничи имиграцията. Различни са данните за това колко служители са напуснали по време на пандемията. Данни от януари на Центъра за икономическа статистика показаха, че спадът на небританското население е достигнал 1,3 млн. души, макар че не всички са от страни членки на ЕС.

Промяната на трудовия пазар беше скрита от пандемията, която отклони вниманието на компаниите от това да се подготвят надеждно, казва Дейвид Джоунс от застрахователната компания QBE. „Тя в основни линии прикри последиците от Brexit“, отбелязва той. „В момент, когато икономиката отново се отваря, много компании ще бъдат шокирани, когато снабдителните им вериги не поемат по същия път“, допълва Джоунс.

Британското правителство помага за запълването на свободните работни места чрез програми за обучение, за да подкрепи търсещите работа хора да придобият необходимите умения, казва говорител на Службата за работа и пенсии. То смекчи правилата за някои много важни служители миналия месец в области като енергетика, здравеопазване, доставки на лекарства, производство на храни, за да намали краткосрочния недостиг заради указания към служителите да се самоизолират след контакт със заразени с COVID-19.

Но обявените свободни работни места на сайта на правителството варират от учени до инженери, уеб разработчици и оксиженисти. Професиите в списъка отговарят на критериите за виза за квалифицирани служители. Великобритания Великобритания

Ник Алън, главен изпълнителен директор на Британската асоциация за месопреработване, казва, че членуваща компания, която осигурява работа на 4000 души, има 642 незаети позиции, 164 от които са за квалифицирани кадри. Компанията, чието име той отказва да назове, за да не изплаши клиентите, трябвало да съкрати производствените линии. „Знаем, че когато проблемите около COVID приключат, пак ще имаме проблем“, казва той.

В компанията за транспорт на товари Unsworth вече се тревожат за доставките по Коледа заради недостига на шофьори. Тя предупреждава клиентите, че нарастването на разходите може да повиши цените за транспорт с 20%, казва Чарлз Хог, търговски директор на компанията.

„Brexit ни дава възможността да развием някои имиграционни политики, за да позволим на служители с липсващи умения да дойдат във Великобритания“, отбелязва той. „Няма как да намерим изведнъж 100 хил. шофьори утре. Трябва да смекчим правилата, за да позволим на квалифицирани кадри от други страни да влизат на британска територия и да намалим пропастта“, допълва Хог.

Министерството на транспорта съобщи, че няма планове да въвежда краткосрочна виза за шофьори на тежкотоварни автомобили, а вместо това смекчава правилата, за да позволи по-дълги часове труд и платени стажове „Работодателите трябва да инвестират в нашата работна сила, вместо да разчитат на служители от чужбина“, заявиха от министерството.

Дилемата пред Великобритания е как да се справи с острото предизвикателство на пандемията за застаряващите служители с хроничните последици от Brexit. Икономисти от Deutsche Bank предупреждават, че по-слабо възстановяване на пазара на труда може да забави връщането на БВП на Великобритания на нивата преди пандемията. Санджай Раджа, икономист в банката, казва, че икономиката се нуждае от „активна правителствена политика“ за имиграцията и инвестициите, за да преодолее негативните последици от Brexit и COVID.

Независимо от коронавируса Великобритания винаги ще бъде изправена пред тези затруднения, смята Дан Хансън, старши икономист в Bloomberg Economics. „COVID беше кратък остър шок, но Brexit ще се усеща дълго“, допълва той. Комбинацията ще направи малко вероятно или невъзможно икономиката да се върне на пътя си преди пандемията, смята Хансън. Великобритания Великобритания

Непосредственото предизвикателство е намирането на хора с точните умения. През юни във Великобритания са били обявени почти един милион свободни работни места. Но към края на същия месец все още 1,86 млн. души са били обхванати от програмите за субсидирана заетост, съобщи британската данъчна служба на 29 юли. Допитване на Националния статистически институт установи, че работните места в изкуствата и тези във въздушния транспорт е най-вероятно да са включени в програми за подкрепа на заплатите.

Наред с нови имиграционни правила бариера представлява фактът, че стажантските програми на правителството не отговарят на проблема с недостига на служители с необходимите умения, казва Тамара Хил, консултант по заетостта в Британския консорциум за търговия на дребно. „В крайна сметка това подчертава неотложната необходимост от разширяване на финансирането, за да могат търговците на дребно да повишат квалификацията на настоящите си служители и да отговорят на търсенето в бъдеще“, отбелязва Хил.

Преди референдума за Brexit през 2016 г. Дарин Бъроуз резервирал конферентни зали в хотели в Европа, за да набира дърводелци, интервюирайки по сто на ден за агенцията си за подбор на персонал в строителството. Сега му е почти невъзможно да открие кандидати за позициите. Ситуацията е по-лоша, отколкото преди разширяването на ЕС към Източна Европа през 2004 г., казва той.

„Недостигът е хроничен във всеки сектор – от Шотландия до Корнуол, независимо дали става дума за дърводелци, строители на жилища или граждански инженери“, казва Бъроуз, директор на базираната в Лондон компания City Site Solutions. „Това е порочен коктейл“, допълва той.

Марк Прайс, бивш министър на търговията и бивш управляващ директор на веригата магазини за хранителни стоки Waitrose, казва, че структурната слабост на пазара на труда може да ограничи растежа в индустрии от хотелиерството и ресторантьорството до промишленото производство.

Много работодатели усещат за първи път загубата на „гъвкавост и динамика“, идващи от свободното движение в ЕС, казва Джонатан Портс, професор по икономика и държавна политика в King’s College в Лондон. Въпреки че страната отваря икономиката, а правилата за самоизолиране за много хора за смекчени от този месец, служителите може да не се завърнат на тълпи.

„Много хора напуснаха заради COVID. Но много от тях може да не се върнат заради Brexit“, отбелязва Портс.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:28 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

Финанси виж още