IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Д. Рейндерс: Правните предизвикателства срещу ЕС рискуват да унищожат съюза

ЕК е решена да защитава основните принципи на правото на ЕС и върховенството на европейското право, коментира еврокомисарят по правосъдието в интервю

12:46 | 30.06.21 г. 4
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Еврокомисарят по въпросите на правосъдието Дидие Рейндерс. <em>Снимка: Thierry Monasse/Bloomberg</em></p>

Еврокомисарят по въпросите на правосъдието Дидие Рейндерс. Снимка: Thierry Monasse/Bloomberg

Еврокомисарят по правосъдието обеща да се противопостави на множеството правни предизвикателства от държави членки на ЕС, като предупреди, че това може да унищожи съюза.

В интервю за FT Дидие Рейндерс коментира, че това засилено поставяне под съмнение на върховенството на закона на ЕС и правото на Съда на Европейските общности да има последната дума създава „ефект на преливане“, който насърчава все повече страни да следват този път.

В знак на осъзнатата заплаха този месец Европейската комисия започна съдебно производство срещу Германия в отговор на взривоопасно решение на конституционния съд на страната миналата година, че Съдът на ЕС е действал извън своята компетентност по дело, свързано с изкупуване на облигации от Европейската централна банка (ЕЦБ).

Следващото голямо правно предизвикателство, за което се готви Брюксел, е решение на полския конституционен съд, което може да дойде на 13 юли, относно това дали някои елементи от договорите на ЕС са съвместими с конституцията на страната. Делото е заведено от националистическото правителство на Полша и се разглежда от правните експерти като най-сериозното предизвикателство досега за правния ред на ЕС.

Какъв е рискът, ако не се погрижим за това? То е, че ще унищожим самия съюз, коментира Рейндерс.

Според него Варшава е успяла „да използва примера на германското решение“, за да обоснове своя случай, че полската конституция и нейният съд имат предимство пред договорите на ЕС и Съда на ЕС.

Висшите служители на ЕС стават все по-обезпокоени от тези предизвикателства пред върховенството на правото на ЕС, независимо дали те идват от източноевропейски страни като Полша и Унгария, или от някои от страните от Западна Европа, сред които Германия и Франция.

Рейндерс коментира, че е осъзнал, когато е поел правосъдието, че е много важно да се защитават основните принципи на правото на ЕС. ЕС се основава на правила, които се прилагат последователно във всички държави членки, така че ако това престане да бъде така, блокът може да бъде подкопан, подчертава той.

„Когато имаме проблем в една държава членка, рискът е преливен ефект, който ще имате във всички страни“, казва той.

Във Франция правителството обжалва пред Conseil d’État, най-висшият административен съд на Франция, да отмени решение на Съда на ЕС от октомври, че събирането на данни от службите за сигурност нарушава правилата за поверителност.

Междувременно Унгария се изправи срещу европейско съдебно решение, с което се отменя законът за имиграцията, като се обърна към собствения си Конституционен съд, вместо да приеме решението на Съда на ЕС като окончателно.

Що се отнася до германското дело от миналата година, конституционният съд заяви, че Съдът на ЕС не е взел предвид дали покупките на активи на ЕЦБ са пропорционални.

В крайна сметка германският съд беше доволен, когато му беше предоставена повече информация за стратегията на централната банка. Въпреки това Брюксел започна процедура за нарушение, за да защити принципа на върховенство на Съда на ЕС.

„Ако не спрем това, ще има все повече и повече възможности пред различните държави членки на ЕС да оспорят върховенството на европейското право и компетентността на Съда на ЕС“, коментира Рейндерс.

Полша е най-належащият следващ случай. Лоран Пех, професор по европейско право в Middlesex University, посочва, че полското решение срещу върховенството на Съда на ЕС би означавало директно изправяне срещу правния ред на ЕС. В този случай Комисията нямаше голям избор, освен да предприе правни действия срещу Варшава.

Дидие Рейндерс коментира, че „не иска да чака седмици и седмици, преди да реагира“ на каквото и да е несъгласие на Полша с решенията на Съда на ЕС. Той вече е предприел необичайната стъпка, като е поискал от полското правителство да оттегли петицията си до конституционния съд, преди да постанови своето решение.

Юристи критикуват обаче Комисията, че не е действала бързо и решително в защита на съдебната независимост в Полша.

От 2016 г. полското правителство освободи частично съдиите от върховния съд чрез принудително пенсиониране. Кабинетът също така назначи незаконно партийни лоялисти в конституционния съд, създаде нова камара за дисциплиниране на съдиите и нов закон, ограничаващ тяхната независимост.

Комисията стартира две процедури за нарушение срещу Варшава, откакто Рейндерс встъпи в длъжност през 2019 г. Критиците твърдят, че той е реагирал твърде бавно, за да принуди Варшава да се съобрази с предишните решения на Съда на ЕС. Брюксел може да подаде молба до съда за налагане на глоби на държави, които не спазват европейските съдебни решения.

Дидие Рейндерс отхвърли критиките, като каза: „Ние нямаме същите срокове като Twitter.“

Освен това комисията е подложена на обстрел от членове на Европейския парламент и правни експерти, тъй като не е активирала незабавно новия „механизъм за условност“ на ЕС, който обвързва плащанията от бюджета със спазването на върховенството на закона.

Рейндерс заяви, че Брюксел е започнал работа по наблюдение на действията на държавите членки и е изготвил насоки за прилагане на новия механизъм. Решение да започването на дела ще се вземе след лятото.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:50 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

4
rate up comment 5 rate down comment 0
abdul
преди 2 години
Освен да им пуснем и едно дели на тема ***. Може ведно с Орбан.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 0
юрист
преди 2 години
В коментар 2 думичката е ''при9м9ат'' и е юридически термин, а не някаква обидна квалифицикация- оправете си ИИ и му задайте други вид критерии....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 0
юрист
преди 2 години
Израз на националната ни конституционна идентичност е и чл.5 ал.1 и ал.2 от конституцията ни, а именно- Чл. 5. (1) Конституцията е върховен закон и другите закони не могат да и противоречат.(2) Разпоредбите на Конституцията имат непосредствено действие.Затова правото на ЕС не може да има ***/ т.е. по-силна юридическа сила/ от нормите на нашата конституция, въпреки, че СЕС се стреми много силно към обратната тенденция.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 0
юрист
преди 2 години
Категорично не съм съгласна с мнението, изразено в статията. Тези заплахи са ирелевантни- в ДЕС и ДФЕС ясно са поставени юридическите граници на компетентността на съюза. Всяка държава- членка има национална конституционна идентичност и това е признато от правото на ЕС. Да- позоваването на конституционната национална идентичност става пред СЕС, но именно тя е този факт, въз основа на който в България законно нямаме еднополови бракове и бракът е съюз между мъж и жена- точно това отразява нашата национална конституционна идентичност, закрепена в чл.46 ал.1 от конституцията ни. Затова никой ЕС орган не може да ни наложи да въведем еднополови бракове, трети пол, позитивна дискриминация на глбт и т.н.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още