IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дали промяната в позицията на Меркел за дизеловите коли ще спечели избирателите?

Шофьорите на дизелови автомобили все пак са и избиратели и германската канцлерка си дава сметка за това

20:15 | 24.10.18 г. 3
<p>
	Германският канцлер Ангела Меркел. <em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Германският канцлер Ангела Меркел. Снимка: Архив Ройтерс

В Германия има стотици хиляди шофьори на дизелови автомобили. По стечение на обстоятелствата те са и избиратели - нещо, за което германската канцлерка Ангела Меркел твърде добре си дава сметка броени дни преди изборите в многолюдната провинция Хесен, пише ДПА в свой анализ, цитиран от БТА.

Дизелова забрана заплашва Франкфурт - най-големия град в Хесен, а Меркел предприема по-големи усилия с цел да запази своя Християндемократически съюз (ХДС) на власт в провинцията.

Канцлерката също така се стреми да възстанови доверието към своето коалиционно правителство в Берлин след месеци на вътрешни борби и катастрофален резултат за коалиционните й партньори - Християнсоциалния съюз (ХСС) и Германската социалдемократическа партия (ГСДП) - на провинциалните избори в Бавария по-рано този месец. Но много въпроси остават открити.

Натискът от Хесен явно кара Меркел да промени позицията, която заемаше по-рано, въпреки че тя не казва това. Месеци наред в дебатите за това как да се подходи към сериозния проблем на Германия със замърсяването на въздуха в градовете Меркел заставаше на страната на тези, които се отнасят скептично към модернизирането на дизеловите двигатели с нови катализатори.

Модернизирането би струвало хиляди евро за всеки автомобил и две или три години работа за механиците.

"Наистина ли това е правилното решение за автомобилния сектор?", попита Меркел през май.

Сега обаче тази възможност е доста вероятна, макар и ограничена до определени градове. Но автомобилостроителите, които ще трябва да платят за цялото упражнение, още не са убедени.

Автомобилните компании се отнасят хладно към идеята и казват, че технологията не е изпитана, да не говорим за разходите. ГСДП предлага те да поемат разходите за над 2,5 милиона дизелови автомобила в отговор на скандала с измамата с емисиите, но транспортният министър Андреас Шойер от ХСС не предприема ходове в тази насока.

Меркел запазва мълчание. Най-висшият германски служител в областта на защитата на потребителите Клаус Мюлер е изненадан: "Аз съм озадачен, че тя оставя този основен въпрос, който засяга толкова много хора, на министъра на околната среда и министъра на транспорта", каза той.

Меркел настоява, че автомобилният сектор трябва да възстанови загубеното доверие, но не предоставя цялата подкрепа, която може да окаже канцлерството, за намиране на решение.

Междувременно съдилищата вземат нещата в свои ръце. Завеждащата съдебни дела природозащитна организация "Дойче умвелтхилфе" (Помощ за околната среда) постига една след друга забрани за движение на автомобили. В Хамбург два пътни участъка в частите извън центъра на града вече са затворени за всички освен новите дизели.

Подобна съдба в идните месеци очаква шофьорите на дизелови автомобили във Франкфурт, Щутгарт, Ахен и Берлин.
Ограниченията за замърсяване на въздуха, основаващи се на директива на ЕС, са в сила от 2010 г., но политиците, автомобилостроителите и местните власти не предприемат действия.

Автомобилното лоби е едно от най-силните в Германия и има близки връзки с правителството. Причините са ясни: над 800 000 души работят за производителите и техните снабдители. Секторът плаща данъци за милиарди и заема водещо място в печалбите от износа.

А германските автомобилостроители са предани на дизеловите двигатели, в които отдавна са лидери.

Непрестанните разкрития за емисиите дразнят политиците. Шойер настоя наскоро при заемането на поста: "Аз не съм приятел на автомобилните шефове."

Но в същото време той изтъква значението на автомобилния сектор за германската икономика и обвинява политическата опозиция, че се стреми да унищожи дизела.

"Смачкване на дизела" е понятието, използвано от автомобилното лоби, макар и дискретно.

Остава да се види дали дизеловите забрани ще бъдат основен въпрос на изборите в Хесен в неделя. Ако ХДС, който в момента оглавява коалиция със Зелените в провинцията, понесе поражение, смутовете в партията може да се засилят преди нейната национална конференция през декември.

Меркел показва, че възнамерява да се бори за преизбиране начело на партията. Едно нещо стана ясно от социологическо проучване наскоро: каквото и друго да мислят избирателите за своята канцлерка, която управлява от 13 години, около две трети смятат, че тя не прави достатъчно за шофьорите на дизелови автомобили.

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:21 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

2
rate up comment 10 rate down comment 2
majnata
преди 5 години
Коментарът е изтрит заради обиди!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 14 rate down comment 6
KMETA
преди 5 години
Старите дизели до 2000г. спокойно сумалъ и народ си ги кара с олио и от аспуха им мирише на пържено. Ама нали требва да си продават новите ***, че и да задължават само тях да купуват с наглото стандарт - евро 123456789.10.11.12.....50.....1000.догодина. ще си избарам жигулито на дърва и от аспуха ще лекувам асматици.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още